• Mrs Jörling

Sökes!!!! Recept på Lussebullar med Spanska råvaror!!

Har lätt panik! Bor i Spanien...och jag vill så gärna baka lite goda Lussebullar nu till Lucia...någon som lyckats att byta ut deras varor mot våra traditionella??

Receptet? Snälla!!!!!!!

Kram

• Svar på tråden Sökes!!!! Recept på Lussebullar med Spanska råvaror!!
  • Tedu

Jag är också utomlands och vill baka lussekatter. Kan man byta ut kesella mot creme fresh, tror ni? De andra ingredienserna finns nog att hitta här med.

• Karinski

Jag har inte kesella i mina lussebullar, det kanns modernt Kolla natet efter andra recept, med mjolk.

• Exelle

Ingen panik! Har ett recept på råvaror som du egentligen borde få tag i även i Spanien. Själv bor jag i Tyskland och har inga problem med att baka lussebullar till Lucia. Här ett recept jag fått av min mamma:
    200 g margarin (smältes)
    5 dl mjölk
    50 g jäst
    2 dl socker
    1 tsk salt
    2 ägg
    ca 1 kg mjöl
    2 g saffran (för intensivare smak, lite mer)
    Russin (för de som tycker om det, min familj plockar ur dem)
    Låt degen jäsa först i 10 minuter, forma dem, lägg dem på plåt och låt jäsa igen. Glöm inte att pensla med ägg innan du gräddar dem i ugnen, 225-250 grader, 5-10 minuter.
    Lycka till och hoppas det smakar!
    Ha en skön luciadag i Spanien!

• Mrs Jörling

TACK!!!!!!

Nu gäller det bara att klura ut, det där med torrjäst (inget för söta degar) och så får jag väl hoppas att de inte blir för torra utan kesella...och vad är det jag hört om "vit sirap"?

Lussiga Kramar tilbaks

• SoloYo

På Mercadona har de färskjäst! (Tror nog att Mercadona-kedjan finns i hela Spanien, eller?) Här finns den på hyllan mellan smöret och yoghurtarna.

Jag använde den förra året till mina lussebullar och den är exakt som den svenska. Kommer inte ihåg vilket recept jag anävnde till bullarna men det var ett "basic" utan kesella. (Om det inte var en vanlig vetedeg ( som till kanelbullar) med saffran?)

Lycka till!

• Semona

Jag bakade till första advent i Madrid med torrjäst, och på mjölk förstås, det blev jättbra...

• Mrs Jörling

Tackar...Aha, det FINNS färsk jäst här alltså? Jag kan ingen spanska, så jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter för namn...och nu hinner jag inte till Mercadona (som ligger en bit bort)...så det får bli torrjäst denna gången Fast det kan ju komma till användning i andra bullar

Jag ska testa det här receptet, tänkte jag..LUSSEBULLAR
    1/2 tsp salt,
    7 tablespoons of butter (100 grams),
    2 grams of saffron (this is double the normal amount but it's worth it...)
    2 cups of whole (or more) milk,
    1/2 pound quark (ricotta)
    50 grams (about 2 oz) cake yeast
    3/4 cup "vit baksirap? (Cayro Syrup)
    7-8 cups of flour

...och vi ska strax till affären (amerikansk) och se om vi hittar det vi behöver...de såg så ruggigt goda ut på bilderna jag hittade på nätet Titta här: www.thefreshloaf.com/node/4189/santa-lucia-bread
    ...och rulla ner tills ni kommer till "Our first batch of Lucia"...Yummie!!!

Pricken över i:et vore att få tag på mandelmassa...*suck*..

• Exelle

Idag är det Lucia!!!
    Har ni lyckats med lussebullarna??? Smakade de?
    Själv bakar jag tyvärr inte idag, hos mig är nästan alla magsjuka. Lönar sig liksom inte då.Det får bli till julafton istället.
    Önskar er alla en fin Luciadag!

Svar på tråden Sökes!!!! Recept på Lussebullar med Spanska råvaror!!