• DariaM

Avstängd från jobbet pga otrygg/farlig miljö

Är det någon som har erfarenhet av att bli "avstängd" från jobbet då det är en otrygg/farlig arbetsmiljö för mamma och barn? Hur fungerar det med SGI och kommer en ev. tidig avstängning påverka min föräldrapennig?

Jag jobbar på institution för tvångsomhändertagna pojkar och där kan det uppstå våldssituationer. Min chef berättade för mig att så fort jag känner mig otrygg ska jag säga till så blir jag "avstängd" från jobbet och får därmed gå hem med havandeskapspenning, även om det är tidigt i graviditeten.

• Svar på tråden Avstängd från jobbet pga otrygg/farlig miljö
  • Lina1990

Är tankbilschaufför och kör bränsle (brand och miljöfarligt) lastar och lossar själv och måste stå ute och bevaka hela lastningen/lossningen. Gör också tester på bränslet också häller det då i en hink. Bränslet är skadligt och tas upp av kroppen om man får det på huden. Är så jäkla orolig att det skall skada barnet, skall ha barn till julen. Har vart en riskbedömningsinspektör och kollat och han sa att han inte tror att det skall vara nån fara eftersom vi har gasåterföring och det är så korta stunder jag är i direkt kontakt med bränslet när jag gör testerna. Vet inte om jag litar på han och att han verkligen vet vad han pratar om. :( men vill inte att min arbetsgivare skall tro att jag inte vill jobba för att jag hellre går hemma, så är det inte men jag är så orolig för barnet. Vill ju inte få missfall eller skador på fostret för att jag jobbat med kemikalier. Nån som vart i liknande sits?

• onroadrocky
    Lina1990 skrev 2013-05-29 00:06:08 följande:
    Är tankbilschaufför och kör bränsle (brand och miljöfarligt) lastar och lossar själv och måste stå ute och bevaka hela lastningen/lossningen. Gör också tester på bränslet också häller det då i en hink. Bränslet är skadligt och tas upp av kroppen om man får det på huden. Är så jäkla orolig att det skall skada barnet, skall ha barn till julen. Har vart en riskbedömningsinspektör och kollat och han sa att han inte tror att det skall vara nån fara eftersom vi har gasåterföring och det är så korta stunder jag är i direkt kontakt med bränslet när jag gör testerna. Vet inte om jag litar på han och att han verkligen vet vad han pratar om. :( men vill inte att min arbetsgivare skall tro att jag inte vill jobba för att jag hellre går hemma, så är det inte men jag är så orolig för barnet. Vill ju inte få missfall eller skador på fostret för att jag jobbat med kemikalier. Nån som vart i liknande sits?
    tala med din barnmorska och även en läkare om det och vilka risker, och gå sen vidare med din arbetsgivare om detta.
  • Lina1990

Har ju gjort det, och en riskbedömning har gjorts. Men jag vet inte om jag litar på den. Nojjig kanske men kemikalier är ju en risk, håller tummarna på att de skall hitta nåt jag kan göra på kontoret ist.

• onroadrocky
    Lina1990 skrev 2013-05-30 11:46:35 följande:
    Har ju gjort det, och en riskbedömning har gjorts. Men jag vet inte om jag litar på den. Nojjig kanske men kemikalier är ju en risk, håller tummarna på att de skall hitta nåt jag kan göra på kontoret ist.
    Okej, ja men du kan ju prata med dom och höra om dom har möjlighet att omplacera dig. annars vet jag tyvärr inte vad du ska göra :(
  • Lina1990

Inte jag heller :( känns inte så bra. Men bara att hålla tummarna att de flyttar mig. Tror inte de gör de nu när han sagt att han tror det är ofarligt bara.

• Älskadelillaliv
    DariaM skrev 2013-03-01 14:53:03 följande:
    Jag tycker du ska ringa fk för att höra dig för. Jag har blivit "avstängd" från arbetet två gånger (jobbade på en SIS inst. för lvu) pga riskfylld miljö och då med stöd av arbetsmiljölagen. I mina fall gick det supersnabbt hos fk...de hade inte så mycket att säga till om (lagen och intyg från mig och arb.givaren). Hoppas det ordnar upp sig för dig!

Hej jobbar inom SIS också på LVM för män som sjuksköterska. Jag är idag i v18 och gillar inte alls att vara på jobbet och dela mediciner till grabbar som tänder av och hatar en som pesten. Som sjuksköterska är man väldigt utsatt då vi är de som har "makten" över medicinerna och nyckeln till alla mediciner. Tror ni att jag kan söka HP? Och hur får man chefen att skriva på sådana papper?
    Hur gick du till väga? 
  • ShuppShupp

Jag jobbar också på en SiS avdelning med missbruk. Jag blev avstängd efter vecka 20 pga av regler från bland annat Arbetsmiljöverket. Det är bara att ringa FK och be om blanketter som din arbetsgivare sedan fyller i. Det var inga problem alls för mig. Jag kunde ha fått gått tidigare också om jag ville beroende på om jag kände mig trygg eller inte.

• onroadrocky

Jag gick åxå på hp tidigt, runt v 20.
    Min arbetsgivare skrev ett intyg om att jag blivit avstängd från jobbet och hänvisade till en paragraf hos arbetsmiljöverket. Jag jobbar för övrigt som personlig assistent med en utåtagerande våldsam brukare.
    sen skrev jag själv hur min arbetsdag ser ut och vilka risker som finns. det skickades till FK.
    Sen fick jag fylla i lite andra papper osv också även min chef, det var lite blanketter från FK.

Om du har stöd i arbetsmiljölagen kan FK aldrig hindra dig från HP. Eftersom inte ens dom kan gå emot gällande lagar. :)

• Älskadelillaliv

Då ska jag prata med min chef då jag nästan dagligen får hot om att skada eller psykisk nedtryckning. Känns inte speciellt kul att gå där med mage.

• Februari

Idag, i vecka 23+5, fick jag besked om att jag blivit beviljad graviditetspenning för den period jag ansökt för. Jag har BF 21/9 och får nu graviditetspenning från och med 21/6. Jag jobbar som sjuksköterska på PIVA mest men även äldrepsykiatrisk avdelning och avdelningen inriktad på affektiva sjukdomar. Jag ska försöka få semester sista veckan så då jobbar jag bara två veckor till :)

• Älskadelillaliv
    ShuppShupp skrev 2013-05-30 21:59:26 följande:
    Jag jobbar också på en SiS avdelning med missbruk. Jag blev avstängd efter vecka 20 pga av regler från bland annat Arbetsmiljöverket. Det är bara att ringa FK och be om blanketter som din arbetsgivare sedan fyller i. Det var inga problem alls för mig. Jag kunde ha fått gått tidigare också om jag ville beroende på om jag kände mig trygg eller inte.

Vilket år var detta? Jag skulle ansöka nu och min chef säger att det enbart gäller från 60 dagar innan beräknad förlossning. Även fast det finns hot och våld. Vart kan jag få tag på den informationen så jag kan visa dem?
  • ShuppShupp

Det var det här året. Jag har BF 5/8 och har varit hemma med graviditetspenning från 1/4.
    Jag vet inte vart den informationen finns. Men på mitt jobb var det lönekontoret som hade koll på vad som skulle skrivas. Om du vill kan jag leta fram mina papper.

• Älskadelillaliv
    ShuppShupp skrev 2013-06-06 09:19:23 följande:
    Det var det här året. Jag har BF 5/8 och har varit hemma med graviditetspenning från 1/4.

Jag vet inte vart den informationen finns. Men på mitt jobb var det lönekontoret som hade koll på vad som skulle skrivas. Om du vill kan jag leta fram mina papper.

Tack det skulle vara jätte snällt
Svar på tråden Avstängd från jobbet pga otrygg/farlig miljö