• dlmnka

Kan diarre vara ett tecken på tidig graviditet

Jag och min kille försöker skaffa barn, den 21 hade jag ägglossning och jag hoppas på att ha blivit befruktad den 22 Nov. Ungefär 5 dagar efter ägglossningen började jag få diarre, och har haft det sen dess varje dag (ovanligt för mig) Den är värst på morgonen men kan även komma efter att jag har ätit. För övrigt har jag inga specifika sympton, förutom att jag är väldigt trött och känslig (inget ovanligt där)

Snälla kan någon som är gravid eller har varit gravid säga om ni har upplevt detsamma?

Tacksam för alla inlägg!

BIM är beräknat 8 Dec.

• Svar på tråden Kan diarre vara ett tecken på tidig graviditet
  • dlmnka

xxJessikaxx skrev 2008-12-05 21:20:54 följande:

dimnka, grattis! Ja, allt kan ju egentligen vara ett tecken på graviditet om man nu vill lägga fram det så, allt från konstig mage till öroninflammation. Sen vet vi ju aldrig vad som beror på den enormt lilla processen i magen som inte avger hcg-hormon förrän tidigast 6-7 dagar till 14 och vad vi skulle ha lidit av i alla fall, gravida eller inte!Sen finns det ju ett antal välkända symtom på graviditeter som man nog kan koppla direkt till en graviditet och det är ju illamående, ömma bröst och trötthet. Om du ställer en fråga så får du ju ärliga svar och det är ju inte fråga om att nån har mer rätt än nån annan i ett sånt här fall.Lycka till!
    Tack! Jo det e klart man vill ha ärliga svar.. ??? Jag tror nog att jag har tackat för alla inlägg en del gånger...hmmm.... de flesta har varit mycket hjälpsamma I slutändan så kände jag min kropp bäst ändå. Men visst är det intressant att se vad andra har upplevt, speciellt om det är ens första graviditet.

Gutegirl- vet inte riktigt varför du kommer med sarastiska inlägg vaje gång.. Ser att detta inte är den enda tråd du har gjort det i... Tycker inte att du ska skriva i folks trådar om du inte har något vettigt eller hjälpsamt att säga. Men det e ju skönt att veta att du har en sådan passion för min dåliga mage

Just det, eftersom du vill ha en säker källa så besök gärna www.niomanader.se/content.asp och skrolla ner till slutet av artikeln. Där har du en biologisk förklaring varför en del gravida blir lösa i magen.

Nu kilar jag vidare till Gravida forumet! Åter igen, tack för alla vettiga inlägg
  • gutegirl

En säker källa för min del är en vetenskaplig studie baserad på en stor population. Helst ska det vara ett flertal studier så att man kan se att alla studier pekar åt samma håll, att kunskapen är evidensbaserad. Då börjar man kunna säga något med säkerhet.
    Dessutom står det inget i artikeln du länkar till om att diarré är ett säkert tecken på tidig graviditet.

www.gutegirl.blogspot.com 500 besökare/dag kan VISST ha fel
  • xxJessikaxx

dmnka, nej precis, fick bara en känsla av att du ville knäppa oss som menat att det inte är ett klassiskt symtom på näsan lite i och med att du skrev " så nu vet ni det! ".
    Alla är ju väldigt olika och som jag skrev tidigare så är det ju svårt att veta vad man hade haft som inte gravid heller?...
    Nåväl, over and out, hoppas allt går bra

• dlmnka

Tack Jessika, det hoppas jag med It's still early days....

Absolut inte menat som att knäppa någon på näsan alls... Du har helt rätt att man inte hade vetat vad man hade haft om man inte varit gravid, men förhoppningsvis så känner man känner sin kropp och man vet ungefär vad man har ätit och druckit som skulle ha kunnat orsaka en dålig mage, dessutom så brukar diarre/lös mage inte hålla i veckor om man "bara" är magsjuk.

Men det är nog inget vanligt symptom, eftersom det brukar väl vara åt andra hållet om man är gravid (Constipation)

Hmm.. Intressant...

• xxJessikaxx

dlmnka, nej precis, helt rätt! Sen är det ju så att man är ju expert på sin kropp, brukar man inte så ofta vara lös i magen till ex och helt plötsligt blir det så är det ju klart man kopplar det till ett gravdiitetssymtom.

Själv är jag i vecka 5 och är varken åt det lösa eller hårda hållet. Mår rent av som en prinsessa och DET oroar mig istället :-/

• dlmnka

xxJessikaxx skrev 2008-12-07 09:58:12 följande:

dlmnka, nej precis, helt rätt! Sen är det ju så att man är ju expert på sin kropp, brukar man inte så ofta vara lös i magen till ex och helt plötsligt blir det så är det ju klart man kopplar det till ett gravdiitetssymtom.Själv är jag i vecka 5 och är varken åt det lösa eller hårda hållet. Mår rent av som en prinsessa och DET oroar mig istället :-/
    Oroa dig inte-Later helt underbart ju!! Min Svagerska hade det ocksa helt underbart, inga symptom alls, och hade den basta forlossningen man kan tanka sig... Sjalv har jag kramp i magen varje dag till och fran Det e ganska oroande, fastan jag vet att manga har det... Huvud vark och ont i ryggen... men man ska inte klaga jag vet ju varfor jag har det. Ser att du ocksa ar i "Vi som vantar barn i Augusti 09" forumet... vi kanske ska saga hejda till denna traden och ses dar istallet?
  • xxJessikaxx

Det tycker jag absolut! Idag har jag varit extremt trött och den speedade känslan har lagt sig något, men trött det kan man ju vara när som helst typ så jag vet inte...
    Apropå förlossning så vet jag redan att jag kommer att bli snittad, har blivit det förut och då anser de att det är lika bra att snitta igen. Men inte mig emot, har funkat bra då jag snittats tidigare så...
    JA, vi lägger ner denna tråd och tar nya friska tag

• micksaan

Även jag har haft diarre och lös mage. Massor. Har BIM imorgon. Gjort två tester. Ett i fredags (BIM -4) och ett i söndags (BIM -2). Negativa båda två. Ska testa imorgon igen. Får se vad det visar då.

• MLT

Men alltså.. diarré är inte ett gravsymptom. Jättekul att ni två som råkade vara lösa i magen dessutom var gravida, men det hade ni varit ändå. Artikeln som någon länkade till skrev absolut ingenting om att diarré är ett vanligt tecken på tidig graviditet, det stod att man under sin graviditet kan bli känslig mot vissa födoämnen och att detta kan orsaka dålig mage. Det är inte ens i närheten av att man kan få diarré innan man plussar.

Förlåt att jag är så jädrans negativ, men har denna vecka haft såna otroliga diskussioner pga folk kassa förmåga att förstå en text och/eller tolka fakta. Grattis till era plus, är skitglad för er skull. Hoppas ni inte drabbas av diarré senare i graviditetet, kan tydligen hända (skojar, ta inte illa upp) ;)

• tamate
    MLT skrev 2008-12-09 03:08:08 följande:
    Men alltså.. diarré är inte ett gravsymptom. Jättekul att ni två som råkade vara lösa i magen dessutom var gravida, men det hade ni varit ändå. Artikeln som någon länkade till skrev absolut ingenting om att diarré är ett vanligt tecken på tidig graviditet, det stod att man under sin graviditet kan bli känslig mot vissa födoämnen och att detta kan orsaka dålig mage. Det är inte ens i närheten av att man kan få diarré innan man plussar. Förlåt att jag är så jädrans negativ, men har denna vecka haft såna otroliga diskussioner pga folk kassa förmåga att förstå en text och/eller tolka fakta. Grattis till era plus, är skitglad för er skull. Hoppas ni inte drabbas av diarré senare i graviditetet, kan tydligen hända (skojar, ta inte illa upp) ;)
    Jag harvarit mer eller mindre konstant dålig i magen (spec under graviditeterna) sedan -05 då jag blev gravid med älsta barnet. Dom hittar inget fel på mig men lik förbaskat så har jag ibland fruktansvärd diaree. detta hindrar mig mycket i min vardag då jag inte vet när eller vad som gör att magen sätter igång, den bara gör det och då är jag borta.
    Och detta började som sagt med en graviditet.
    - det som inte dödar härdar!
  • MLT
    Svar på #40
    Med andra ord är det något i just din kropp som (kanske) utlöstes av en graviditet som gör att du har varit dålig i magen sen 2005. Även när du inte varit gravid. Det betyder inte att ett tidigt graviditetstecken är diarré.

Har du provat att rådfråga fler läkare? Letat själv på internet, försökt hitta andra med samma problem? Ditt problem låter jättejobbigt, hoppas verkligen du hittar en orsak och framförallt ett botemedel!
  • tamate
    MLT skrev 2008-12-09 03:43:16 följande:
    Svar på #40Med andra ord är det något i just din kropp som (kanske) utlöstes av en graviditet som gör att du har varit dålig i magen sen 2005. Även när du inte varit gravid. Det betyder inte att ett tidigt graviditetstecken är diarré. Har du provat att rådfråga fler läkare? Letat själv på internet, försökt hitta andra med samma problem? Ditt problem låter jättejobbigt, hoppas verkligen du hittar en orsak och framförallt ett botemedel!
    kanske?? jag har altid haft en stenmage, sitter på dass 2 ggr i veckan och läser tidningar i nästan en timme i vanliga fall. När jag liten åt jag under en period kiwifrön varje morgon och varje kväll. Jag har haft magsjuka unj var 4 år. Så bara någon vecka in i min första graviditet så blir jag så dålig i magen att jag både bajjar ner mina kläder och en bil och det var bara början. Tidvis har jag fått ha binda på mig för när jag prutar så vet jag inte om det bara kommer luft.
    Så ja det började med graviditet. Det lugnar även ner sig när jag inte är gravid men ekilerar under graviditet.
    Och ja jag har försökt att hitta "likasinnade" men tyvärr så är det inte många som vill prata om sina problem. Och jag jag har rådfrågat läkare och kollat på nätet, får bara "det går över" til svar.
    - det som inte dödar härdar!
  • dlmnka

Lycka till med testet!!! Hoppas du far plus nu

micksaan skrev 2008-12-08 21:54:39 följande:
    Även jag har haft diarre och lös mage. Massor. Har BIM imorgon. Gjort två tester. Ett i fredags (BIM -4) och ett i söndags (BIM -2). Negativa båda två. Ska testa imorgon igen. Får se vad det visar då.
  • dlmnka

tamate skrev 2008-12-09 03:32:34 följande:

Jo jag om nagon vet hur det kanns!! usch... kanske kol tabletter lugnar din mage lite? Vet inte om det e lampligt nar man e gravid men du kan ju kolal upp med barnmorskan kanske?
  • fundersam

Jag plussar på lite bevis till studien om graviditet och diarre Skrattande, var riktigt dålig i magen några dagar efter ÄL, kollade test som var minus (RFSU:s tidiga tester) två gånger, testade sen igen den dagen jag skulle ha mens = plus.
    Det är inte alls konstigt om hormonboomen sätter igång magen, men det beror säkert litegrann på hur man är virad. Att få mens är alltid laxerande för mig.

• bebis maj 12
    fundersam skrev 2011-07-16 21:00:05 följande:
    Jag plussar på lite bevis till studien om graviditet och diarre Skrattande, var riktigt dålig i magen några dagar efter ÄL, kollade test som var minus (RFSU:s tidiga tester) två gånger, testade sen igen den dagen jag skulle ha mens = plus.
    Det är inte alls konstigt om hormonboomen sätter igång magen, men det beror säkert litegrann på hur man är virad. Att få mens är alltid laxerande för mig.
    Här är en till med lös mage...har haft de i ca 2 dagar nu..hade ÄL den 12-13/7..ingen aptit,molvärk,illamående..hoppas hoppas...brukar annars går på toa max 3 ggr i veckan...men inte nu inte...
    Mamma till Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10
  • Gabriellaay

Jag hade diarré föra månaden av min graviditet och det fortsatte från och till genom hela graviditeten. Nu är hon snart 5 månader och det har inte hänt alls sen hon kom.
    Dock nu, när mensen är sen igen, så har magen börjat bli orolig igen.
    Känns som det blir ett Juni barn till..

• Gabriellaay

första månaden* menade jag såklart.

Svar på tråden Kan diarre vara ett tecken på tidig graviditet