• aquamarin

Får era 13åringar bestämma själva?

Har en kille på 13 år. Hur gör ni? Får era ungar bestämma själva över sin månadspeng tex? Om han väljer att köpa upp allt på godis första veckan tex? Ta med pengar till skolan mitt i veckan och köpa godis och dricka mm? För nåt år sedan hade jag sagt bestämt nej, då var han ett barn. Tycker fortfarande inte att det är ok men kan jag bestämma? Om jag tänker på hur jag var som tonåring så gjorde jag bra mycket värre saker än att äta godis mitt i veckan.. Kanske ska vara glad att han inte röker mm. Men han är ganska rund om magen och slarvar gärna med tandborstning mm. Vill ju hans bästa!

• Svar på tråden Får era 13åringar bestämma själva?
  • Tintin84

Hej hej :) Har inga tonårsbarn, men är barnskötare och har jobbat på fritidgård.. Jag tycker att ni kanske kunde kompromissa och dela upp summan han får, såatt det blir nån begränsning på hur mycket han spenderar dagligen på godis och dricka och sånt, det är så många ungar som om de har mer pengar med sig i skolan, väljer att skippa skolmaten och äta sig mätta på chips och godis istället... Men som du säger finns det bra mycket värre problem man kunde ha med sin 13 åring, så att vara ovillig att komprimissa känns bara tråkigt tycker jag, då finns det viktigare strider att lägga ner tid och engagemang på... Men håll koll på intaget och hans vikt, för om han redan är lite "mullig" vid 13, så finns det en stor risk att det bara ökar på om han har obegränsad tillgång till "skräp"... Det är så många ungar på högstadiet, som trycker i sig enorma mängder skit från cafeterian och kiosker varje dag och inte riktigt tänker på vilka konsekvenser det får på humör och hälsa..

• abnocto

JAg tycker att de själva väljer vad de gör för sin månadspeng och är den slut efter en vecka blir det ju inget mer. Däremot bör man förklara att när man får en "lön" så får man hushålla med den och inte bara köpa godis. Men är han nöjd med att äta upp allt på en vecka och sedan inte äta något alls så känns ju det bättre för tänderna

• Bevabus

SJälvklart kan du bestämma! 13 år är alldeles för ungt för att ta hand om hela sitt barnbidrag. Finns ju vissa fall då 13 åringar är mogna nog för det, men det är sällan...
    Ge honom månadspengen och så får han nöja sig med det under månaden. 200 kr borde räcka. En 13 åring behöver inte betala nå störra utgifter tycker jag. Utan det är nöjes-pengar. Jag fick inte ens månadspeng i den åldern utan bad mina föräldrar om pengar när jag behövde det.

• signorina

Min 14 åring får inte bestämma det själv.
    Och här varierar månadspengen enormt.
    Ena månaden blir det bara 500 och nästa 900 etc. Det beror på vilka övriga kostnader han har den månaden. (tex hockeyutrustning eller läger och sånt)

Men de pengar han får bestämmer han i stort över. Han ska naturligtvis kunna redogöra vart pengarna tagit vägen.
    Men annars så litar jag på hans omdömme.
    Tar pengarna slut, så får han inga nya.

• Majsan70

ja, självklart får mina tonåringar själva bestämma över sina pengar. Det är ju just DERAS.

• Maskot

Låt honom bestämma själv hur han använder sina pengar- det är det enda sättet att lära sig prioritera vad som är viktigt att köpa och vad som kan vänta.

• kaji

det beror ju på mognadsnivån.

men finns det inga speciella omständigheter tycker jag absolut att en 13-åring ska kunna hantera sina fickpengar på egen hand. mina stora har fått barnbidraget from hösten när de börjat sjuan. någon enstaka gång har de slösat bort allt på godis/kläder/utemat första veckan och sedan fått ha tråkigt resten av månaden. det skadar dem knappast eftersom de har mat och husrum hursomhelst utan är bara en nyttig lärdom. tror barn mår bra av att få lära sig att de har ansvar.

• mia949805

Jag lägger mig inte heller i vad Joel gör med sin månadspeng, nu har han i och för sig bara 300 i månaden, men det är hans pengar. I och för sig är han ganska bra på att dela upp den under hela månaden.

• nanci

Månadspengen är ju hans pengar, så då tycker jag han ska få bestämma helt över dem. MEN om du har en känsla av att han inte är mogen att hålla en budget för en hel månad är det väl rimligt att dela upp det i veckopeng istället. Sen vet jag inte hur mycket han får och vad det är tänkt att räcka till, men ni kan ju också dela upp det i två olika delar, en "dina pengar som du spenderar helt efter eget huvud" och en "detta ska räcka till biobesök och serietidningar (bara exempel!) hela månaden så jag tar hand om dem så säger du till när du behöver".

• Jennyrockar

Jag fick mitt barnbidrag (750:- var det på den tiden!) när jag gick i 9an, 15 år alltså. Men då var jag tvungen att köpa mitt eget balsam (gjorde av med massor, därför ville mamma lära mej att ransonera!) , smink å andra hårprodukter.

• Darkness

Jag har en 13-årig tjej, och hon får bestämma själv.
    Dock har jag sagt åt henne att det är ett förtroende hon har med månadspengen och att jag inte vill att hon sviker det. Hon får 350kr/mån.

Hon köper godis i veckorna, men det har varit ganska måttliga mängder enl hennes kontoutdrag. När det har varit mycket så har jag pratat med henne om att det inte är bra att äta för mycket godis. Tack och lov går hon i fotbollsklass så hon rör mycket på sig. Dessutom är hon lika kass som jag på att ljuga. Min sambo ser det på en gång även om jag missar;)

Jag tycker också det är jättesvårt. Det värsta är att det inte finns något facit.

Vad gäller tandborstningen så kör jag med tjat-metoden;) Hon är skitsur på mig för att jag påminner henne så mycket.

• kaji
    Bevabus skrev 2008-11-28 13:31:48 följande:
    SJälvklart kan du bestämma! 13 år är alldeles för ungt för att ta hand om hela sitt barnbidrag. Finns ju vissa fall då 13 åringar är mogna nog för det, men det är sällan...Ge honom månadspengen och så får han nöja sig med det under månaden. 200 kr borde räcka. En 13 åring behöver inte betala nå störra utgifter tycker jag. Utan det är nöjes-pengar. Jag fick inte ens månadspeng i den åldern utan bad mina föräldrar om pengar när jag behövde det.
    tycker helt tvärtom att de flesta 13 åringar absolut borde klara att ta hand om sitt barnbidrag, inköp av kläder, hygienartiklar, nöjen mm. när jag var i den åldern hade jag egen lägenhet och var självförsörjande:)
  • p12

min son är tolv och får 500 i månaden, och det finns alltid pengar kvar i slutet av månaden

• Maskot

Det är nog väldigt inviduellt när ungdommar är redo att ta ansvar för barnbidraget och klädinköpen. Däremot tycker jag att de kan få bestämma själva över sin månadspeng, det är en bra övning som också gör dem redo att ta hand om barnbidraget så småningom.

Svar på tråden Får era 13åringar bestämma själva?