• Esska

Någon mer som funderar på att bli äggdonator?

Jag funderar på att bli äggdonator och har beställt hem information från fertelitetscentrum på Huddinge Sjukhus, men har inte anmält mig ännu. Troligtvis under nästa vecka kommer jag att anmäla mig, om nu familjen håller sig frisk *peppar, peppar* så att jag inte har fullt upp med att ta hand om sjuka barn (har två fantatsiska tjejer).

Någon mer som går i samma funderingar? Kanske vi kan utbyta råd o funderingar under vägen?

• Svar på tråden Någon mer som funderar på att bli äggdonator?
  • stjärnströssel

hej, jag funderade på äggdonation...gör ivf.
    men jag kommer hinna bli ca 37 drygt (hoppas jag) (vill själv bli gravid igen)
    o då kanske det är kört el?

• Theresa

hej, ja funderar oxå på att donera ägg o gör ivf nu, men jag undrar om jag kan donera från dom äggen? har en tendens att bli överstimulerad, förra gången fick jag ut 32 ägg o nu har jag fått lite svagare kur, men läkarn sa att de kanske blir runt 20 istället o på su får man bara spara 10...kan man lägga undan ett par av äggen o donera dom innan man befruktar resten?

• Esska

Nu har jag fått min remiss, ska till Huddinge nästa måndag. Spännande!!!

• Vinterprinsessa

Hej!
    Jag har stått i kö för ÄD på Huddinge i över ett år och väntetiden är som alla vet lång.. Jag fyller 39 i år så tiden rinner iväg, söker därför med ljus och lykta en privat äggdonator för korsdonation som kan hjälpa mig komma fram fortare i kön!
    Ersättning utgår givetvis och jag vore så tacksam mot dig som vill och kan hjälpa mig få en efterlängtad liten bebis!

• Esska

Vinterprinsessa: Har inboxat dig!

Nu har jag varit på Huddinge o lämnat alla prover + träffat läkare och kurator. De kommer att ha en behandlingskonferens och därefter fatta beslutet om jag är en lämplig donator.

• plupp06

Detta med egen donator för korsdonation är ett gissel, har ingen i min närhet som kan ställa upp och det är inget som man direkt häver ut en förfrågan om på fikarasten.

Strax efter det att jag fyllt 27 fick jag som en blixt från klar himmel reda på att jag hamnat i förtidigt klimakterium, så ÄD är mitt och sambons enda alternativ att få ett efterlängtat barn.

Vi står i dagsläget i kö på Huddinge, har redan väntat över ett år och så som det ser ut i dagsläget lär väntan bli ytterligare 2 år. För att komma fram i den oändliga kön behövs en egen donator för korsdonation, så finns det någon som kan hjälpa oss fram skulle vi vara evigt tacksamma.

• kakashka
    Svar på #24
    Hej! jag funderar på äd..men det verkar vara en process :) jag skulle kunna tänka mig vara privat äd. man vill ju hjälpa till! :D
  • Karianne

Jag skulle absolut vilja donera ägg, har dock tittat mest på kliniker i utlandet. Jag kan mycket väl tänka mig att vara privat donator också

• Göteborgsmamman75

Japp här är en till

Jag har ett barn (+ 1 i magen) och sedan så ska jag bli donator, eftersom att de råder en att först skaffa de barn man vill ha själv först innan man donerar.

Har läst på ganska mycket om detta och vet att det är svåra behandlingar, men då jag har en nära anhörig som lider av barnlöshet så vet jag också hur mycket det är värt att folk gör det.

• BuskablygNot

Jag är verkligen imponerad av alla som är äggdonatorer! Det är en mycket fin gest att hjälpa andra på det viset. Personligen tycker jag det verkar så förfärligt obehagligt att jag bara skulle göra det mot en större summa pengar, och eftersom det inte existerar så blir det därmed heller ingen donation. Så jag är verkligen glad för de som behöver ägg att alla inte är som jag

• PixieApa

Jag har hittills läst mycket litet om detta men jag tycker att det verkar vara en ganska jobbig grej att gå igenom.

Om man donerar ägg, kan det bli flera barn av en donation?

Får man något betalt? Jag inser att det kan låta hårt och dumt att ställa en sådan fråga, det är inte så jag menar. Men precis som BuskablygNot skriver, det verkar förfärligt obehagligt.

• Esska

Jag fasar verkligen för behandlingen. MEN jag tror att det är lättare att "bara" donera ägg för då slipper jag den mentala pressen och prestationsångesten.

Jag räknar med att bara göra det en gång och på det stora hela är det ju en mycket kort period i mitt liv.

PixieApa, ja det kan bli flera barn. Det är vanligtvis två par som du donerar till från ett och samma äggplock.

Svar på tråden Någon mer som funderar på att bli äggdonator?