• MeeWe

Dubbel bosättning, eller skriven i ett annat land? Hjälp mig med några frågor!

Som rubriken säger. Hur fungerar det gentligen? Jag kommer kanske vara tvugen att skriva mig i Norge för att få ut föräldrarpengar (har pendlar jobb i Norge). Är det någon som vet hur det fungerar med dubbel bosättning? Om jag har rätt till att ha det eftersom min sambo fortfarande kommer att vara skriven i Sverige och kommande barn också. Om inte man får dubbelbosätting igenom av skatteverket. Hur fungerar det då? Då tänker jag på hemförsäkring m.m? Måste jag skaffa en egen i Norge då eller kan jag fortfarande tillhöra min sambos hemsförsäkring?
    Jag kanske inte uttrycker mig så hemskt tydligt men om det är någon som har erfarenheter eller vet något om det här får ni gärna skriva.

• Svar på tråden Dubbel bosättning, eller skriven i ett annat land? Hjälp mig med några frågor!
  • KiranoKieli

Det roliga med att man marker oftast inte just Hur Man Skulle Ha Gjort forens efterat. Forsta gangen jag flyttade utomlands sa fyllde jag i utflyttningspapprena hos skatteverket och imigrerade alltsa. Det innebar at jag fick en hel del fler paper att fylla i som strommade in aven till den nya adressen utomlands och jag forlorade aven mina fyra sista siffror i personnumret som gjorde att jag inte kunde anvanda adressandring.se alls. Ingenting fungerade och alla pengarna till barnet strops ocksa och jag fick inga pengar fran UK heller. Det var helt som om jag hade forlorat alla mina rattigheter i sverige, jag fick bara rosta i valen, det var allt.

Nu sahar i efterhand och vid andra flytten utomlands tillsammans med barn, sa har jag inte alls imigrerat utan skrev bara over min och mitt barns adress hos min mamma som bor i sverige. Barnpengarna kommer in stadigt varje manad pa mitt svenska bankkonto och jag har mailat och ringt och pratat med alla fran BVC till tandlakare, dagis och prenumerationer, sa alla de forutom staten vet om att vi ar utflyttade. Vi fick tipset om detta av en kompis till mig som har jobbat i alla ar hos skatteverket vars dotter bott utomlands storre delar av hennes vuxna liv.

I detta landet, UK, finns det inga krav pa att man ska ha emigrerat fran Sverige utan vi kan rora oss hur fritt vi vill och flytten hit blev antligen sa enkel som vi ville att den skulle bli och eftersom jag inte har rattigheter att fa en massa pengar fran UK sa far jag anda de bidragen min dotter behover fran sverige. Later bara ratt illa men det fungerar verkligen.

Vill du gora sahar men har redan emigrerat sa besok skattekontoret i sverige igen och skriv over dig pa en kompis eller nagon annans, eller om du har ett boende i sverige, sa skriv er adress dar. Har for mig att det kallas for "aterregistrering" eller "tillbakaflytt till sverige", och det ar mycket enkelt att gora med bara ett ID. Da far du igen ratt till svensk sjukvard, barnpenning, svenska bankkonton, barnbidrag osv.

• KiranoKieli

Vi har hemforsakring, olycksforsakring och allt som vi har skaffat har i detta landet,UK, men eftersom vi nastan aldrig ar i sverige sa har vi inga forsakringar i sverige.

Om du pendlar mellan bada Norge och sverige sa akta dig for att skaffa forlangd reseforsakring", nagot som du oftast blir rekommenderad for att forsakringen ska vara gilltid om du ar utomlands i over 48 dagar (olika per forsakringsbolag) eftersom de kan ta belopp over tusenlappen bara for att man ar utomlands en manad eller tva manader extra. Da ar det billigare att ha dubbla forsakringar fran vardera lander sa som vi hade nar vi pendlade mellan UK och Sverige.

Men ar du inte borta langre an vad reseforsakringen (som oftast finns i en svensk hemforsakring) tacker sa behover du inte teckna en till forsakring i Norge.

• claudia77

Jag hade inte rekommenderat dig att göra det för det är olagligt. Det kan resultera i att du får betala tillbaka allt du fått som du inte har haft rätt till och eventuellt polisanmälan. Är rätt allvarligt då det anses vara bidragsfusk.
    Då du kommer att arbeta i Norge, enligt den information du ger, så har du inte rätt till din föräldrapenning.
    Barnbidraget kan däremot barnets pappa få istället om han bor och jobbar i sverige.

• claudia77
    Svar på #3
    Tillägg: utgick ifrån att du menade FP ifrån sverige.
  • MeeWe

Tack för alla svaren! Har inte sett förräns nu att jag fått några!
    För att förtydliga så menade jag att jag kanske skulle vara tvungen att skriva mig i Norge för att få föräldrarpenning från Norge. Det har varit lite krångligt och jag har ringt runt en del till olika myndigheter i Norge och det visade sig att jag inte kommer att behöva skriva mig i Norge. Jag kommer att få rätt till FP därifrån iaf, vilket känns skönt och därmed ordnar sig med försäkringar eftersom jag aldrig är borta längre än 45 dagar vilket mitt försäkringsbolag tillåter.
    Däremot blev jag nu lite osäker nu när ´Claudia 77´ skrev att jag fortfarande kan få barnbidrag om min sambo jobbar i Sverige. Det gör han inte, han jobbar likadant som mig. Men har man inte rätt till barnbidrag i Sverige iaf? Vi är ju fortfarande svenska medborgare och kommer alltså båda två fortsätta vara skrivna i Sverige?

• maudmor
    Svar på #5
    jobbar ni båda två i norge så får ni barnbidraget från norge. Det är på 970 kr per barn ( ca 1160 sek).
  • claudia77

Hej MeeWe
    Om ni båda två arbetar i Norge har ni inte rätt till barnbidrag från sverige.

• MeeWe

Jaha okej, det är klart. Men då får vi ju det från Norge, huvudsaken är att man får det någonstansifrån! Tack för svaren!

• Kaprifolen

Du kanske redan har fått svar, men du behöver inte vara skriven i Norge för att få FP från Norge. Finns fler trådar i samma ämne om du söker på FL.

Svar på tråden Dubbel bosättning, eller skriven i ett annat land? Hjälp mig med några frågor!