• Lanloun

Fråga om vårdnadsbidrag och socialbidrag!

Vi ska flytta snart och den 3 mars fyller vår dotter 1 år.
    Just nu får vi försörjningsstöd av kommunen vi bor i (socialbidrag) och de säger att dottern måste ta dagisplats från att hon fyller 1 år för att vi ska få rätt till socialbidrag. (Egentligen har jag ju mamma-dagar kvar en månad till).

Läste nu på kommunens hemsida (den kommunen vi ska flytta till) att de har infört vårdnadsbidrag med 3000kr för att man ska kunna vara hemma med sitt barn längre. Det står även att socialbidrag KAN kombineras med vårdnadsbidraget. Innebär det att jag kan vara hemma med min dotter med vårdnadsbidrag och samtidigt få socialbidrag ????

• Svar på tråden Fråga om vårdnadsbidrag och socialbidrag!
  • Lanloun

Nogula skrev 2008-12-10 09:36:43 följande:

Fst kan det inte vara så att det går att kombinera om du ändå kan ta jobb om det behövs. Man får ju nämligen jobba hur mycket man vill fast man har vårdnadsbidrag
    Men om jag jobbar så behöver jag ju inte socialbidrag!

Sökte lite på google och såg massa artiklar om att många protesterar mot vårdnadsbidraget ... just av den anledningen att 3000 är för lite för ensamstående att klara sig på och då blir de socialbidragsberoende, vilket blir ännu dyrare för kommunerna!
  • Busbellan
    Lanloun skrev 2008-12-10 09:46:57 följande:
    Nogula skrev 2008-12-10 09:36:43 följande: Men om jag jobbar så behöver jag ju inte socialbidrag!Sökte lite på google och såg massa artiklar om att många protesterar mot vårdnadsbidraget ... just av den anledningen att 3000 är för lite för ensamstående att klara sig på och då blir de socialbidragsberoende, vilket blir ännu dyrare för kommunerna!
    Nej, det har du rätt i
    Mamma till Nora, August och Ella
  • saxon

Men om jag jobbar så behöver jag ju inte socialbidrag!Sökte lite på google och såg massa artiklar om att många protesterar mot vårdnadsbidraget ... just av den anledningen att 3000 är för lite för ensamstående att klara sig på och då blir de socialbidragsberoende, vilket blir ännu dyrare för kommunerna!
    Verkar ju helknasigt. Har man inte råd att vara hemma länge, så får man snällt acceptera att gå tillbaka och jobba. Sånt är livet.
  • saxon

Men om jag jobbar så behöver jag ju inte socialbidrag!Sökte lite på google och såg massa artiklar om att många protesterar mot vårdnadsbidraget ... just av den anledningen att 3000 är för lite för ensamstående att klara sig på och då blir de socialbidragsberoende, vilket blir ännu dyrare för kommunerna!
    Ja men tanken är väl att du faktiskt ska stå till arbetsmarknadens förfogande? Om du blir erbjuden ett jobb så får du snällt ta det, eller hur? Men tills dess får du socialbidrag.
  • Lanloun

saxon skrev 2008-12-10 10:33:10 följande:

Ja men tanken är väl att du faktiskt ska stå till arbetsmarknadens förfogande? Om du blir erbjuden ett jobb så får du snällt ta det, eller hur? Men tills dess får du socialbidrag.
    Nej alltså om man får vårdnadsbidrag så har man rätt till hel ledighet. Och 3000kr klarar man ju sig inte på som ensamstående. Och då får man socialbidrag resten, OM nu inte borås kommun ljuger på sin hemsida ... att man får ta socialbidrag och vårdnadsbidrag samtidigt, för så står det.

Men jag ska ringa till sociala blocket senare idag och fråga hur det ligger till.
  • Lanloun

Jag pratade med en kvinna på sociala kontoret i Borås nu och hon sa att det STÅR FEL på deras hemsida Så man kan altså INTE ha vårdnadsbidrag och socialbidrag samtidigt!

• Barbabok
    Lanloun skrev 2008-12-10 13:55:09 följande:
    Jag pratade med en kvinna på sociala kontoret i Borås nu och hon sa att det STÅR FEL på deras hemsida Så man kan altså INTE ha vårdnadsbidrag och socialbidrag samtidigt!
    Ah ok, tänkte väl det
    Jag är med parvel
  • mimmis

Men du borde ha rätt att söka vårdnadsbidrag medan din dotter står i kö till dagis och få resterande av normen från soc, tycker du ska ringa kommunen och fråga det är dom som har hand om barnomsorgen som har hand om vårdnadsbidraget , jag tycker det borde vara ganska självklart att att du kan få vårdnadsbidrag tills du får dagis, vet inte om reglerna är olika i olika kommuner men här e de så att man kan få vårdnadsbidrag om barnet inte går på dagis men har man tex någon som kan ta hand om ens barn så har man rätt att arbeta + ha vårdnadsbidrag under förutsättning att man inte har dagis eller dagmamma, och man kan få bidraget medans man väntar på dagis plats,

• Lanloun

mimmis skrev 2008-12-11 21:45:24 följande:

Men du borde ha rätt att söka vårdnadsbidrag medan din dotter står i kö till dagis och få resterande av normen från soc, tycker du ska ringa kommunen och fråga det är dom som har hand om barnomsorgen som har hand om vårdnadsbidraget , jag tycker det borde vara ganska självklart att att du kan få vårdnadsbidrag tills du får dagis, vet inte om reglerna är olika i olika kommuner men här e de så att man kan få vårdnadsbidrag om barnet inte går på dagis men har man tex någon som kan ta hand om ens barn så har man rätt att arbeta + ha vårdnadsbidrag under förutsättning att man inte har dagis eller dagmamma, och man kan få bidraget medans man väntar på dagis plats,
    Socialen är ju redan skyldiga att ge mig bidrag tills min dotter har fått dagisplats. Jag kan ju inte jobba innan hon har dagisplats. Så det är helt onödigt att jag ska söka vårdnadsbidrag, båda pengarna är ju från kommunen ändå.
  • enny signatur

Vårdnadsbidrag verkar gå att få samtidigt som socialbidrag men inte "3. aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning vid deltagande i
    ett arbetsmarknadspolitiskt program,"

dvs om du hamnar i ett program ryker vårdnadsbidraget...

Det jag är övertygad om är att vårdnadsbidraget räknas av från socnormen dvs du får ändå inte högre. Att din förra kommun gjorde fel fel och fel. De har inte rätt att kräva dagisplats, bara att du inte ska bli hindrad pga avsaknad av barnvakt eller liknande. När du är hemma har du ju rätt att ha ditt barn hemma, annat är falskt. Samma sak när du är arbetslös, du har rätt att ha ditt barn hemma men måste kunna ta ett jobb.
    Detta kan ju ordnas med partnern/den andre föräldern, mor/farföräldrar, vänner eller liknande.

Det jag tror är att du får ha vårdnadsbidrag och socialbidrag, men måste ändå söka jobb. Dvs klarar du av det med barnet hemma så är det ok, men du måste fortfarande kunna ta ett jobb dvs inte gå hemma och ha det lungt... Men din föräldrarpenning är jag övertygad om att du har rätt att ta ut och vara "ledig" under den tiden.

• enny signatur

Lanloun skrev 2008-12-12 07:28:27 följande:

Socialen är ju redan skyldiga att ge mig bidrag tills min dotter har fått dagisplats. Jag kan ju inte jobba innan hon har dagisplats. Så det är helt onödigt att jag ska söka vårdnadsbidrag, båda pengarna är ju från kommunen ändå.
    Ja precis, vårdnadsbidraget påverkar inget.

Men det lär väl inte bara bli 3000? du borde få bostadsbidrag och barnbidrag med. borde komma upp i iallafall 6000 på det...
    Är du helt ensamstående så tillkommer ju 1200 från fadern och i annatfall så bör ju bara utgifterna för barnet vara halva...

Kanske inget man klarar sig på helt, men långt över 3000 iaf...
  • enny signatur

Du har alltid rätt att arbeta samtidigt och rätt att ha annan omsorg dvs privat. Jag kan ta vårdnadsbidrag och ge de 3000 till någon annan som tar hand om mitt barn. Billigare för kommunen än dagis :)
Svar på tråden Fråga om vårdnadsbidrag och socialbidrag!