Fler oförklarligt barnlösa som inte har barn efter 3 ivf?
Vi har fortfarande inga barn efter 6 ivf och 3 FET. Känner mig som en outsider. Är det fler här inne som gjort fler än 3 ivf, ingen gradivitet och är oförklarligt barnlösa?
Vi har fortfarande inga barn efter 6 ivf och 3 FET. Känner mig som en outsider. Är det fler här inne som gjort fler än 3 ivf, ingen gradivitet och är oförklarligt barnlösa?
Jäpp! Här är en till!
Vi gjorde 4 IVF:er sedan gav vi upp och adopterade efter 17 års oförklarlig barnlöshet - inga fel på någon av oss!
Jäpp! Här är en till!
Vi gjorde 4 IVF:er sedan gav vi upp och adopterade efter 17 års oförklarlig barnlöshet - inga fel på någon av oss!
Det är tyvärr många som skulle kunna skriva in sig i den här tråden under den här rubriken.
Nån skrev nåt klokt i nån tråd, minns inte ordagrant men andemeningen var: Det finns inga oförklarligt barnlösa. Det är bara läkarna som inte är kunniga och intresserade nog för att ta reda på vad det är för fel på oss.
Läs gärna på min sida.
Vi VAR ofrivilligt barnlösa och efter 3 misslyckade IVF hade vi inte råd med fler.
Hittade FL och lite hemmakurer på denna sida. Hjälpte vid första försöket så efter 7 år blev jag gravid vid "första" försöket.
Dottern är snart 2 år.
Glömde:
Vad jag ville säga är att det kan fungera även om IVF inte gör det. Jag kände som att IVF var sista lösningen men hade tydligen fel.
Hej!
Jag med...5 färska försök och 2 frysta utan resultat. Eller jo, en gång fäste det och jag fick plus men i samma veva började det började blöda och jag förlorade det ;(
Men undrar när man ska ge upp men så ser man att här finns fler som kämpar och som lyckats efter flertalet försök, det inger lite hopp i alla fall :)
Vi har haft uppehåll nu sedan mars förra året. Men nu är vi på G igen, vi bestämde oss för att försöka få ett '3-pack' (låter som man ska köpa strumpor) vilket vi faktiskt fick :) Känns jätteskönt. Då behöver man inte va så stressad inför försöket som kommer nu. Dag 1 är vilken dag som helst. Spännande o jobbigt o känslosamt men det ska f-n gå!
Jo just det, vi var oförklarligt barnlösa och allt såg så himla bra ut. Men jag har just fattat att jag har PCO. Tror min läkare sa det när vi träffades men inte just med den termen så jag fattade det inte då,-06. Ingen på Landstinget sa något utan först när jag gick privat fick jag veta det. Och då ska det vara lättare via IVF än på spontan väg.
Uj va långt det blev...
Ha det gott!
Jag vågar inte göra vårt 7 och sista ivf som vi har betalat för. Jag orkar inte gå igenom sorgen en gång till!
Vill bara puffa lite för Bettans tips - boken är fantastisk! Bara för att våra läkare inte hittar något fel med sina minst sagt torftiga prover så betyder inte det att det inte finns några fel. Dr Beer har hjälp så många som har varit utdömda att lyckas. Han är tyvärr död men hans klinik och metoder lever kvar.
Läs mer på hans kliniks hemsida: www.repro-med.net
Hej, det här är mitt första inlägg på FL. Jag och min man har aldrig lyckats bli gravida på naturlig väg efter flera års försök, vi har gjort 4 IVF varav vi blev gravida på första försöket men fick missfall, de 3 sista misslyckades. Vi klassas också som "oförklarligt barnlösa" men jag tycker det är bull shit, vi satte in ett topp embryo nu senast, men det tog sig ändå inte. Känner någon till vart man kan vända sig om man inte nöjer sig med de standard tester som görs i Sverige? Finns det någon svensk eller utländsk läkare/klinik som kan tänka sig att göra fler tester, varför ägget inte fastnar?
Jag har googlat mig blå men inte kunnat hitta någon bra kontakt. Tacksam för svar!
Asherah, se länken i mitt inlägg ovanför ditt. Dr Beer har utvecklat betydligt fler metoder och tester för att behandla ofrivilligt barnlösa som har flera misslyckade IVfer eller upprepade missfall. Hans teorier bygger mycket på att det är immunologiska skäl som gör att toppenfina embryon inte blir till barn. Kroppens immunförsvar attackerar embryot. Kliniken ligger utanför LA, men samarbetar med läkare över hela världen, dock inga i Skandinavien. Man kan ta sina tester i England och sedan bli behandlad där om man inte vill åka till USA. Man kan även ta blodproverna i Sverige och själv skicka provrören med Fed Ex.
Men läs på hemsidan och om det känns som om det kan gälla dig så rekomenderar jag verkligen boken! Om inte annat kan den ge diskussionsunderlag med ens svenska läkare.
Nu har jag läst igenom tråden, och jag platsar med råge...sex IVF och två FET...vet inte heller om jag vågar/orkar med fler försök, men ska jag ge upp då????
Va jag skulle vilja färdas tillbaka i tiden och få uppleva den oförstördhet som många i samhället lever i...har en väninna som ska gifta sig, så kul, dom vet inte om vårt barnlöshetsproblem. Igår sa hon, jag ska absolut inte riskera att bli gravid innan bröllopet men sen ska vi bli med barn! Tänk så underbart och få leva ett sånt liv!
Bling1975: Har gjort 7 ivf. Toppembryos, däribland fina blastocyster. Läkarna alltid nöjda, men inge fäster. Har köpt boken, men verkar lite svårläst. Jag vill komma fram till "svaren". Vad GÖR man för att inte ens kropp ska attakera och stöta bort embryos? Har du fått fram några svar?
Här har ni en till som efter 3 ET och 2 FET aldrig fått ett pluss på stickan. Vi är oförklarligt barnlösa som varje gång fått tillbaka toppembryon. Jag hinner aldrig ens testa innan mensen kommer. Har två försök kvar på vårt tre-pack men mina förhoppningarna är inte stora. Är så trött på läkarnas standardsvar att vi vet inte varför.
Har en kollega som blev gravid på smekmånaden (hon är religiös så det var typ första gången någonsin) Hon är nu i v.30 och går runt med en tröja som det står bebis på. Gissa om den j-kla tröjan hånler mot mig. Usch vad jag känner mig bitter, men kan man vara något annat efter 5 års misslyckande.
Vad det gäller svaren på vad man gör så beror de ju på vad problemet beror på. det kan man inte svara på utan mer utförliga tester. Men det finns i alla fall 4 preparat som finns tillgängliga i Sverige som jag själv kommer att ta vid nästa försök. Trombyl, Fragmin, Prednisol och Crinone. Vid allvarligare fel så kan man behöva iVIG, LIT eller något som jag har för mig heter Humira. Men LIT är inte tillåtet i Sverige och iVIG nästan omöjligt att få med våra problem. Framförallt så är det inga ofarliga preparat så det är ju inget man tar utan diagnos.
Om jag var er så skulle jag kräva att få ta tester motsvarande dem man tar vid upprepade missfall, då finns vissa immunologiska sjukdomar med samt kromosomprov och blodets koaguleringsförmåga. Inte alls tillräckligt vad det gäller immunologin för de flesta men det kan ju också ge ett svar och en behandling.
Japp en här också 5 +6FET...och mycket problem efter den sista, har vissrligen återhämtat mig och funderar på ett sista försök...
Hej alla länge sedan jag var här inne. Vi ska nu få göra en missfallsutredning. Vet inte om den kommer att visa ngt. Men det är en sista sak sedan ger vi upp... Kanske dags att inse att det inte är meningen för oss att få egna biologiska barn!
Hej alla. Själv har jag inte gjort mer än 1 misslyckat ivf ännu och jag har ett förklarligt skäl till varför vi inte lyckas på vanlig väg, men jag har en vännina som efter 7 misslyckade ivf med icsi lyckades på det 8:e försöket, det är galet o ingen fattar varför det lyckades nu men de har iaf fått en liten son.
Oförklarligt barnlös betyder inte att nått inte behöver vara fel utan att vetenskapen idag inte räcker till att ta reda på varför, såklart finns det ju alltid en orsak. Den medicinska vetenskapen har kommit en bit påväg men inte alls så långt som vi skulle vilja.
För mina föräldrar tog det 10 års försök innan jag kom till, de hade inte heller ngt förklarligt fel då. Två år efter kom min lillebror.
Hoppas verkligen inte att jag trampat ngn på tårna här nu, jag hoppas verkligen att alla ska lyckas få ett eget barn var sig det är biologiskt eller adopterat.
kram på er