Jag har
Lindsey skrev 2008-12-11 11:55:13 följande:
Har ni några förslag hur man kan lösa en sån här situation eller finns det fler som har samma problem som vi?? Tacksam för råd!
Jag har en väninna som har haft liknande problem med sitt barn i många år. Nu är barnet utflyttat och verkar klara sig efter omständigheterna bra. Det stjäl inte längre, tar inte droger längre och sköter jobbet.
Jag ska inte hela dra bakgrunden men pappan svek barnet upprepade gånger, men det var ändå honom det sa sig älska "högst". Mamman var bara en jävla tråkig skitmorsa som förstörde allt roligt med sina regler och konsekvenser för att hon inte fattade någonting.
De sista åren som barnet bodde hos mamman bodde även hennes nya och hans 2 barn där. Det var upp och ner, mest ner men den nya och hans barn blandade sig aldrig i.
Idag har mamman en bra relation till sitt barn och det ser att det är hon som har givit det sin trygghetsbas. Det jag egentligen ville komma till är att barnet också har en bra relation till mannen. Han stöttade mamman emotionellt genom de jobbiga åren men blandade sig aldrig i rent praktiskt på ett sätt barnet märkte. Det hade varit så lätt annars för barnet att flytta över konflikten till förälderns partner.
Mitt råd är alltså att du ska hålla dig utanför, dels för att inte konflikten ska flyttas över på dig och dels för att om du är direkt inblandad kommer du inte att orka vara det stöd och den frist från konflikten din partner behöver.
Annars tycker jag din partner gör rätt som är konsekvent. Kontakta soc. Ni kan få mycket hjälp med hur ni ska förhålla er till vardagliga utspel. Hennes hastiga humörsvängningar kan vara "vanliga" tonårssymptom men också orsakade av droger. Om ni misstänker droger, låt pappan konfrontera henne och dra er inte heller för att tvångsdrogtesta henne om ni misstänker att hon ljuger. Det går att komma tillrätta med droger. Bäst är chansen om man upptäcker det tidigt och handlar snabbt. Om det har gått så långt har man inte råd att vara finkänslig. Man ska inte måla fan på väggen med man behöver ha ögonen med sig.