Inneboende släkting - betala för sig?
En ung släkting (19 år) behöver miljöombyte och vill bo hos mig och min familj en tid för att söka jobb och komma ifrån hemmiljln som är rätt destruktiv.
Vad är rimligt att ta betalt i detta läge?
En ung släkting (19 år) behöver miljöombyte och vill bo hos mig och min familj en tid för att söka jobb och komma ifrån hemmiljln som är rätt destruktiv.
Vad är rimligt att ta betalt i detta läge?
för maten tycker jag bara ca. 1500 kr.
Jag tycker att det beror på hur situationen ser ut. Kommer personen att ha ett eget rum? Står ni för mat eller ska det betalas av personen själv? Jag hade även tagit hänsyn till personens inkomst.
I början kommer han inte att ha nån inkomst. Han får eget rum och mat, bredband etc. Jag tänker inte ta nån hyra, men maten kostar en del och jag tror att det är viktigt att han får känna att han gör rätt för sig, även om vi nog skulle ha råd att ha honom hos oss utan ersättning.
Om han blir 20 efter nyår så kommer han tillhöra gruppen självförsörjare kan å gå till socialen tillfälligt och tala om sin boende situation då gör dem en utredning hur mkt han bör betala för att bo hos er får även en summa till mat och andra behov. dem kommer även ha krav att han söker jobb vilet han endå gör. kan vara skönt för han att ha lite pengar undertiden. sen väljer ju ni hur mkt ni vill ha men dem gör endå en bedömnig.
kanske ha inte äter så mkt hemma. men ta ca 800 typ för mat och sen att han hjälper till med hushålls sysslor.
När jag bodde inneboende hos en vän o hennes familj så betalade jag 500 kr i veckan, men då ingick eget rum, mat varje dag (frukost, lunch, middag, osv), hygien artiklar, fri tillgång till internet och telefon, + att om jag behövde så körde dom mig till olika intervjuer om det var utanför stan osv.
Så sammantlagt betala jag 2000 i månaden och det tyckte jag då var helt ok och även idag tycker jag då, då jag verkligen fick allt inräcknat.
Men hör med killen om vad han tycker o tänker o känner om det :) Men som nån sa, om han blir 20 snart så har han rätt att få hjälp från soc, det ni då behöver göra är att skriva ett inneboende avtal mellan varandra som han får lämna in till soc :)
Nej, det känns inte alls bra att han ska gå till soc när han börjar sitt liv som vuxen. Det låter rimligt med 1 000 i mån åtminstone tills han får jobb. Då kanske man kan snacka om det igen.
Soc behöver sina pengar till annat