• londonfredrika

Studera i sverige med utländska betyg

Hallå!

Har stött på en del problem nu som jag inte riktigt får något svar på men kanke någon här vet.
    Min man är Amerikan men har avslutat High School i USA med allt vad det innebär.
    Han har alltså ett fullgott betyg.
    Vårat problem dök upp när vi pratade med CV för att ta reda på vilka kurser han behöver kompletera med för att kunna läsa här i sverige.
    CV säger att vi inte behöver översätta dom och Arbetsförmedligen säger att vi behöver göra det.
    Ett sätt är tydligen att bara lämna in sina betyg när man ansöker om kurser (om jag förstått det rätt) och då avgör dom om man kan ta kursen eller inte..

Men hur ska vi kunna veta exakt vilka kurser han behöver läsa?
    Det här känns så förvirrande och ingen verkar kunna ge oss några svar, någon annan som haft utländska betyg som kan berätta hur det gick till för dom?

Eller någon med lite annan erfarenhet?

• Svar på tråden Studera i sverige med utländska betyg
  • Tedu

Det beror på vad han vill studera. Till de flesta universitetskurser behöver han ha svenska B och engelska B.

Om han har valt ut en kurs eller ett program kan ni se vad som behövs för att komma in på det. Sen kan ni fråga på respektive universitet hur de ser på hans utländska betyg.

Annars kan man skicka in allt till Högskoleverket som bedömer hans utländska betyg. Dokument på engelska behövs inte översättas.

• londonfredrika

TAck för svar, tror du man behöver engelska B trotts att han är amerikan?! Det är ju lite konstigt :)

• Tedu

Klart att ingen kommer att kräva från honom engelska B om han är amerikan. Men först när ni skickar in hans papper på olika betyg kommer högskolan/universitetet se att han pluggade i USA.

Svar på tråden Studera i sverige med utländska betyg