lillaguldfisken skrev 2008-12-14 13:59:57 följande:
Jag läser till lärare på universitetet och läser just nu en kurs om utsatta barn. Vi ska nu skriva ett fördjupningsarbete, och jag har valt att skriva om skilsmässobarn (är själv ett) och om hur de har upplevt sina föräldrars skilsmässa. Om de har fått några men av den? Jag vill gärna få lite erfarenheter av andra och om hur ni har upplevt det, hur gamla ni var vid skilsmässan, om det var en "bra" eller "dålig" skilsmässa och om ni har fått några beståend men som vuxna???Allt ni skriver kommer att vara anonymt och är enbart i forsknings syfte.Är tacksam för svar och erfarenheter!
Jag va 9 år då mina föräldrar skildes.
De va osams ett tag efter separationen. Sen en dag satt pappa bara där vid köks bordet och hade köpt med sig fika. mamma satt mitt emot och de pratade om oss osv.. jag va jätte glad.. nu ska de bli ihop igen? Jag och mina syskon pratade om det med mamma. när flyttar pappa tillbaks, när kommer han igen? Då förklarade mamma att det va slut mellan dom men att de träffades för att de va vänner och för att de älskade oss.. Trodde inte på mamma fast vi sa ok. Och låg och fantiserade att pappa snart kommer ahn flytta tillbaks. Vid varje fika när han gick blev vi besvikna. Tills mina föräldrar märkte att det skadade oss mer att låtsats va bar vänner och fika osv.. tele kontakt blev det bara sen mellan dom.. Då förstod vi.
Så att upprätthålla en god vänskaplig min inför barnen efter separationen är falskt och kan skada barnen mer än vad det gölr nytta. kan bero också på vilken ålder de är i ?