• entjej

Progesteronvagitorerna irriterar slemhinnorna - bör man avbryta?

Hej!

Har sedan jag fick tillbaka embryon för snart fyra veckor sedan använt progesteronvagitorier 3 gånger per dag. I onsdags förra veckan kände jag att det började "svida" lite av dom "där framme". I fredags fick jag lite brunblandade flytningar. Blev jättenervös. Vet inte anledningen till det men därefter har jag tagit vagitoerna "där bak". Läkarna sa man kan välja var man tar dom. Tydligen tas progesteronet upp av blodet. Och det verkar stämma för från igår kväll så har jag känt att det svidit "där framme" några minuter efter att jag tagit vagitorerna "där bak". (Mycket information, jag vet...) Någon berättade också att progesteronvagitoerna kan reta slemhinnan. Nu börjar jag fundera...om vagitorer som man sätter "där bak" kan reta slemhinnan "där fram" genom blodtransport hur går det då med slemhinnan i livmodern? Kan den också bli irriterad av vagitorerna? Kan man börjar blöda i livmoderna av vagitorerna genom att livmoderslemhinnan blir irriterad? När man känner att slemhinnor börjar bli irriterad av progesteronvagitorier böra man avbryta eller minska behandlingen då?

• Svar på tråden Progesteronvagitorerna irriterar slemhinnorna - bör man avbryta?
  • entjej

Jag tyckte inte jag såg något alls förutom tickandet och så hela den mörka ytan som kanske är hela hinnsäcken då men läkaren sa i varje fall att allt såg bra ut så får lita på det.

• Birsen

absolut ...

Jag får väl ha ytterliggare några nerverande dagar så hoppas jag att jag kan få klara besked. detta ovishet är så jobbig.

Du har inte haft mer slytningar nu va? frågade du om vaggisarna?

Jag blev ordinerad vila och så mer vaggisar såklart.

• entjej

Birsen skrev 2008-12-18 13:50:20 följande:

absolut ...Jag får väl ha ytterliggare några nerverande dagar så hoppas jag att jag kan få klara besked. detta ovishet är så jobbig. Du har inte haft mer slytningar nu va? frågade du om vaggisarna?Jag blev ordinerad vila och så mer vaggisar såklart.
    Bara gula fytningar. Hoppas det är okey. Tycker jag läser överallt att de bör vara ljusa/genomskinliga. Jag frågade om vaggisarna. Han suckade förstås (han tycker nog att jag är lite jobbig) och sa det var onödigt men det ska ju inte skada. Så jag tänker fortsätta lite till för jag har kvar sen förut.

Ja, ovisshet är jobbigt! Men hade blödningen i livmoderns slutat för dig då?
  • entjej

Birsen skrev 2008-12-18 13:57:31 följande:

vet inte om det slutat men han sa att blödningen va liten nu.
    Det var bra!

Hittade nu några bilder babyboom där de visar ultraljudsbilder vecka för vecka. Såg inte alls ut så för mig som de visar där så du kan nog inte jämföra vad du såg på ditt ultraljud med bilder på nätet. För mitt ultraljud såg inte heller ut så där tydligt och läkaren sa ju det såg bra ut och han kan ju inte ljuga hoppas jag.
  • Birsen

ja nu såg ja...du ser ju..det är så olika så varför sitter jag och googlar sånt nu. usch usch. Ska ha en gravid kompis hos mig idag. Hon är en av min abästa så ho shenne kan jag gråta ut utan att känna mig dum.

• entjej

Birsen skrev 2008-12-18 14:13:26 följande:

ja nu såg ja...du ser ju..det är så olika så varför sitter jag och googlar sånt nu. usch usch. Ska ha en gravid kompis hos mig idag. Hon är en av min abästa så ho shenne kan jag gråta ut utan att känna mig dum.
    Var det väldigt olika bilder från det du tidigare sett? Ja, vi ska nog sluta jämföra. Vi blir bara oroliga. Jag såg i varje fall ingenting tyckte jag förutom att hjärtat slår.

Strongt att du orkar umgås med gravida när du själv är i osäker sits. Ta hand om dig!
  • Birsen

ja men hon är så nära mig så jag vill inte förstöra våran vänskap. Jag tror hon förstår för jag är nog mest ledsen för min egen skull. Vill ha bara henne runt mig just nu. Hon har liksom vart med och set min djupaste sorg så jag vill inte förlora detta vänskap.
    Har aldrig haft ont av det.

Njut nu av din graviditet och så hörs vi säkert under helgen om inte så kommer jag med nyheterna på måndag efter 12.

Kramizar till dig!

Svar på tråden Progesteronvagitorerna irriterar slemhinnorna - bör man avbryta?