• HelenN

    Vad gör vi nu?

    Vår dotter är 8 och går i andra klass. Hon är större än dom flesta andra i klassen, dock är hon inte tjock, utan snarare krampig då hon tränar brottning 3 ggr i veckan.
    För ungefär 3 veckor sen var det en tjej i klassen som kallade henne tjockis. Dottern berättade för mej och jag tog det med läraren som i sin tur tog det rent allmänt i klassen, mest för att inte peka ut nån utan för att poängtrea för alla att sånt inte är ok.
    Några dagar senare får jag höra att samma tjej berättat för en i sin gympagrupp, (som även känner min dotter) att hon då har en jättetjock klasskamrat (nämde namnet på min dotter) osv. Jag tar då själv kontakt med mamman och vi reder ut detta, hon pratar med sin dotter osv.

    Veckan efter skriver en annan tjej en saga i skolan, där skriver hon "*****" är så fet att han knappt kan gå" osv. Vi tar upp det med pedagogerna, samma åtgärd som tidigare.

    Idag får jag höra att en kille kallat henne för "djävla fetto" igår. Även han går i samma klass. Dottern säger att hon tagit även detta med pedagogerna. På morgonen när jag lämnade dottern hör jag efter, då säger dom att dom tagit upp detta direkt.

    MEN, hur länge ska man göra så här? Bara ta upp det i klassen? Vad har pedagogerna för handlingsplan för sånt här? Någon som vet? Vad är deras ansvar? Vilket är bäst, att dom tar det med barnens (förövarnas) föräldrar eller om jag gör det? På nåt vis måste detta ju få ett stopp! Min 8 åring ska väl för fan inte behöva se ut som ett sugrör för att få vara ifred i skolan???? Hur länge tar det till nästa kommentar kommer? Jag märker att hon inte mår bra av detta nu!

    Shit vad detta gör mej upprörd! Vad gör vi nu?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 09:32
    Veckan efter skriver en annan tjej en saga i skolan, där skriver hon "*****" är så fet att han knappt kan gå" osv. Vi tar upp det med pedagogerna, samma åtgärd som tidigare.

    Ska så klart stå HON knappt kan gå....

  • Svar på tråden Vad gör vi nu?
  • Lila77
    Svar på #10

    Tack för kramen.. Barn kan vara så fruktansvärt grymma och elaka.. Nu har ju ni upptäckt detta i tid hoppas ja. Ge er inte va på hela tiden tills det händer något. Kanske kan samla alla föräldrar och klass föreståndare till möte och ta med rektorn.. Sånt här kan sätta spår för livet...  Tyckte att Chrille 84 skrev ett bra inlägg... Som ja skrev innan så hoppas ja det löser sig för din lilla tös!! Kram tillbaka...

  • Mamma 03  08

    Be om att få se likabehandlingsplanen och där i ska det stå hur man ska gå tillväga och vilka som ska göra vad. Idag ska ALLA skolor ha en likabehandlingsplan och det är en order ifrån skolverket.Be gärna pedagogerna att ringa till berörda föräldrarna.Motivera gärna med att säga det att hade min barn varit förövraren så hade jag viljat veta det. För det är ju inte bara skolans problem utan man måste arbeta hemma med sina barn med det också. Det står ju i våra styrdokument att skolan och hemmet ska samarbeta.

    Skulle inte pedagogerna ta tag i detta nu så ska du ta kontakt med rektorn som har det yttersta ansvaret.Din dotter ska kunna komma till skolan utan att alltid höra detta.Det är ju hennes arbetsplats.Vi är ju alla olika som person och utseende.Det är ju viktigt att man betonar det som vuxen (inkluderat pedagogerna) och att man måste försöka respektera andra som de är.Jag intalar mig alltid att såsom jag vill bli behandlad, behandlar jag andra.Jag vet själv att det är ett hästjobb men man får inte ge upp för till slut ger det resultat.

    Jag vet hur det är att höra glirringar.Det fick jag ofta som liten i skolan. Men hör jag glirringar idag som inte gäller mig utan andra så säger jag till dem , även om jag inte känner dem, att sluta för det är min skyldighet anser jag att barnen eller vuxna måste få veta att det de gör är fel.För hur ska man annars kunna ändra på sig om man inte vet att man gör fel.

    Lycka till och jag hoppas att jag snart får läsa att det går framåt i rätt köl.Ge bara inte upp!! Stå på er!!

  • HelenN

    Hej alla!

    Fick igår höra om ännu en incident. Idag frågade jag en av pedagogerna vad dom tänker göra härnäst. Han svarade då att dom inte tar lätt på sånt här osv. Jag frågar då, ok, men vad gör ni nu? Det räcker uppenbarligen inte att bara ta det i klassen! Måste hon bli riktigt mobbad och slagen innan nåt riktigt händer? Nä oh nä. Vi ska ta tag i detta ordentligt nu.

    Ja, tyvärr kunde jag inte känna mej helt trygg med det svaret, utan ringde upp rektorn när jag kom hem. Hon lovade att ta tag i detta omedelbart, prata med biträdande rektorn på dotterns skola och göra en grundlig utredning och göra upp hur man går vidare med detta.
    Puh, det är inte lätt det här. Helst av allt skulle jag vilja trycka upp ungarna mot väggen och hota med både det ena och det andra, men som tur är, kan jag hålla mej lugn. F-n det är ju min goa tös som mår dåligt av deras dumma kommentarer... Gråter

  • veralita

    Sånt här gör mig så j..vla arg.. har oxå en 8 årig pojk hade någon gjort så mot han jag hade nog faneme ringt föräldrarna..

    *arg*

  • Mia3

    Vet hur ni har det
    vi tog upp det med läraren som pratade och kallade dit föräldrar m.m. plus att vi ringde och pratade med mobbarens föräldrar. inget blev bättre så då kontaktade vi rektorn. samtal m.m med mobbaren och föräldrar. inget blev bättre vi tog de vidare till skolstyrelsen. Till slut fick mobbaren flytta och byta skola eftersom han inte gav sig. Hade inget skett hade det blivit polisanmälan då det oxå var fysiskt mobbing.
    gå vidare så långt ni kan bara om inget sker!! Många skolor är "lata" och inget händer.. och den som blir mobbad ska INTE behöva byta skola utan de ska mobbaren isf... Men viktigast är att ni stå på er och visar att ni verkligen inte tar detta!!

  • HelenN

    Ja det som är lite intressant är ju att den kommunen vi bor i, har flertalet år utsetts till Sveriges bästa skolkommun, så nu ska det bli väldigt intressant att se hur man går vidare med detta.
    Nu är det ju så många som 4 barn som retat dottern med samma tema hela tiden, "du e tjock och fet" typ.

    Jag ger mej inte, jag ska slåss med näbbar och klor för att reda ut detta!

    Tack för era svar!

  • Mia3

    Ja stå verkligen på er och hela tiden! bättre för mkt än för lite. och gå vidare, nöj er inte med att ta upp det på skolan och klassen! killen här fick med sig andra oxå...men när han slutligen fick byta skola så var det inget mer, ingen annan fortsatte eler nåt! dom hängde bara på honom... varför kan man undra...
    Ni har ju en jättesöt tjej(kikade in hos dig) och hur dom ens kan säga de där sakerna förstår jag inte!

  • missbjork

    Men fy det gör ju så ont  i Mamma hjärtat när en barn blir mobbat Min son är 9 han är en stor kille inte tjock utan ser mer ståtlig ut han är  längre än dom flesta i sin klass och väldig biffig om man kan förklara det så. MIn Pojke Blir ialf mobbad av bla sin Kusin på skolan att han är stor och klumpig.Lärarna har inte gjort ett skit förutom att prata med Barnen vilket inte hjälpt.Nu ha dock SSK på skolan och rektorn satt igång en procedur.Min syster som är kusinens mamma säger att det Inte är konstigt att dom säger så om min son för han är ju mycket större än dom andra....GAh jag förstår Dej man hoppas ju att ens barn ska ha det bra i skolan kramar till dej och dotern.


    Vecka 38 Loke eller Svea Igångsättning 18/12
  • HelenN

    Efter jag skrivit sist, blev jag uppringd av Bitr.Rektorn. Han var kanon att prata med. Lovade att vi skulle ha möte om detta direkt efter helgerna. Så det kändes bra.

    Sen igår hade dottern fått en lapp i sitt fack" du är inte nån bra kompisstödjare". Detta togs upp direkt men ingen erkände. Fan, kan dom ge sej nu?! Skrikandes

  • HelenN

    Mitt hjärta höll på att brista rakt av igår. Gråter Dottern kom och sa, "mamma, tror du jag kommer få lika många kompisar när jag blir stor, som du och pappa har?" "Ja det är klart du får". "Men det är ju ingen som tycker om mej på skolan nu, för jag är så tjock" Gråter

    Jaha, då har dom alltså lyckats bryta ner henne, få henne att tro att hon ÄR tjock, inte är värd att ha kompisar osv. F-N oxå!!! Skrikandes 

  • Iorlover
    HelenN skrev 2008-12-22 09:07:52 följande:
    Mitt hjärta höll på att brista rakt av igår.  Dottern kom och sa, "mamma, tror du jag kommer få lika många kompisar när jag blir stor, som du och pappa har?" "Ja det är klart du får". "Men det är ju ingen som tycker om mej på skolan nu, för jag är så tjock" Jaha, då har dom alltså lyckats bryta ner henne, få henne att tro att hon ÄR tjock, inte är värd att ha kompisar osv. F-N oxå!!!  
    Fy vad hemskt! Här hemma är det precis så med. Jag gråter flera gånger i veckan över saker min dotter får höra. Hur ska då inte hon må. Jag vet inte alls hur man ska ta detta vidare så hon får må bra.

    Hur går det för er?
  • HelenN
    Iorlover skrev 2009-01-09 17:55:35 följande:
    Fy vad hemskt! Här hemma är det precis så med. Jag gråter flera gånger i veckan över saker min dotter får höra. Hur ska då inte hon må. Jag vet inte alls hur man ska ta detta vidare så hon får må bra.Hur går det för er?
    Vad trist att även din flicka får utstå sånt här. Ledsen Jag har idag blivit uppringd av rektorn och vi ska ha möte nästa vecka.

    Idag var ju andra dagen efter lovet och idag ville hon inte alls vara kvar på skolan när jag gick. Hon följde med mej och hennes lillebror ut till grinden och ville gå med hem igen. Ledsen
    Men jag hoppas mötet ger nåt. Är så arg på hennes fröken, hon har inte alls hört av sej, vi har inte pratat om detta. Det är dom andra pedagogerna jag pratat med.
    Hade jag varit lärar hade jag självklart ringt upp föräldrarna och hört mej för vad som hänt. Men det är jag det!

    Iorlover: har du pratat med nån av lärarna? Hur gammal är hon? Ta tag i det direkt så det inte blir värre. Och ge dej inte förrän dom gör nåt. Kräv att man håller ett möte med dej och lärare och även rektorn. Kräv att få se/höra deras handlingsplan. Vad göra?

    Jag håller tummarna för er! Glad
Svar på tråden Vad gör vi nu?