• Minafina 0610

När kunde ert barn slå kullerbytta?

Tösen på 2 år (om 4 dagar) började slå kullerbytter för ca 3 veckor sedan. Gör nu riktiga kullerbytter i sängen. Hon är första barnet så jag vet inte riktigt när de brukar kunna göra detta. Tycker själv att det verkar lite tidigt

Som rubriken lyder när slog ert barn sina första kullerbytter?

• Svar på tråden När kunde ert barn slå kullerbytta?
  • chicopico

vår dotter lärde sig det strax innan hon blev 2år och nu har hon lärt sin lillasyster som är 17månader att göra det...

• Ruda

Min son på 18 månader slår kullerbyttor i vår säng och i soffan, helt på egen hand! Även han började för någon vecka sen!

Pratade lite med min mor som är förskolelärare, då jag också tyckte att det verkade tidigt, och hon sa att när de har "gymnastik" med sina 3-4åringar så tränar de på att slå kullerbyttor, och det är inte alla som hajar det ens i den åldern!

Så våra barn är nog extremt tidiga med just den här egenskapen! Sen om det är en god egenskap med tanke på fallrisken, det kan ju diskuteras!

• Matilda86

Jag vart oxå förvånad när min tjeja började göra kullerbyttor, hon var då 2år. Pratade med en förskolelärare och hon sa att de flesta barn kan göra det vid 2års ålder, sedan när de blir 4-5år är de för klumpiga och kan inte alls. Ska bli kul och se när om det är så.

• Veladis

Dottern var 1½ år första omgången, det var sommar och hon kom på hur hon skulle göra ute på gräsmattan. Sen glömde hon bort det ett tag, ganska länge, hon växte väl och blev längre och det blev svårare för henne att komma runt. Sen började hon på barngympa vid 3½ års ålder och lärde sig igen.

Sonen har kommit på grejen nu, vid 2½.

• ladydivine

Sonen var nog runt 2 år tror jag, och sen han lärde sig har han inte slutat....han har nu en egen soffa i lekrummet som är till för bland annat kullerbyttor haha

• Minafina 0610

Tack för alla svaren

Intressant det där med att de kan slå kullerbytter när de är 2 år för att sedan bli för klumpiga vid 4 års ålder Glad

Ja, får väl vänta och se om det stämmer.

• tru

min dotter som är tre lärde sig vid 2 1/2 i sängen nu vid tre slår hon kullerbytor på golvet och ute i snön fullt påklädd med overall och vinterkläder. så det låter konstigt om de inte skulle kunna göra det när de är 4. för mycket klumpigare kan de inte vara än med alla vinterkläder på.

• Wicked witch

Min första lärde sig innan ett års ålder och blev inte klumpig när hon var 4-5 år. I somras vid 5½ gjorde hon sådär 10 på rad i en väldig fart när vi var utomhus (jag blev yr av att titta på).

Min andra var nog runt 2 och är 3½ nu, så det ska bli kul att se om hon blir en klumedunsa.

• Söderböna

Pluttan (nu 4,5) började göra kullerbyttor ganska så sent, runt tre har jag för mig. Hon hade dagiskompisar som gjorde det långt innan.

Pluttan går på gymnastik en gång i veckan och där gör de alla möjliga kullerbyttor. Framlänges, baklänges, springades med hopp, med delade ben i slutet och så vidare. Alla barnen är 4-5 år och gör riktigt fina kullerbyttor.

• Minafina 0610

Välldigt olika alltså när de börjar med att slå kullerbytter. Intressant att det kan vara så olika.

• Brohede
    Marie30 skrev 2008-11-29 07:21:50 följande:
    Han började för ett par veckor sedan och han fyller 3 i nästa vecka.
    Samma här!
  • Matilda86

Men det är ju skillnad på att göra dem i klumpiga kläder än att var klumpig i sin egen kropp.

bzzzz skrev 2008-11-28 09:53:47 följande:
    min dotter som är tre lärde sig vid 2 1/2 i sängen nu vid tre slår hon kullerbytor på golvet och ute i snön fullt påklädd med overall och vinterkläder. så det låter konstigt om de inte skulle kunna göra det när de är 4. för mycket klumpigare kan de inte vara än med alla vinterkläder på.
  • Matilda86

Antara att de menar de 4-5åringar som inet går på gympa, för går de på gymoa gör dom väl kullerbyttor varje gång och då sitter det väl i ryggmärgen!

Söderböna skrev 2008-11-28 12:15:36 följande:
    Pluttan (nu 4,5) började göra kullerbyttor ganska så sent, runt tre har jag för mig. Hon hade dagiskompisar som gjorde det långt innan. Pluttan går på gymnastik en gång i veckan och där gör de alla möjliga kullerbyttor. Framlänges, baklänges, springades med hopp, med delade ben i slutet och så vidare. Alla barnen är 4-5 år och gör riktigt fina kullerbyttor.
  • Vilmagbg

Vår son var strax över 3 år när han lärde sig göra kullerbyttor. Då började vi på familjegympa.

• Lhinda021

Min son är 16månader och han gör nu kullerbyttor i sängen :) jätte duktig men försöker vara med och hjälpa till så han inte skadar nacken och liknande ❤️

Svar på tråden När kunde ert barn slå kullerbytta?