Utlandssvenskar- vad saknar ni mest med Sverige i matväg?
Jag drömmer om mörkt bröd med Bregott och Herrgårdsost, bryggkaffe med mellanmjölk. Och kanelbullar. Mmmmm. Jag kan hålla på hela dagen!
Jag drömmer om mörkt bröd med Bregott och Herrgårdsost, bryggkaffe med mellanmjölk. Och kanelbullar. Mmmmm. Jag kan hålla på hela dagen!
Jag har bott i alla möjliga länder, men i Polen saknade jag nog minst saker faktiskt. Jo, apelsinmarmelad var svårt att få tag på. Och så flyttade de runt varorna i butiken hela tiden så man fick leta, men det är ju en annan sak.
Annars har det bla varit bröd, mejeriprodukter, glögg, vin och salta snacks jag saknat, lite beroende på land. Och nyponsoppa från pulver, som jag nästan aldrig äter hemma i Sverige.
mosterYster skrev 2008-12-10 15:19:04 följande:
Sill och kräftor (tack ikea).
Viewsonic skrev 2008-12-11 11:08:44 följande:
Gott gräddat grovbröd, källarrökt skinka, kaviar, smaksatt mjukost, Västerbottenost, god saft, listan kan göras väldigt lång!
Lite OT kanske men ar det nagon mer an jag som far skicka utlandska matvaror till Sverige? Typ Bisto Creme Eggs, stuffing mix osv?
Riley skrev 2008-12-11 11:28:11 följande:
Riley skrev 2008-12-11 11:50:54 följande:
Riley skrev 2008-12-11 11:50:54 följande:
En av mina kollegor är i Stockholm över helgen, han ska ta med Djungelvrål, Pågens saffransgifflar, julmust och - viktigast av allt- Den Gamle Fabriks aprikosmarmelad. Oooooh längtar till måndag
Trots att senaste svaret på denna tråd är för ett tag sedan så måste jag tipsa alla er som skrivit om vad för mat ni saknar från sverige, eller ni som ev kommer att läsa detta, om en webbutik som säljer svenska matvaror och levererar över hela världen - www.swedishgrocerystore.se Vet och märker att suget kan bli stort på svenska smaker när man är utomlands.
Deras sortiment utökas hela tiden och saknar man något man skulle vilja köpa från sverige så meddelar man det så kan dom lägga till den produkten i butiken - ett tips!
Jag bodde två år i Thailand tidigare.
saknade:
Limpa
Saltat bregott
Kaviar
Mjölkchoklad
lakrits
Trots att senaste svaret på denna tråd är för ett tag sedan så måste jag tipsa alla er som skrivit om vad för mat ni saknar från sverige, eller ni som ev kommer att läsa detta, om en webbutik som säljer svenska matvaror och levererar över hela världen - www.swedishgrocerystore.se Vet och märker att suget kan bli stort på svenska smaker när man är utomlands.
Deras sortiment utökas hela tiden och saknar man något man skulle vilja köpa från sverige så meddelar man det så kan dom lägga till den produkten i butiken - ett tips!
Jag saknade mycket men mest godis. Ostbågar, Irland kan inte göra den produkten alls! Usch!
Chips, små många konstiga saker dom hade där.
Marabou choklad.
Jag hittade en liten tobaksbutik som sålde daim, köpte hela deras lager (trots att jag egentligen aldrig varit så förtjust i just det). Sen fick dom aldrig in det igen
Sen saknade jag knäckebröd, Lidl hade två sorter och dom var trista. Köpte det ändå når jag var trött på mjukt bröd.
Kalles kaviar.
Messmör.
Västerbottenost.
Det var nog det jag saknade mest.
Bästa julklappen jag fått någonsin var den jag fick av mamma och pappa när dom skickade 7-8 kilo godis och pålägg och knäckebröd från Sverige. Då var det ren fest! Det levde jag på länge jag har aldrig haft så mycket godis hemma någonsin och där satt jag på Irland med världens förråd av det bästa godiset
Så lycklig över att det gått igenom tullen och kommit fram till mig
Mitt syskon som bor utomlands saknar svensk godis,lakrits,pizza som det är här och chips .