• Trinity78

Kan man välja vems ägg man får?

Om jag inte har några bra ägg kvar och alltså skulle behöva få ett ägg av nån annan - kan jag då välja vems ägg jag får? Till exempel min systers? I det fallet skulle det ju enbart vara för att ha några biologiska band till barnet och inget annat. Jag är inte så kunnig på ämnet så jag hoppas att ingen tar illa upp av min fråga.

Reproductively challenged
  • Svar på tråden Kan man välja vems ägg man får?
  • ZXC

Jag har min snälla lillasyster som donator. Det är inte alla ställen som godkänner känd donator, men i Finland är det ok. Både hon, jag och min make måste dock först prata med en psykolog för att de ska se att man vet vad man ger sig in på och de vill väl kolla
    Min syster är många år äldre än jag, men vi har samma föräldrar och vi är väldigt lika utseendemässigt. Jag känner att det är väldigt skönt att veta vem som donerar ägget. Jag slipper undra om vilken slags person anlagen kommer ifrån. Och om jag lyckas få ett barn kan jag berätta tidigt och det blir förhoppningsvis ingen stor grej för barnet att jag fått ett ägg av moster.

Ha det gott!
    ZXZX

• Sleepingbeuty

Gör du det i Sverige om du har åldern inne, så brukar de göra en kors-donation.Har du en syster så får en annan hennes ägg och du får en annans och du kommer snabbare fram i kön.

• Trinity78
    Sleepingbeuty skrev 2008-12-09 16:34:06 följande:
    Gör du det i Sverige om du har åldern inne, så brukar de göra en kors-donation.Har du en syster så får en annan hennes ägg och du får en annans och du kommer snabbare fram i kön.
    Ja, jag har hört talas om att det finns korsdonation men jag vill ju i så fall inte ha nån annans ägg än min systers. Finns det enbart korsdonation i Sverige?
  • Jag är Sma

Nej man behöver inte välja korsdonation i Sverige. Jag har fått ägg av min syster, liksom dig ville jag inte heller ha någon annans. Minns inte att någon försökte övertala mig till korsdonation. Nu har donationen resulterat i en liten dotter, 4,5 månad.
    Lycka till.

• Trinity78

Tack för alla svar Jag hoppas att det inte ska behöva gå så långt som äggdonation men det är skönt att veta hur det ligger till om det skulle bli så.

• väduren66
    Svar på #4
    Hej

Jag är rekomenderad att prova ÄD då mina ägg inte är helt OK. Menar du att du fått ägg av din syster och gjort hela behandlingen i Sverige? Vart?
  • Sleepingbeuty

Vad jag minns Sma. fick inte du dina ägg av din mamma?
    Jag vet i allfall att det var så för någon på FL.

• Jag är Sma

Sleepingbeuty skrev 2009-01-14 16:11:04 följande:

Vad jag minns Sma. fick inte du dina ägg av din mamma? Jag vet i allfall att det var så för någon på FL.
    Nej - jag fick ägg av min syster.

Väduren 66: Jag har gjort hela behandlingen på ett universitetssjukhus i Sverige. Det har inte kostat mig något. Väntetiden var endast de sex månader som krävs för smittskyddsproverna. Nu funderar jag på att göra försök med de ägg som jag har kvar i sjukhusets frys men då får jag givetvis betala för det.
  • väduren66

Jag förmodar att du är under 35 år?

Jag är snart 43 och måste enligt Carlanderska göra ÄD utomlands.

• Jag är Sma

väduren66 skrev 2009-01-19 15:00:37 följande:

Jag förmodar att du är under 35 år? Jag är snart 43 och måste enligt Carlanderska göra ÄD utomlands.
    Ja jag är under 35. Är du snart 43 är förutsättningarna förstås annorlunda. Tänkte inte på att det kunde vara så när jag svarade.
  • Trinity78

Är det nån skillnad på åldersgränserna för donatorn och mottagaren av ägget?

• väduren66
    Svar på #11
    Jag fattar det som att donatorn helst ska vara under 35 år. Men måste naturligtvis genomgå massa prover. Kan då kanske gå även om donatorn är äldre. Allt hänger på hennes äggreserv och hennes förmåga att bli gravid. (fick förklarat så på Carlanderska).
    Mottageren kan vara äldre. Det skulle ju funka för mej.

Såg på tv:n en dag att en mamma på 56 år var surrogatmamma åt sin dotter. Hon hade fått dotterns ägg och bar nu barnet. Så som mottagare kan du vara mycket äldre tydligen, i USA iaf.
Svar på tråden Kan man välja vems ägg man får?