• BebisVagga

dämpa bebisens utveckling

Var på återbesök på neo i dag.. hmm besöket blev väl lite sisådär tycker jag..
    Började med välling i dag så nu har han inte NAN2 längre.. han e så med hela tiden o snurrar o flänger med kroppen så det tar sådan energi så dietisten tyckte att vi skulle börja med något han höll sej mätt på lite längre..

Läkaren var supernöjd.. Han sa att Gabriel tillomed kunde för mycket.. har tittar o pratar håller huvudet.. greppar med båda händer.. flyttar från ena handen till den andra... satt själv (om läkaren höll hans höft)

Läkaren sa att han var som en 6 månaders bebis utvecklingsmässigt o han tycker det går alldeles för fort.. så han vill att vi ska bromsa upp honom.. HUR FAN GÖR JAG DET???

har då kommit fram till att jag inte kommer lyda deras råd.. vänder han sej etc etc av sej själv kommer jag inte stoppa honom.. hur ska jag kunna stoppa honom lixom.. han vänder väl sej när han kan det o när han vill..

dock så kommer jag försöka dämpa honom när jag märker att det blir frustration i hans lilla kropp.. för han blir så arg när han inte kan.. då får jag ha honom i ett stadigt grepp i min famn o sitta tyst o stilla tills han lugnar sej.. för denna lilla kille e STARK sa läkaren..

alla e förvånade att han ligger så långt före sin utvecklingskurva.,.. men jag e STOLT

han föddes i vecka 25+5

• Svar på tråden dämpa bebisens utveckling
  • Queen70

Hur gammal är han nudå? Hur gammal skulle han varit om han fötts i tid? Vad skulle vitsen vara med att dämpa hans utveckling menar doktorn?? Din bebbe låter exakt som min, man blir alldeles matt över all energi och viljan att vara med hela tiden, och INTE vilja ligga ned, utan ska vara med å kolla på ALLTå e så stark att man knappt kan hålla honom när han ålar och vrider sig för att nåt inte passar, å allt ska in i munnen å smakas på etc etc...men det är ju roligt också :) Min är 4 månader och 10 dgr.

• BebisVagga
    Queen70 skrev 2008-11-27 22:10:52 följande:
    Hur gammal är han nudå? Hur gammal skulle han varit om han fötts i tid? Vad skulle vitsen vara med att dämpa hans utveckling menar doktorn?? Din bebbe låter exakt som min, man blir alldeles matt över all energi och viljan att vara med hela tiden, och INTE vilja ligga ned, utan ska vara med å kolla på ALLTå e så stark att man knappt kan hålla honom när han ålar och vrider sig för att nåt inte passar, å allt ska in i munnen å smakas på etc etc...men det är ju roligt också :) Min är 4 månader och 10 dgr.
    min e 3 mån o 3 veckor korrigerad
  • Fru Humla

hur gammal är han? korr och okorr?
    mina barns kusin föddes i v 29+6. hon har oxå hela tiden varit mycket stark, allting har gått osm på räls och hon har inte legat så långt efter andra i hennes ålder.
    nu är hon 16 månader och går på dagis, det enda hon inte gör är att gå, hon kryper inte heller på "rätt sätt" men det är det ju många barn andra barn i den åldern som inte heller gör.
    var stolt över din son och jag tycker det verkar som du har en bra strategi för att ta hand om hans frustration. det han menar med att hålla tillbaka kanske är att inte sätta honom i barnstol för tidigt osv.
    många mammor skyndar ju på sina barn med att "träna" dem jag tror inte det är fel men nåt som du då kanske ska låta bli om man vill göra lite som läkaren sa.
    förstår du hur jag menar*hihi*
    lycka till!

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • BebisVagga

tränar inte honom.. har tränar ju själv när han ligger på filten.. han kan nu rulla på båda hållen.. han sitter med lite stöd.. e ju intve så att jag berättar för honom hur han ska göra.. han bara kan det.. poff säger det bara nån dag o så händer det lixom bara.- e väl inget jag kan styra upp

• Tualisa

Min tjej föddes i vecka 31+2 och när vi var på 6 mån koll på bvc.. för två veckor sen då hon var 4 korrigerat.. så tycket läkaren att hon var som en 5-6 månders tjej i utvecklingen. Vi blev förvånade, både läkaren och min sambo och jag.. för vi hade ju räknat med att hon skulle vara som en 4 mån. Men läkaren sa att det är positivt, för hon har ju varit ute så lång tid så det är bara bonus om hon faktiskt kommer ikapp så tidigt... så jag tycker det låter konstigt att du ska hämma honom?? varför?

Lilla Alva är här
  • BebisVagga
    AlvaochTor skrev 2008-11-27 22:14:02 följande:
    Min tjej föddes i vecka 31+2 och när vi var på 6 mån koll på bvc.. för två veckor sen då hon var 4 korrigerat.. så tycket läkaren att hon var som en 5-6 månders tjej i utvecklingen. Vi blev förvånade, både läkaren och min sambo och jag.. för vi hade ju räknat med att hon skulle vara som en 4 mån. Men läkaren sa att det är positivt, för hon har ju varit ute så lång tid så det är bara bonus om hon faktiskt kommer ikapp så tidigt... så jag tycker det låter konstigt att du ska hämma honom?? varför?
    varför.. ja ingen aning.. han var en ivrig personlighet sa dem.. o det ville dem väl inte
  • AnetteGunnarsson

Hm? bromsa utvecklingen, varför??

Mina båda barn har kunnat saker väldigt tidigt, tydligen mycket tidigare än många andra barn, inget varken jag eller någon annan bryr sig om att bromsa!

Känn dig stolt över din son, han har väl bara hunnit ikapp sig själv, han var väl färdig och redo i hjärnan när han kom ut som om han kommit i vanlig tid :0)

Skall man inte bara vara glad att det går så bra i denna situation?

Jag vet ju inget om förtidigt födda, men han är väl bara redo helt enkelt :0)
    Lycka till! :)

• MsBeauty

låter som min son när han var i samma ålder (född v. 24). alltså kunde samma saker, men ingen sa nåt om att han skulle bromsas. märklig sak att säga tycker jag. inte heller så nån att jag skulle sluta med erättning, eftersom barnet gärna ska det fram till 1 års åldern. Fast man kan ju komplettera med välling om man vill. Men byta ut låter inte klokt.

vid 6,5 månader, ställde min son sig upp i badbaljan. Han är nu snart 7 månader och kan stå om man håller i honom. så han är ju också före, men både de på bvc och på Neo tycker bara det är bra.

när min son får "jag vill men kan inte" utbrott, så stoppar jag inte honom heller. hans vilja är ju det så kommer få honom att lära sig saker, inte ska jag begränsa det.

så tycker absolut inte du ska följa sådana råd, låter helt galet.

• Valters familj

Skriver om det här, här inne med...

Känner både ts o de på neo, o e rätt säker på at det blivit lite missförstånd... tror absolut inte att de menar att hålla honom tillbaka, men det e en stor skillnad på det o att försöka låta honom vara i den åldern han är!

Tiderna för allting kommer o ofta blir intryck o allt för mkt för dem små...
    Jag vet ju att G e "duktig" o så, vad jag menar o vad jag tror är att man ska ta det för vad det är o låta saker ha sin tid...tex vänta m för mkt stolar o gåstolen tex.

Vår tjej är som G o i min värld är hon 7 mån men eg e hon bara 3½ o det måste hon få vara, även om hon äter o dricker välling.

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • BebisVagga
    Valters familj skrev 2008-11-28 13:26:30 följande:
    Skriver om det här, här inne med...Känner både ts o de på neo, o e rätt säker på at det blivit lite missförstånd... tror absolut inte att de menar att hålla honom tillbaka, men det e en stor skillnad på det o att försöka låta honom vara i den åldern han är!Tiderna för allting kommer o ofta blir intryck o allt för mkt för dem små...Jag vet ju att G e "duktig" o så, vad jag menar o vad jag tror är att man ska ta det för vad det är o låta saker ha sin tid...tex vänta m för mkt stolar o gåstolen tex.Vår tjej är som G o i min värld är hon 7 mån men eg e hon bara 3½ o det måste hon få vara, även om hon äter o dricker välling.
    ja det e sant.. har nu tagit bort gåstolen.. blir bara den vanliga stolen under dem 2 målen mat han har under dagen..

men lägger han kraft och energi på att vända sej tex så kommer jag låta honom göra det för det e ju det han vill göra..

Kan som du säger ha varit ett missförstånd då dem menade att man inte behöver "trigga" dem till att lära sej saker, men jag tog det mer som om jag skulle ta upp honom o få honom stilla om han ville göra något.. men det kan ha varit att jag missförstod..

dem menade nog att när han blir för ivrig och arg att jag ska lugna honom.. Har tänkt igenom gårdagen o kommit fram till att det säkert e så dem menar o inget  annat..
  • Valters familj

Låter jättebra BV!

E kanske så att man hör en sak mitt i allt o sen när man går igenom det kan man "höra" det annorlunda!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
Svar på tråden dämpa bebisens utveckling