• fenomena83

Praxis om helt vårdbidrag för autism????

Har hört det överallt men skulle vilja ha svart på vitt, ÄR det praxis att man ska få helt vårdbidrag för barn med autism?
    Vad gör man isf om man inte får ett helt?
    Kan man bara överklaga och säga att jag ska visst ha helt för det är praxis?
    (även om man tydligen inte enligt fk har tillräckligt mycket merarbete)

• Svar på tråden Praxis om helt vårdbidrag för autism????
  • Severus

Vi får antingen 1/4 eller 1/2.
    Barnet går ju i skolan på dagarna så mer kan vi inte förvänta oss

Våga Vägra Östrogen
  • Busbellan

Vad jag har hört finns ingen praxis längre utan det ska enbart gå efter merarbetet man har. Det är ju med autism som med alla andra diagnoser, barnets svårigheter varierar jättemycket.
    Min son har autism och lindrig utvecklingsstörning och vi har 3/4 vb för honom, men det fick vi för 2 år sen innan han hade nåndiagnos. Nu jar vi nyligen sökt om för att förhoppningsvis höja till helt och kanske få igenom merkostnader också

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Severus skrev 2008-12-13 21:03:14 följande:
    Vi får antingen 1/4 eller 1/2.Barnet går ju i skolan på dagarna så mer kan vi inte förvänta oss
    Menar du att ni bara får 1/4 eller 1/2 för barn med autism? Det låter väldigt lite tycker jag med tanke på att merjobbet nog ligger på mer än 20 timmar som det ska vara för 1/2 vb
  • Severus
    Nogula skrev 2008-12-13 21:07:55 följande:
    Menar du att ni bara får 1/4 eller 1/2 för barn med autism? Det låter väldigt lite tycker jag med tanke på att merjobbet nog ligger på mer än 20 timmar som det ska vara för 1/2 vb
    FK pratade med min man om detta senast i torsdags.
    Eftersom dottern är på skolan till kl 16 varje dag, så tyckte dem att mas 1/2 men troligtvis 1/4 var vad vi kunde få.
    Att vi inte kan släppa henne själv på bussen, måste skjutsa till alla aktiviteter, måste köpa specialkläder(rätt färg, kvalitet etc), specialmat (färg, konsistens, lukt, smak)etc spelade ingen roll

En av oss kommer inte kunna jobba heltid pga henne på många år framöver
    Våga Vägra Östrogen
  • Busbellan
    Severus skrev 2008-12-13 21:10:49 följande:
    FK pratade med min man om detta senast i torsdags.Eftersom dottern är på skolan till kl 16 varje dag, så tyckte dem att mas 1/2 men troligtvis 1/4 var vad vi kunde få.Att vi inte kan släppa henne själv på bussen, måste skjutsa till alla aktiviteter, måste köpa specialkläder(rätt färg, kvalitet etc), specialmat (färg, konsistens, lukt, smak)etc spelade ingen rollEn av oss kommer inte kunna jobba heltid pga henne på många år framöver
    Det är ju hemskt att det ska bero på var man bor och vilken hanläggare man får
    Jag kan nog förstår att ni inte får helt om hon går i skolan till 16, men 3/4 borde ni ju få i alla fall.
    Får man fråga hur gammal hon är eftersom hon går i skolan så länge, antar att hon är tonåring i alla fall.
    Då borde egentligen all hennes vakna tid efter skolan räknas som merarbete om ni inte kan lämna henne själv den tiden. Jag menar en "normal" tonåring klarar ju sig till stor del själv.
    Men säg att ni har kanske 5 timmar varje vardag i merarbete samt hela helgerna så blir det faktiskt över 40 timmar vilket ska vara helt vb
  • Severus
    Nogula skrev 2008-12-13 21:15:56 följande:
    Det är ju hemskt att det ska bero på var man bor och vilken hanläggare man får Jag kan nog förstår att ni inte får helt om hon går i skolan till 16, men 3/4 borde ni ju få i alla fall.Får man fråga hur gammal hon är eftersom hon går i skolan så länge, antar att hon är tonåring i alla fall.Då borde egentligen all hennes vakna tid efter skolan räknas som merarbete om ni inte kan lämna henne själv den tiden. Jag menar en "normal" tonåring klarar ju sig till stor del själv.Men säg att ni har kanske 5 timmar varje vardag i merarbete samt hela helgerna så blir det faktiskt över 40 timmar vilket ska vara helt vb
    Hon är 10 år, hon är på "öppna verksamheten" fram till kl 16, så skolan är väl fel ordval
    Våga Vägra Östrogen
  • Busbellan
    Severus skrev 2008-12-13 21:17:33 följande:
    Hon är 10 år, hon är på "öppna verksamheten" fram till kl 16, så skolan är väl fel ordval
    Ok, då förstår jag. Men en 10-åring kräver ju egentligen inte heller så mycket "övervakning" i vanliga fall. Jag tänker på min "normalstörda" 9-åring, henne håller jag absolut inte under ständig uppsikt utan hon går in och ut ur huset och sticker till kompisar på egen hand bara hon säger till.
    Så visst måste ni har merjobb jämfört med normala barn egentligen all hennes vakna tid?
  • Severus
    Nogula skrev 2008-12-13 21:20:39 följande:
    Ok, då förstår jag. Men en 10-åring kräver ju egentligen inte heller så mycket "övervakning" i vanliga fall. Jag tänker på min "normalstörda" 9-åring, henne håller jag absolut inte under ständig uppsikt utan hon går in och ut ur huset och sticker till kompisar på egen hand bara hon säger till.Så visst måste ni har merjobb jämfört med normala barn egentligen all hennes vakna tid?
    Ja, hon innebär merjobb, definitivt.
    Hon har dessutom adhd, men medicineras. men mot eftermiddagen går verkan ur och det blir genast tuffare:-/

Allt ska planeras, vi kan inte bara överlåta matsäcksbestyr åt henne, inte kläder, inte läxor, inte sänggåenden...i princip allt ska vi vara med på.(plus hinnas med åt 4 andra barn inkl en som ska utredas för samma sak)

Har en "frisk" dotter på 11 år, och hon gör ju allt själv och har gjort länge.

Min 10-åring kan få för sig att dra i väg om något inte passar. Senast sprang hon ut barfota i snön och hann säkert 100 m innan vi fick fatt henne....
    Man vet inte var man har henne alla gånger, så det är en belastning och tar tid och tär på oss
    Våga Vägra Östrogen
  • fenomena83

Jag fattar verkligen inte det där!
    Dom säger ju att de inte går efter diagnos utan efter merarbetet.
    Men ändå så har de ju också sagt att det numera finns en praxis om helt vårdbidrag vid autismdiagnos. Och samtidigt finns det de som har barn med autism som inte får helt. Pga att de inte har tillräckligt mycket merarbete. Vilket man ju kan förstå om de tex går i skolan hela dagarna eller är mycket på kortis eller har assistent...
    Men dessutom är det så att vår handläggare på FK sa åt oss att söka om vårt vb när vi fick diagnos för då skulle det höjas!
    Jag fattar verkligen inte, merarbetet blir ju inte större bara för att man får en diagnos! Ja förutom allt spring på hab då men det är ju ändå inte så mycket!
    Finns det NÅN som förstår sig på detta?

• Busbellan
    fenomena83 skrev 2008-12-14 18:40:24 följande:
    Jag fattar verkligen inte det där!Dom säger ju att de inte går efter diagnos utan efter merarbetet.Men ändå så har de ju också sagt att det numera finns en praxis om helt vårdbidrag vid autismdiagnos. Och samtidigt finns det de som har barn med autism som inte får helt. Pga att de inte har tillräckligt mycket merarbete. Vilket man ju kan förstå om de tex går i skolan hela dagarna eller är mycket på kortis eller har assistent...Men dessutom är det så att vår handläggare på FK sa åt oss att söka om vårt vb när vi fick diagnos för då skulle det höjas!Jag fattar verkligen inte, merarbetet blir ju inte större bara för att man får en diagnos! Ja förutom allt spring på hab då men det är ju ändå inte så mycket!Finns det NÅN som förstår sig på detta?
    Personligen tror jag det är så att de som beslutar om vb har lättare att förstå att man faktiskt har det merarbete man har om de ser en diagnos på papper.
    Det ska inte vara så, men jag tror att det ÄR så.
  • Nattljus

På vissa sätt kan merarbetet bli större i och med en diagnos. En vanlig behandling för barn med autism är intensivträning och det blir mycket extra timmar varje vecka. Så träningar och behandlingar kan ändras i och med diagnos.

• Jonathanmamma

Vi har precis fått beviljat ett helt vårdbidrag för vår son med autism. Detta för att vi börjar IBT, intensivträning i januari. Fram till januari fick vi 3/4 VB.

Rättspraxis för barn med autism är ett helt vårdbidrag, och några kassor skriver ut ett helt vårdbidrag när det är autism. Om du vill att jag ska skicka dig rättspraxis så bara maila så skickar jag över det. Mail: jonathanmamma@hotmail.com

Lycka till med ansökan

Anna

• Utvandraren

Hej. Hoppas ts inte misstycker ifall jag skriver min egen fråga i tråden. Vi har precis fått en autismdiagnos på vår son 3.5 år. Vet någon ifall vi kan få vårdbidraget i efterskott för året innan? Under tiden utredningen har pågått. Vi har under lång tid fått leva av enbart en inkomst som dessutom varit låg och fått låna pengar högt och lågt från nära och kära samt fått skulder osv pga detta.

Tacksam om någon vet.

• mammatill6

När min äldsta fick diagnos när hon va 6 fick vi ett halvt. autism och adhd. Nu med två barn med samma diagnos har vi ett plus en fjärdedel.

• Tokbus

Våran pojke är lätt förståndshadikappad och autistisk. Vi fick en fjärdedel . Den har han forfarande kvar nu som vuxen .

Då heter det handikappersättning

• a no nym
    Utvandraren skrev 2015-09-10 16:42:47 följande:

Hej. Hoppas ts inte misstycker ifall jag skriver min egen fråga i tråden. Vi har precis fått en autismdiagnos på vår son 3.5 år. Vet någon ifall vi kan få vårdbidraget i efterskott för året innan? Under tiden utredningen har pågått. Vi har under lång tid fått leva av enbart en inkomst som dessutom varit låg och fått låna pengar högt och lågt från nära och kära samt fått skulder osv pga detta.

Tacksam om någon vet.

Nej, du kan inte få vårdbidrag för tid innan du har ansökt. Sök nu fort som tusan.
  • Jenita659

Finns ingen rättspraxis att barn med autism ger ett helt vårdbidrag. Vårdbidraget beräknas utifrån det merarbete förälder har pga barnets funktionshinder. Om man förökar med Ibt lägger man ner mkt tid på barnet som inte föräldrar till normalfungerande barn gör. Jag har dotter som fick diagnos lindrig utvecklingsstörning vid 3 års ålder. Autism och adhd vid 5 års ålder. Då hade vi endast 1/2 VB. Pga att hon var så ung. Vid 6 års ålder fick hon diagnos epilepsi och vid 7 år ändrades utvecklingsbedömningen till måttlig utvecklingsstörning.

Då fick vi fullt VB. Dottern kräver passning dygnet runt och har dessutom svår sömnstörning . Allt beror på vilken handläggare man får.

• Utvandraren
    a no nym skrev 2015-09-10 19:16:00 följande:
    Nej, du kan inte få vårdbidrag för tid innan du har ansökt. Sök nu fort som tusan.
    Tack det ska vi.
  • jojjo108

Har inte fått mer än 1/4 vårdbidrag för son med autism och språkförsening...Har haft det i två år nu....

Svar på tråden Praxis om helt vårdbidrag för autism????