• mandelblomma

sa ja till dottern som vill tatuera sig

Lite märkligt, någon ställde en sån fråga här på forumet i en tråd och det vr ett himla hallo.
    Nu kom dotter lite emr på allavar och frågade om hon fick tatuera en liten sak elle symbol som betyder mycket för henne på ett diskret ställe.
    och ja sa ja, men hon får göra deti sommar när hon fyller 16 år :)

• Svar på tråden sa ja till dottern som vill tatuera sig
  • Pappatilltwins

Tycker det är ansvarslöst av en förälder att böja sig för sånt.
    Det är en ung "vuxen" det gäller, de är inte vuxna och ofta (alltid) ångras dessa motiv och kladdas över med större tatueringar efter några år.

Det finns en anledning till åldergränsen. Det är ingen lag på den men seriösa tatuerare ser ju att unga gör cover-ups och tar bort dem.Därför har seriösa tatuerare 18års gräns.

• mandelblomma

Pappatilltwins skrev 2008-12-12 21:11:36 följande:

Tycker det är ansvarslöst av en förälder att böja sig för sånt.Det är en ung "vuxen" det gäller, de är inte vuxna och ofta (alltid) ångras dessa motiv och kladdas över med större tatueringar efter några år.Det finns en anledning till åldergränsen. Det är ingen lag på den men seriösa tatuerare ser ju att unga gör cover-ups och tar bort dem.Därför har seriösa tatuerare 18års gräns.
    hon ska tatuera in en symbol som minne för sin pappa, så jag tycker vare sig det är ansvarslöst eller tror att hon kommer ångra det.
  • iser

Jag ville tatuera mig när jag var i den åldern. Är otroligt glad att jag inte fick. Om jag hade fått det hade jag nog skyllt eventuellt missnöje på mina föräldrar som tillät mig. men du känner ju din dotter bäst och hon kanske inte kommer ångra sig?

• jen bossman

jag skulle oxå ha gått med på det. speciellt när det är ett minne av hennes pappa.

• iser

Såg nu att det handlade om ett minne efter hennes pappa. Då är det ju kanske anorlunda mot hur det var för mig som ville tatuera in FRONT242 på vristen

• mandelblomma
    iser skrev 2008-12-13 13:13:03 följande:
    Såg nu att det handlade om ett minne efter hennes pappa. Då är det ju kanske anorlunda mot hur det var för mig som ville tatuera in FRONT242 på vristen
    nej det skulle jag inte heller sagt ja till :)
  • FrimärksFia

Jag tatuerade mig första gången när jag var 14 och jag har inte ångrat mig en sekund. Det var en minnes sak över en nära släkting som dog. Vill kan och får hon så tycker jag att det är helt okej.

• Jerci

mandelblomma skrev 2008-12-12 20:59:55 följande:

Tyche82 skrev 2008-12-12 20:54:36 följande:
    I målsmans sällskap och att båda två då kan styrka sin identitet, då får man tatuera sig som 16 åring.
    min syrra fick inte det. Men det är kanske lite beroende på var man är. Jag fick göra det vid 16 med målsmans ok. men inte syrran så som sagt...det är olika.
  • linhen

Jag gjorde det när jag var 16 och numer är det ju en del av mig!

• Airlee

Jag gjorde en tatuering när jag var 16 som jag ångrar nu 10 år senare, och kommer nog ta bort den i framtiden. Även fast den är diskret så stör den mig.

Borde ha lyssnat på mamma och pappa.

• Tildavilda

Eftersom att jag själv bara är 16 och har en son så skulle jag väldigt gärna vilja göra en tatuering med hans födelsedatum i.. Bara något litet. fast det känns lite konstigt att jag ska behöva ta med mina föräldrar för en sådan sak när man bor själv i hus, är förlovad, småbarnsmamma och ekonomiskt oberoende .. Haha lite OT kanske men ganska komiskt känns det faktiskt! :P

• smultronsaft

Jag tatuerade mig när jag var 17 (är 20 nu). Det är en liten tatuering på ett diskret ställe, och jag ångrar mig inte ännu iaf. Men jag tror inte att jag kommer göra det heller eftersom att den alltid går att dölja. Så om man ska låta sina tonåringar tatueras så ska man nog kolla vad det är dom har tänkt göra och var på kroppen innan man säger ja till nånting.

• StrawberryDaquiri

mandelblomma skrev 2008-12-12 20:59:55 följande:

Tyche82 skrev 2008-12-12 20:54:36 följande:
    I målsmans sällskap och att båda två då kan styrka sin identitet, då får man tatuera sig som 16 åring.
    Fel! Alla seriösa tatuerare som är medlem i svenska tatueringsförbundet håller sig till 18års gränsen. Jag kan verkligen rekomendera din dotter att gå till en riktig studio och göra den när hon fyllt 18 iställe, man går ju inte till en hobbytandläkare för att laga tänderna!
  • SaramedM

Oavsett motiv så borde hon verklingen vänta tills hon är 18 eftersom alla seriösa taturera håller sig till medlemsförbundets rekomendation om 18 års gräns

Bara det att någon väljer att inte följa detta visar att de inte är seriösa och då bör man välja någon annan

• SaramedM

mandelblomma skrev 2008-12-12 21:11:28 följande:

Pappatilltwins skrev 2008-12-12 21:08:06 följande:
    nej vi har redan kollat det.Hon har en navelpircing som en mycket känd etablerad tatuerar och pircare gjort.han tatuerar 16 åringar OM de kan styrka ID och har målsmans sällskap med sig :)
    Han är inte seriös om han inte följer medlemsförbundets rekomendation
  • ragatan

Gillar själv tatueringar. Men 16 är ungt. Och om tatueringar till minne av hennes pappa är så viktig för henne, spelar det ingen roll om hon måste vänta 2 år till på den. Allt som verkligen betyder något, som inte är en nyck eller en övergående impuls, är värt att vänta på.

• Fjällan

Jag skulle tillåta det hon kommer ändå tatuera sig när hon är 18

Jag fick inte tautera mig för mina föräldrar när jag var 16 men idag har jag 5 st och har inte ångrat en enda

• mandelblomma

ragatan skrev 2009-01-04 13:46:20 följande:

Gillar själv tatueringar. Men 16 är ungt. Och om tatueringar till minne av hennes pappa är så viktig för henne, spelar det ingen roll om hon måste vänta 2 år till på den. Allt som verkligen betyder något, som inte är en nyck eller en övergående impuls, är värt att vänta på.
    fast det köper ju inte riktigt en tonåring ändå även om jag som vuxen kan se det så...:)
  • Maskot

mandelblomma skrev 2009-01-12 21:18:12 följande:

ragatan skrev 2009-01-04 13:46:20 följande:
    fast det köper ju inte riktigt en tonåring ändå även om jag som vuxen kan se det så...:)
    Visst köper dem det om du som vuxen är stark i din åsikt.
    Vår son blir 18 i höst. Han har vetat sen han var 16 hur hans tatuering ska se ut och han väntar stort på sin 18-års dag.
    Här har det inte varit ett alternativ att göra tatueringen tidigare och det vet och accepterar han.
  • gullsvans

En seriös tatuerare gör inga tatueringar på någon som är under 18 år. Min son fick tatuera sig från det han var 15 år för mig, han ville ha döskallar osv på mycket konstiga ställen på kroppen.
    Jag tog då med han till slut till min tatuerare och han fick fråga själv om dom tog emot han som kund. NEJ fick ha till svar du måste ha fyllt 18 år. Så lite förre hans 18 årsdag fick han sin första tatuering.
    Även om det är en liten symbol eller ågot litet så ska man vet att den sitter där för alltid om man inte seare vill läga massor med pengar att ta bort den. Jag är för att man väntar tills man vet vad man verkligen vill ha och vart den ska vara, det man vill ha som 15-17 åring är inte det man kanske vill ha som 20-30 åring. Så om du kan låt henne vänta, och när tiden är inne ha kollat upp studion att dom är seriösa och har en riktig autoklav.
    Lycka till.

Svar på tråden sa ja till dottern som vill tatuera sig