• entjej

Hur mycket omega 3 per dag är lämpligt om man är gravid?

Jag har precis plussat efter mitt 4:e IVF. Fick pluss efter mitt 2:a IVF också men fick då missfall.

Jag har vid detta försök tagit pharbio omega-3 Fort 1000 mg. Det är 70% omega 3 i en kapsel så alltså har jag fått i mig hela 700 mg omega 3.

När jag nyss gick in på nätet och kollade upp mumomega och på den hemsidan jag läste såg jag till min förskräckelse att den endast innehåller ca 300 omega 3 och ca 50 mg omega 6. Det rekommenderas att man tar en kapsel om dagen.

Oj..oj..Är det för mycket att ta hela 700 omega 3 då?

Finns det risker med att ta 700 mg omega 3 som det finns i en kapsel ? Men tänker det kan vara bra också om blodet blir lite tunnare. En del får ju trobmyl (blodförtunnande)för att öka blodcirkulationen och minska missfallsriksen pga små proppar. Men är 700 mg omega 3 som det finns i pharbio för mycket?

Någon som kan hjälpa? Nu blev jag förvirrad.

• Svar på tråden Hur mycket omega 3 per dag är lämpligt om man är gravid?
  • Minnie69

Det är väl säkert bra att ta en högre mängd omega 3 om du annars skulle ta blodförtunnande, samtidigt finns det ju en diskussion om att en hög konsumtion skulle öka risken för att man får en blödning i livmodern som skulle kunne medföra att embryot lossnar. Jag tror att risken minskar ju längre gången man är och att den är mest överhängande i det tidiga skedet. Senare så finns det ju belägg för att hjärnans utveckling kan hämmas av brist på omega 3. I den tidiga fasen skulle jag välja den lägre dosen.

• Minnie69

Omega 6 hämmar ju dessutom upptaget av omega tre om man får i sig för mycket av det, vilket vi normalt sett får i väst världen. Jag skulle nog välja att bara ta en lägre dos omega 3.

• entjej

Jag köpte albyl minor men vågade inte ta det så jag vill nog inte ta blodförtunnande utan rekommendation av läkaren.

Undrar hur blodförtunnande omega 3 är? Menar du att det finns en diskussion om att hög konsumtion av just omega 3 kan ge blödning i livmodern eller menar du allmänt bara om man får för mycket blodförtunnande. Spontant kände jag tvärt om än du, ju närmare förlossningen desto mindre vill jag ta för mycket omega 3 eftersom det är blodförtunnande.

Det är ju väldigt lite omega 6 i mumomega så tror inte det spelar så stor roll kanske. Men jag har hört som du annars att vi får i oss för mycket omega 6. Finns ju något annat för gravida som heter efanatal. Konstigt nog fick jag ingen uppfattning om doserna av omega 3 och omega 6 på företagets hemsida. Men på en annan hemsida verkar det däremot som om de har ganska stor andel omega 6 och dessutom större dos totalt av omega. Ska kolla upp mer. Konstigt är det...och förvirrande...

Jag har ju ingen aning om vilken dos omega 3 som är bäst för mig. Vet att jag, i varje fall för några år sedan, hade högt HB, nästan 150. Men det kanske inte har något med blodpropprisk att göra...det kanske bara beror på antal trombocyter.

MER HJÄLP ÖNSKAS!

• Minnie69

Ja, jag vet ju inte så mycket jag heller. Tänkte väl närmast att det är viktigt att dra ner lite just i början, sedan kan man väl ta en normal dos efter några månader, men som du säger ska man kanske dra ner lite igen innan förlossningen. Barnet ska ju ta omega 3 från moderns hjärna och få i sig då, om det inte är på tok för illa ställt med mammans mängder antar jag? Att man själv får lite mindre i skallen får man väl leva med, hellre det än att man förblöder? Borde inte läkarna kunna råda om man har kommit så långt att det börjar diskuteras förlossning?

• Minnie69

En annan sak, är det inte så att vissa kapslar är koncentrerade medan andra kör med den naturliga sammansättningen?

• entjej
    Minnie69 skrev 2008-11-29 11:47:56 följande:
    En annan sak, är det inte så att vissa kapslar är koncentrerade medan andra kör med den naturliga sammansättningen?
    En del kapslar är mer koncentrerade ex den jag tagit. På vissa andra måste man ta en mängd kapslar för att få i sig dagsbehovet för "normalindividen". På Pharbio står det att dagsbehovet täcks av 1-2 kapslar.
  • Dimitra

I den här studien har de gravida tagit 9 kapslar dagligen. Hur mycket det är i varje kapsel står ingenstans i nån rapport kring studien men man kan ju gissa att det är en del

www.medicallink.se/news/showNews.cfm

*letar vidare*

The Dimitra universe.
  • Minnie69

Dimitra kan man lita på i alla väder

• Dimitra
    Minnie69 skrev 2008-11-29 12:34:20 följande:
    Dimitra kan man lita på i alla väder
    GeneradKyss
    The Dimitra universe.
Svar på tråden Hur mycket omega 3 per dag är lämpligt om man är gravid?