• Silverkatten06

"Skridskor" med dubbla skenor till barn?

När jag var liten fanns det "barnskridskor" som var som lösa metallgrejer med  dubbla skenor som spändes på de vanliga skorna med remmar.  Finns såna fortfarande? Från vilken ålder kan man använda såna?

• Svar på tråden "Skridskor" med dubbla skenor till barn?
  • Silverkatten06

Ingen som vet hurdana jag menar?

• Miafiastina

Jag vet precis vad du menar och jag skulle gärna vilja få tag i ett par. Tror att det finns för en av mina väninnor nämnde att hennes barn hade haft sådana. Frågan är väl var man letar.

• Karlsson

Har viss erfarenhet av barnskridskoskola och dessa är inget jag rekomenderar. De ger inte det stöd som ett par bra skridskor ger och barnen lär sig fel teknik. Så köp ett par bra skridskor så brukar de få kläm på det rätt snabbt om de är intresserade

• Silverkatten06
    Svar på #3
    Men sonen är bara 2,5 år. Tänkte att det kunde vara ett kul sätt att få prova på lite. Han är väl för liten för ett par riktiga skridskor?
  • Karlsson

Så små barn brukar nästan bara stå still eller möjligen gå framåt på skridskorna. Tekniken brukar i varjefall inte vara den bästa Vår son var nog runt den åldern första gången han fick prova och han hade jättekul på isen Men han gick mer eller mindre fram istället för att glida, men lycklig var han!

Kolla på Tradera eller blocket efter ett par vanliga skridskor de är ju knappast slitna när de är i dom storlekarna.

Silverkatten06 skrev 2008-12-06 21:50:43 följande:
    Svar på #3Men sonen är bara 2,5 år. Tänkte att det kunde vara ett kul sätt att få prova på lite. Han är väl för liten för ett par riktiga skridskor?
  • Söderböna

Vår plutta fick sina första vanliga skridskor när hon var 2,5 år och hon lärde sig åka första gången hon försökte. Det viktigaste är att det är stabila skridskor, så att de inte "åker på lädret".

• speciella behov

Det låter ju jätte bra att dom lär sig fort och i "normal fall" tror jag du har rätt i det men det finns dom som inte har den balansen för att åka med vanliga skridskor.... så därför måste jag säga att jag är på jakt efter skridskor med dubbla skenor.....

Mitt problem är att de jag har hittat är för små dvs storlek 30 som störst och jag undrar om det är någon som vet vars och om man kan få i större storlekar dvs för barn i åldrarna 7 år och uppåt??

Adresser för eer som är intresserade är 

www.lekute.se/vinterlek/
    www.barnskridskor.se/dubblaskenor.aspx
    www.skatepro.se/c233.htm

• No Logo

Googla på Zandstra Easy Glider. Det är långfärdsskridskor för barn, passar vanliga kängor och finns i storlekar från 27-40. Till dessa finns en dubbelskrevs som tillbehör (Easy glider assist). För de minsta finns Zandstra Bob Skate upp till strlk 30.

• blubbblubb
    speciella behov skrev 2014-02-19 14:44:12 följande:
    Det låter ju jätte bra att dom lär sig fort och i "normal fall" tror jag du har rätt i det men det finns dom som inte har den balansen för att åka med vanliga skridskor.... så därför måste jag säga att jag är på jakt efter skridskor med dubbla skenor.....

Mitt problem är att de jag har hittat är för små dvs storlek 30 som störst och jag undrar om det är någon som vet vars och om man kan få i större storlekar dvs för barn i åldrarna 7 år och uppåt??

Adresser för eer som är intresserade är 

www.lekute.se/vinterlek/?gclid=CJW1ru6o2LwCFa...
    www.barnskridskor.se/dubblaskenor.aspx
    www.skatepro.se/c233.htm

Jag upplevde att det största problemet med att lära mitt barn åka skidskor var att hon ramlade frammåt eller bakåt, inte att hålla balansen i sidled.
    Nu vet jag inte vad ditt barn har för speciella behov men om det är rent balansmässigt skulle jag rekomendera förskolans lösning för barn som åker skidskor för första gången.En stol att hålla sig i och putta framför sig. 
  • Flickan och kråkan
    blubbblubb skrev 2014-02-21 11:20:59 följande:

Jag upplevde att det största problemet med att lära mitt barn åka skidskor var att hon ramlade frammåt eller bakåt, inte att hålla balansen i sidled.
    Nu vet jag inte vad ditt barn har för speciella behov men om det är rent balansmässigt skulle jag rekomendera förskolans lösning för barn som åker skidskor för första gången.En stol att hålla sig i och putta framför sig. 
    Det är också bäst att både flickor och pojkar lär sig med konståkningsskridskor. De är stadiga runt vristen och har en rak skena. Andra skridskor har en lite bananformad skena som går upp fram och bak.
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-21 11:24:39 följande:
    Det är också bäst att både flickor och pojkar lär sig med konståkningsskridskor. De är stadiga runt vristen och har en rak skena. Andra skridskor har en lite bananformad skena som går upp fram och bak.
    Och därför ramlar de just lätt framåt och bakåt. RAK konståkningsskena istället alltså
Svar på tråden "Skridskor" med dubbla skenor till barn?