• NinniLejon

Oförklarligt barnlös efter ett års försök, vad gör man nu?

Jag och min kille har fått diagnosen "oförklarlig barnlöshet" efter ett års aktiva försök. Hur har ni andra gjort i samma sits? Verkar som att en del satsar på IVF på en gång medan andra inseminerar eller medecinerar.

Tror nog att vi försöker lite till, sen blir det insemination. Men skulle vara spännande att få veta hur ni andra i samma sits har resonerat och vad ni har fått för rekommendationer av era läkare/barnmorskor!

• Svar på tråden Oförklarligt barnlös efter ett års försök, vad gör man nu?
  • Lillsnörpa

Vi gick direkt på IVF och det var också vad de rekommenderade oss eftersom jag var 37 år. Men jag blev spontant gravid samma cykel som jag skulle börja med IVF-behandling. ENBART slumpen, om du frågar mig...

Senare har jag fått reda på att jag har fel på sköldkörteln. Dessa prover tar man inte normalt inte vid utredning. Så jag skulle råda dig att verkligen kolla upp om det är fler prover du kan ta. Finns trådar på forumet med listor på prover man kan ta.

• Hop

Vi började försöka sommaren -07, skickade in papperna för utredning aug. -08. För två veckor sedan fick min man och jag veta att vi är oförklarligt barnlösa. Enligt barnmorskan och läkaren finns det ingen anledning till att tro att fler prover/undersökningar ska finna "felet" till att det inte fungerar. Mina egna spekulationer säger att den värk jag ständigt bär på kan göra att chanserna minskar och att jag är något överviktig. I det landsting vi bor i är kravet att man försökt i minst två år om man är över 35 för att få en IVF. Därför ska vi jobba vidare till i aug. -09 då vi får en remiss till IVF klinik.

Visst har vi tänkt på att bekosta IVF själva men vi känner att vi kan vänta ett litet tag till. Dessutom är det en ekonomisk fråga, det kanske inte fungerar på första försöket och då måste vi betala för de följande i det landsting vi bor i :(

• Lurvenpajsaren

Vi försökte ett år och inget hände. Då började vi utredas och man kollade hormoner, ägglossning, fick Pergotime och till sist titthålsoperation för att undersöka om det kunde vara endometrios. Svar ja. Jag genomgår operation i november, blir gravid vid nästa ägglossning och missfall för två veckor sedan i vecka åtta.
    Jag tycker livet suger ganska fett just nu.
    Jag önskar dig all lycka, TS, och hoppas att det kommer att gå bra!

• MomZoon
    Svar på #11
    Nedj, vi sökte aldrig medicinsk hjälp tidigare eller nu heller
  • Bispan

MomZoon skrev 2009-02-09 21:09:39 följande:

Svar på #11Nedj, vi sökte aldrig medicinsk hjälp tidigare eller nu heller
    Ja, man kan nog säga att det är svaret. Såvida du inte omedvetet "stressat bort" din ägglossning, vilket är omöjligt. Lever man under så stor press känner man till det.

Ni kan tillsammans vara två lågfertila personer, du har kanske tidvis ägglossningsproblem? Ganska vanligt förekommande och det kan finnas flera olika orsaker till de problemen. Din mans spermiers kvalitet kanske varierar? Också vanligt förekommande. Det är ingen av er som slutat röka eller snusa under de här 5 åren? Det är ingen av er som fått någon medicin (ex en pencillinkur) under de här 5 åren? Ingen som börjat eller slutat med någon form av medicinering under de här åren? Astmamedicin t ex?

Det kan finnas hur många som helst orsaker till att man blir gravid efter lång tid. Särskilt om man inte sökt hjälp och försökt ta reda på var felet ligger. Stress är dock inte förklaringen, om man (som jag tidigare skrivit) inte levt under så omänsklig stress att ägglossningen försvunnit. Det brukar man i regel känna till då det allra oftast leder till utebliven mens.
  • MomZoon

Ok, Ja vi har iof båda slutat röka fast de e nu under graviditeten, min mens har varit oregelbunden när det har varit stressigt runt omkring mig men jag har ändå känt av min ägglossning när det varit "dax" så att säga.
    Någon pencillinkur har vi inte haft någon av oss, vi har för övrigt varit friska från sjukdommar/förkylningar (trots att vi varit rökare) & astma är det ingen av oss som har.

• NinniLejon

Lurvenpajsaren skrev 2009-02-09 17:49:36 följande:

Vi försökte ett år och inget hände. Då började vi utredas och man kollade hormoner, ägglossning, fick Pergotime och till sist titthålsoperation för att undersöka om det kunde vara endometrios. Svar ja. Jag genomgår operation i november, blir gravid vid nästa ägglossning och missfall för två veckor sedan i vecka åtta. Jag tycker livet suger ganska fett just nu. Jag önskar dig all lycka, TS, och hoppas att det kommer att gå bra!
    Tack! Och jag önskar dig detsamma!
    Vi håller på med stimulerat Inseminationsförsök nu, blev inseminerad igår. Så nu sitter jag här och hoppas. Väntan till BIM kommer bli låååång!
  • Spartacus

beror på i vilken ålder ni är?

vore jag 35 år och uppåt skulle jag nog prova ivf direkt,
    annars hade jag nog gett det mer tid för det KAN ju faktiskt
    dröja över ett år att bli gravid utan anledning...

man kan ju ha lång cykel osv.

stort lycka till på vägen!

• NinniLejon

Vi är 34 och 33...

Tack Spartacus!

Svar på tråden Oförklarligt barnlös efter ett års försök, vad gör man nu?