• CMN

Hur mycket tittar era 3-åringar på TV?

Jag är hemma med en bebis och en tre-åring och så här på eftermiddagen är TV´n guld värd för mig. Tre-åringen sitter gärna där 30-60 minuter och då hinner jag förbereda middagen eller läsa en tidning eller sätta igång lite tvätt. Detta funkar bra för oss men inte utan att jag ibland har lite dåligt samvete för att TV´n får stå för underhållningen.

• Svar på tråden Hur mycket tittar era 3-åringar på TV?
  • Lovisa L

Vår 3-åring är inte så där jätteintresserad av själva TV-programmen. BOlibompa tycker hon om men då mest sången när draken studsar och dansar, sen blir hon arg när någon kortfilm startar för "nu ska det ju vara bolibompa (=draken m musiken).

Däremot om vi sätter på en film, tex nicke nyfiken eller alfons så kan hon sitta en stund men inte mer än en halvtimme. Jag tycker inte att det är så mycket med 30-60 minuter om dagen. Särskilt inte om man som i er situation behöver det, man orkar inte hur mycket som helst! Vi ser till att det inte blir tv/film varje dag men än har inte vår nr 2 kommit, då tror jag det blir lite mer

• missbjork

Våra tjejer när jag var hemma med dom så kollade dom kanske 1 timme på dagen medans jag plockade lite nu går dom på Dagis så nu kikar dom på bolibompa innan sängdax. 30-60 minuter är väl inte så mycket tycker jag

Vecka 38 Loke eller Svea Igångsättning 18/12
  • Pshevil

Sonen kollar ca 45-60 min om dagen (Bolibompa) efter middagen. På helger kan det ibland bli en halvtimme på morgonen också om han vaknar lite för tidigt...

• laya

Vi ser julkalendern på morgonen eller kvällen och sen blir det nog lite bolibompa på kvällen. Så 1-2 timmar blir det nog. Inte i ett streck men under hela dagen. Så inte tycker jag att du ska ha dåligt samvete heller.

• Hefa 79

Jag är i samma situation som TS, hemma med en baby och en treåring, som kan sitta i princip hur länge som helst framför TV:n. (2 timmar utan problem) Jag har superdåligt samvete varje gång jag sätter på en film, samtidigt som det ibland är guld värt...Jag har försökt hitta filmer med lite långsammare tempo, Bamse är bra tycker jag. Vissa filmer tex de nya från Pixar, är så "snabba" i sina klipp. Dessutom är de långa, har han börjat se en film vill han "se klart" och då blir det lång tid framför TV:n.
    Ibland (som nu då han är förlyld och hängig) blir det både film på dagen OCH Bolibompa på kvällen, och då känner jag mig som en dålig mamma...

• missbjork
    Hefa 79 skrev 2008-12-17 10:58:19 följande:
    Jag är i samma situation som TS, hemma med en baby och en treåring, som kan sitta i princip hur länge som helst framför TV:n. (2 timmar utan problem) Jag har superdåligt samvete varje gång jag sätter på en film, samtidigt som det ibland är guld värt...Jag har försökt hitta filmer med lite långsammare tempo, Bamse är bra tycker jag. Vissa filmer tex de nya från Pixar, är så "snabba" i sina klipp. Dessutom är de långa, har han börjat se en film vill han "se klart" och då blir det lång tid framför TV:n.Ibland (som nu då han är förlyld och hängig) blir det både film på dagen OCH Bolibompa på kvällen, och då känner jag mig som en dålig mamma...
    Jag tycker Inte du ska känna dej som en dålig Mamma.Vi brukar mysa när barnen är lediga från dagis då tittar vi ofta på Astrid lindgrens filmer.Vi brukar ibland åxå se på typ mora träsk och dansa tillsammans.Tycker inte du ska ha dålig samvete.
  • Hefa 79

missbjork skrev 2008-12-17 11:01:47 följande:

Jag tycker Inte du ska känna dej som en dålig Mamma.Vi brukar mysa när barnen är lediga från dagis då tittar vi ofta på Astrid lindgrens filmer.Vi brukar ibland åxå se på typ mora träsk och dansa tillsammans.Tycker inte du ska ha dålig samvete.
    Åh, tack för din kommentar!! Visst kan man sitta o mysa framför TV:n med barnen. Problemet är ju att jag inte har tid (eller tar mig tid) att sitta med sonen och titta. Jag passar på att göra allt jag inte hinner när han ser på TV o lilla sover...Och passar jag inte på att fixa då, så ligger det ju över en sen.Hur man än gör så har man arslet bak : )
  • missbjork
    Hefa 79 skrev 2008-12-17 11:06:38 följande:
    missbjork skrev 2008-12-17 11:01:47 följande: Åh, tack för din kommentar!! Visst kan man sitta o mysa framför TV:n med barnen. Problemet är ju att jag inte har tid (eller tar mig tid) att sitta med sonen och titta. Jag passar på att göra allt jag inte hinner när han ser på TV o lilla sover...Och passar jag inte på att fixa då, så ligger det ju över en sen.Hur man än gör så har man arslet bak : )
    Haha det har du rätt i på kvällarna siter jag inte med barnen då yr jag runt och fixa allt jag inte hinner annars.
  • Hefa 79

missbjork skrev 2008-12-17 11:11:27 följande:

Haha det har du rätt i på kvällarna siter jag inte med barnen då yr jag runt och fixa allt jag inte hinner annars.
    Yr DU runt och fixar?? Ser nu att du är i v 38, och ska sättas igång imorgon!!!!Stämmer det?? Massor med grattis o lycka till!
  • missbjork
    Hefa 79 skrev 2008-12-17 11:15:27 följande:
    missbjork skrev 2008-12-17 11:11:27 följande: Yr DU runt och fixar?? Ser nu att du är i v 38, och ska sättas igång imorgon!!!!Stämmer det?? Massor med grattis o lycka till!
    Stressar runt kanske var ett bättre Ord tack det kan nog behövas
Svar på tråden Hur mycket tittar era 3-åringar på TV?