• Knasbollen

Flytt till NY med 2 barn

Har en fråga angående utlandsflytt. Jag är erbjuden att jobba ett år i New York, och skulle i så fall ta med med resten av familjen, sambo och två barn 5 och 7.

7 åringen skulle börja skola där i en engelsk klass och 5 åringen skulle vara hemma med mamman och sen efter några månader även hon börja i en engelsk klass. Ingen av dem tala i nuläget engelska.

Jag är då lite orolig att 1 år är för kort tid, att de inte hinner acklimatisera sig/träffa kompisar/förstå kulturen, förrän de skall hem igen och sen tillbaks till sina gamla kompisar/vanor. Uppsidan är väl att de får se ny kultur lära sig lite ett nytt språk och träffa nya kompisar samt hantera nya situationer

Hur skulle ni resonera? eller någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Flytt till NY med 2 barn
  • fruis

Finns inte Svenska skolan i NY?

För mig låter det lite kort tid men samtidigt så är barn väldigt anpassningsbara och ett år är ju en evighet i deras perspektiv. Svår fråga, gå på magkänsla.

• Knasbollen

Jo, det finns en svensk skola en bit utanför Manhattan, men vi vill bo på Manhattan, det blir så lång pendling annars.

• southernbelle

Kopiera din ts och sätt den i USA tråden så kommer tjejerna från N.Y ge dig massor av bra råd. Det är dock thanksgiving idag så vi kanske inte är så många som är online. Jag tycker absolut ni skall ta chansen och åka. Ni kommer inte ångra er och det kommer gå jätte bra för barnen. Men som sagt ajg flyttade utan barn så det är nog bättre att du pratar med tjejerna som flyttade med barn. 

Svar på tråden Flytt till NY med 2 barn