• kids is my life

Vuxna smartare än tonåringar?

Anser ni att vuxna är smartare bara för att dom är äldre, men kanske inte alls har någon kompetens? Vuxen är ett beteende och inte en ålder. Man kan ha det "vuxna" åldern, men beter man sig sig omogen så är inte det ett "vuxet" beteende. Vuxen handlar om att man är mogen, tar ansvar för sina handlingar och så vidare. Man är inte omogen och oansvarig för att man är tonåring/barn. Även tonåringar kan vara mogna och ansvariga och det finns vuxna som är omogna och som inte tar sitt ansvar.

• Svar på tråden Vuxna smartare än tonåringar?
  • TBS

kids is my life skrev 2008-12-16 15:23:53 följande:

Anser ni att vuxna är smartare bara för att dom är äldre, men kanske inte alls har någon kompetens? Vuxen är ett beteende och inte en ålder. Man kan ha det "vuxna" åldern, men beter man sig sig omogen så är inte det ett "vuxet" beteende. Vuxen handlar om att man är mogen, tar ansvar för sina handlingar och så vidare. Man är inte omogen och oansvarig för att man är tonåring/barn. Även tonåringar kan vara mogna och ansvariga och det finns vuxna som är omogna och som inte tar sitt ansvar.
    Det beror på hur du definierar kompetens. En tonåring kan naturligtvis vara mer kompetent inom ett visst område, än en vuxen.
    Precis som en tonåring kan vara mogen "för sin ålder", kan en vuxen vara omogen "för sin ålder", men den förväntade mognaden är alltid högre hos vuxen än en tonåring.

Den stora skilnaden är nog att det är att tonåringar FÅR vara omogna. En vuxen person bör ha uppnått ett visst mått av mognad för att anses normal.
  • kids is my life

Okej. jag känner en människa som är 56 år. hon är omognare än en 13 åring. hon gråter och skriker, som en två åring att hon vill se på tv och säger man att man ska ta en godis som skriker hon.

• Magda73

kids is my life skrev 2008-12-27 00:40:05 följande:

Okej. jag känner en människa som är 56 år. hon är omognare än en 13 åring. hon gråter och skriker, som en två åring att hon vill se på tv och säger man att man ska ta en godis som skriker hon.
    Låter kanske mer som en diagnos än som omognad hos din bekantskap!
  • TBS

kids is my life skrev 2008-12-27 00:40:05 följande:

Det är klart att det finns omogna och efterblivna vuxna, precis som det finns mogna tonåringar. Men fortfarande är det oftast tvärtom.
    Jag gissar att du själv är ung, eftersom du har dessa funderingar.
    Jämför inte dig själv med "botten-skrapet", var glad att du fortfarande har massor av utveckling kvar, innan du behöver vara vuxen "på riktigt".

Skaffa dig bra förebilder så du har något att sikta på, istället för att nöja dig med att vara mer mogen än de mest omogna vuxna du känner.
  • Magda73

TBS skrev 2008-12-27 00:46:36 följande:

kids is my life skrev 2008-12-27 00:40:05 följande: Det är klart att det finns omogna och efterblivna vuxna, precis som det finns mogna tonåringar. Men fortfarande är det oftast tvärtom. Jag gissar att du själv är ung, eftersom du har dessa funderingar. Jämför inte dig själv med "botten-skrapet", var glad att du fortfarande har massor av utveckling kvar, innan du behöver vara vuxen "på riktigt". Skaffa dig bra förebilder så du har något att sikta på, istället för att nöja dig med att vara mer mogen än de mest omogna vuxna du känner.
    BRA skrivet!!
  • kids is my life

Ja, att hota sina barn med kniv och kalla sitt barns flickvän för hora, slyna och slampa är ju moget. NOT!

• kids is my life

Och hon tror inte att hon sårar när hon säger såna ord. pojkvännen sa: så du tror inte att du sårar när du säger såna ord? och mamman sa: nepp. hon sa till flickvännen att hon har legat med tio st, men den enda hon har legat med är sin pojkvän. det är ju mer mamman som är en slyna isånafall som har barn med två olika män. hon vet inte ens vad 10 + 3 är.

• Nymne

En vuxen som lär sig av sina misstag är snartare än tonåringar. En vuxen som Inte lär sig av sina misstag borde inte kallas vuxen till att börja med. Men det finns ganska många sådana där ute.

Smartast är de som lär sig av BÅDE sina egna och andras misstag. Önskar jag var en av dem.

• Vroooooom

Jag skulle inte säga att vuxna är smartare än tonåringar men visst finns det en skillnad mellan tonåring och vuxen. Som det redan nämnts i tråden så är inte tonåringens hjärna färdigutvecklad och tonåringen saknar därför vissa förmågor.

Cheer up, the worst is yet to come
  • TBS

kids is my life skrev 2008-12-27 18:39:18 följande:

Ja, att hota sina barn med kniv och kalla sitt barns flickvän för hora, slyna och slampa är ju moget. NOT!
    Är det månne din svärmor du pratar om??;)
  • anne h
    kids is my life skrev 2008-12-16 15:23:53 följande:
    Beror på hur man ser det;
    En vuxen har mer livserfarenhet, större erfarenhet av det mesta, så i det hänseendet skulle jag säga att en vuxen person vet mer än en tonåring.

Detta har dock inget med "smart" att göra; jag har ett barn som är mkt smart, h*n har högt IQ, men det innebär inte att h*n har större kunskap om diverse saker i vardagen.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    kids is my life skrev 2008-12-16 18:17:04 följande:
    Även om en människas hjärna är mer utvecklade så är det inte säkert att man har lärt sig något under livetsgång och man behöver inte ha mer erfarenheter, om man inte har tagit in något i hjärnan.
    eh.. där måste jag säga emot dig;
    De allra flesta vuxna/äldre har lärt sig en hel del under livets gång, tro inte annat!
  • anne h
    kids is my life skrev 2008-12-27 18:42:44 följande:
    Och hon tror inte att hon sårar när hon säger såna ord. pojkvännen sa: så du tror inte att du sårar när du säger såna ord? och mamman sa: nepp. hon sa till flickvännen att hon har legat med tio st, men den enda hon har legat med är sin pojkvän. det är ju mer mamman som är en slyna isånafall som har barn med två olika män. hon vet inte ens vad 10 + 3 är.
    Låter mer som en personlig vendetta än ifall vuxna i allmänhet är "smartare" än tonåringar..
Svar på tråden Vuxna smartare än tonåringar?