• Jossebell

Vad skulle du aldrig klä på ditt barn?

På min son skulle jag inte sätta på klänning och inte kjol så klart. Har tyvärr ingen anledning att låta han bära kilt så det är tämligen uteslutet.
    Sparkbyxor eller dresser med fötter vill jag helst inte heller sätta på honom. Rosa och lila kläder blir det inte heller. Och jag undviker gult och brunt bara för att jag inte gillar det själv.

• Svar på tråden Vad skulle du aldrig klä på ditt barn?
  • Bumbo

Svart. tycker det ser så tråkigt ut.
    Innan jag fick Alma tyckte jag det skulle vara mkt unisex kläder alltså neutrala färger typ blått och grönt men nu blir det mkt gult, lila, rosa och rött. Tänkte som så att varför ska min unge se ut som en kille för att jag ska va politiskt korrekt. Ska det va mer "jämställt" tycker jag gott man kan sätta på pojkar mera gult, rosa blommigt osv.

Mitt lilla mörka troll är så fin i STARKA färger.
    Kram ISabel

• Superomam

Bumbo håller med dig *kul att man är fler som ser så på saken*

• Odie

Röda jeans med vita sömmar!! Usch vad hemskt. Fick ärva ett par sådana men dom skulle jag ALDRIG sätta på min dotter.

"Pojkkläder".. Hmm.. Tja.. blåa kläder och sådant kan hon ha på sig, men mest blir det nog "tjejfärger", typ rosa, rött, lila.. :) Däremot sätter jag ju inte på henne kläder som det står typ "Sporty boy" eller liknande på. Såklart.

• Superomam

Varför reagerar folk på ordet pojk-kläder? Men däremot är det okej att säga flick-kläder?

Om jag inte handlar "pojkkläder" åt min dotter så gör jag inte det, då menar jag att jag inte går på pojk avdelningen och letar efter kläder åt henne.

Samma sak gäller mig själv, inte köper jag mina kläder på herr avdelningen, och min pojkvän handlar inte sina kläder på dam avdelningen. Haha skulle nog se lite lustigt ut om sambon drog på stranden i värsta bikinisen, och jag i hans bad brallor, hehe...

• oOoJOYoOo

Här är en till som är anti kamouflagekläder tycker de ser hemskt ut ser bara krig när jag ser sånt. Sådant skulle jag inte klä mina barn i.

• Mums

Oj, Superomam, det var värst vad du blev provocerad. Jag ställde bara frågan vad du menar med pojkkläder.

"Har jag bett dig lägga i mitt val" undrar du. Nej. Men har jag lagt mig i ditt val genom att fråga vad du menar?

I nästa steg skulle jag i och för sig gärna diskutera varför vissa människor låter affärernas indelning i avdelningar bestämma klädvalet istället för klädernas funktion och deras egen smak, men min fråga till dig var helt saklig.

P.S. Jag tycker att det är lika konstigt med "flickkläder".

• Liria

Tycker inte om kläder på barn som framhäver ett "livsval" från föräldrarnas sida. T.e.x Riktiga tjejkläder på en kille, "knappar" eller kläder med politiskt ställningstagande bakom eller väldigt annourlunda kläder.

Tycker att barn ska få vara så neutrala som möjligt för att kunna göra sina egna val sedan. Har inget emot någon färg, rosa,svart, ljusblått gör detsamma (oj! Nu lät det där som en kyrkansbarntimmesång! ).

Vad man än tycker så kan ju de små liven ha ganska mycket åsikter om vad de själva vill ha också, så man får väl anpassa sig litegrann

• Ejnie

Liria, håller med dig på ett sätt men tycker att det också är ett livsval av föräldrarna att t.ex. klä sin dotter i ryschiga klänningar eller sin son i extremt "pojkiga kläder" (dvs sånt som knappast kan bäras av en flicka utan frågetecken).

Jag tycker det är stor skillnad mellan att sträva efter mångfald i färger (både "flick"- och "pojk"-färger oavsett kön) och att klä t.ex. sin son i ryschklänning för att göra nåt slags "statement". Det förra har syfte att göra barnet friare, det senare att stänga in barnet i en annan könsroll än den "normala".

Sen kan jag tycka att det är förskräckligt att man överhuvudtaget diskuterar i pojk- och flickkläder på småbarn!

• desi

blommigt och för mycket sött.....absolut inget me rosett...

• ålänningen

Jag skulle inte sätta på min baby kläder som är typiska vuxenkläder, byxor med bälte, små "dunjackavästar", slips mm. Det är bara för att jag tycker att det är opraktiskt. Det ska vara kläder som tål lite bananfläckar och som är lätta att klä av och på. Annars så tar jag gära emot begagnade fina kläder av vänner och det spelar ingen roll om en tjej har haft dom innan. En body med blommor på är bra om man inte har någon annan till hands, även om det är en liten kille som ska ha den.

• Twilight

Skulle aldrig sätta på min dotter nåt begagnat eller sexistiskt.

Undrar varför det inte finns vanliga svarta bomullsbyxor till barn, såna som jag själv har... Vore perfekt, lätt att matcha!

• Superomam

Tar det en gång till: Jag skulle inte klä min dotter i "Kläder från pojk avdelningen" MEN jag har absolut inget emot att andra gör det. Utan det är ju bara vad jag "aldrig" skulle göra, håller mig till ämnet "vad skulle du aldrig klä ditt barn i"

*Smaken är delad som baken*

• mymmlan

Superomam jag har inte varit här på ett tag men nu läste jag igenom tråden igen och såg att du blivit stött, menade inte att kritisera "ditt val" jag bara undrade för flickkläder kan jag förstå, är ju inte direkt vanligt att killar har klänning, högklackat och kjol eller en BH. Men jag vet inte riktigt med killkläder, byxor, lågskor det har ju alla, själv ahr jag aldrig ens testat högklackat och klänning har jag nästan bara haft på när jag gifte mig. Jag bara undrade om det var färgen eller vad det var du tyckte gjorde kläderna till kill kläder. Men nu när jag sitter och tänker på det kom jag faktiskt på vad killkläder är, frack, slips, fluga så nu kom jag på det själv, jag bara undrade tänkte inte ens på att du kunde ta det som kritik.

• 180823

Jumpsuit heter det så alltså en hel typ halare overa? med dtagkedja pch förstås inte kkol på min son men på min dlocka skulle jag onye sätta hmmm blev svårt för alla pojkläder passar på okej joo nästan alla men om vi pratar ockaå om underkläder aldrig stringtrosor till min 4 åring snart fem har sett att det finns idiotiskt små stringtros storlekar

Svar på tråden Vad skulle du aldrig klä på ditt barn?