• Anonym (Psyk?)

Inlagd på psyk? Hur är det där?

Kommer ev bli inlagd imorgon eller fredag. Beror på hur det ser ut o om jag ej blir bättre. Har aldrig varit inlagd på sjukhus övehuvudtaget, förutom när min son föddes. Även om jag själv känner att jag faktiskt kanske behöver bli inlagd, så är det litre läskigt.

Hur ser det ut på avdelningarna? Vad gör man?

Om det blir aktuellt är det i Norrköping, men vill gärna ha mer generella svar också.

• Svar på tråden Inlagd på psyk? Hur är det där?
  • Anonym (jag)

man kan ju få dagpermis i början, och sen övergå till nattpermis.. beror ju på hur dålig man är! låg inne några veckor i taget när det var som värst!

• LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Avdelning 24 eller 25...annars är det psykintensiven PIVA.
    Inboxa mig om du undrar nått...jag låg 1 månad första gången och 1 vecka andra gången nyligen

• Anonym (Alice)

Om du har tur har de inte så mycket folk inne just nu, då brukar det inte krävas lika mycket för att bli inlagd. När jag låg inne kom det in folk som var dåliga men inte i närheten av hur dåliga vissa andra var, det berodde på att det fanns många lediga platser. Överdriv inte men underdriv inte heller, försök att vara så ärlig du kan när de ska bedömma dig. Försök att se det som en positiv sak, även om du lämnar din familj ett tag så kommer du att komma tillbaka och må så mycket bättre..

• karet

Jag har legat inlagd vid flertalet tillfällen och det är sällan som den ena upplevelsen är den andra lik.

Det hänger helt på vilken avdelning du hamnar på och även om du själv valt att bli inlagd betyder inte det att du "får göra som du vill". De första 72h brukar man inte få gå ut ens med personal, sen sänker de ev övervakningsgraden om man "skött" sig och de anser att det inte är någon fara.  Men självklart är även detta olika.

Jag har alltid fått dela rum med andra, vilket inte är något problem i mina ögon. Toalettbesök och dusch har jag fått göra själv (vi hade dusch i taket, EJ slang) men om jag stannat för länge på toa så har de kommit för att kolla.

Mat serveras på bestämda tider och är ju såklart sjukhusmat (alltså inte den mest näringsrika eller smakrika mat du kan tänka dig).

Sysselsättning är pussel, tv, tidningar el dyl. Jag kan rekommendera att du tar med dig yatzy faktiskt :P

Visst kan du få vakt som kollar till dig 24h per dygn men då ska du vara extremt suicidal eller med väldigt stor risk för självskador. Det finns tillfällen då de binder fast en, men som sagt, det ska MYCKET till för det.

Det är inte alltid man blir inlagd bara för att man vill, snarare är det så att min erfarenhet är den att när jag själv känt att jag behövt bli inlagd har jag inte blivit det och vice versa. Jag har aldrig legat inne några superlånga perioder, men har därimot några väldigt nära vänner som legat inne uppemot 1½år.

Besök får man oftast ta emot, och så även telefonsamtal. Vissa avdelningar tillåter mobil, andra inte. Är det kamera på mobilen är oddsen ännu mindre att du får ha med den in.
    Vissa avdelningar söker noga igenom dina saker och din kropp, andra litar helt enkelt på dig när du svarar om du har med dig någon medicin, alkohol, farliga objekt el dylikt. Vissa tillåter hörlurar (sladdar återigen), andra inte.

Medicin utdelas av personalen till de som ska ha dem, och de brukar även stå med och kolla att man svalt den.

Läkare brukar man träffa första eller andra dagen man är där och det diskuteras då ihop med personal från avdelningen vad som gäller för dig (säkerhetsgrad osv). Sen träffar man läkaren varannan dag drygt. Iaf har det varit så för mig. Och det är då inte DIN läkare du träffar utan avdelningsläkaren/ansvarige för avdelningen el dyl.

Hmm, tror inte jag kan komma på så mycket mer. Hoppas allt löser sig.

• Anonym

jag har varit inlagd på en psykos avdelning och så strängt var det inte ens där. visst folk blev lagda i spänbälte vilket var väldigt skrämmande upplevelse första gången jag såg det. kan tänka mig att de är ännu värre att vara med om det. vi hade ducshslangar på rummet, vi hade egna rum. maten lagades delvis i köket. jag blev inte genomsökt när jag kom. fick ha mobilen på ena avdelningen på andra fick jag inte ha mobilen. dock är det olagligt att beslagta mobilen för någon. man får inte ens göra det på rättpsyk.dom gjorde det i allafall. knivar var inlåsta. man fick inte äta när man ville och inte ta choklad även fast de fanns kylskåp bröd och smör där.

• Anonym (Psyk?)

Nervös nu... ska till min psykolog vid två.
    Vet inte vad jag vill.
    Rädd för att bli inlagd och rädd för att bli nekad... kul...
    Får ju med all säkerhet hjälp av det mobila teamet, men det räcker ju inte

Nästan helt säker på att jag blir nekad...Pratade med jouren igårkväll och sköterskan sa det att man måste verkligen trycka på för att få hjälp. orkar ju inte det...

• Anonym (jag)

jo en kameramobil får inte förekomma på rättspsyk!

• tinnor

Ja.. det jag kommer ihåg var väl att man fick en kvarts rök-frigång några gånger om dagen.
    Man blev tvingad att äta.
    Fick vara omkring våldtäktsmän och blottare på samma avdelning. Blev fullproppad av mediciner av alla de möjliga slag.
    Fick inte ligga i sängen och vara ensam.
    Fick indragen frigång och en person som vakade över en HELA tiden om man försökte ta livet av sig därinne.. Torka borden efter maten fick man visst göra också.
    När larmet gick så blev det alltid någon fastspänd i bältessäng..
    Telefon satt så att alla hörde vad man sa..
    Det kom in en gubbe mitt i natten till mig och några andra tjejer och skrämde livet av oss.. En tjej var helt knäckt då hon led av posttraumatisk stress pga nått..

Ne psyket var inte mitt favoritställe.. Men därinne bröt jag ihop tillräckligt för att öpnna mig för mina föräldrar iaf.

• Astarte

Anonym (Psyk?) skrev 2008-12-17 21:45:06 följande:

LiNdA: Tror jag hör till avd 26... så om jag läggs in kanske jag inte får komma hem till jul? Kan man komma överens om det innan?
    Jag har legat på 26:an några gånger i år, och det är ganska bra. Beroende på hur dålig man är så kan man få gå ut och röka (lufta) om man vill, eller så måste man ha någon med sig. De har två tv så man kan välja lite var man vill sitta och vad man vill se. Annars är det ganska långtråkigt, inte mycket att göra. Jag sov mest de gånger jag var där.
  • Anonym (inlagd?)

Ts hur har det gått för dig..? Är du hemma eller har du blivit inlagd. Hoppas du får den bästa hjälpen i alla fall Kram o lycka till på din resa mot ett bättre liv

• Anonym (Psyk?)

Jag är hemma, velade och lkunde nog fått bli inlagd om hag verkligen stått på mig, men min psykolog hade varit på avdelnibgen och hon trodde att jag skulle bli negativt påverkad av de andra. Svackan har iaf vänt, så just nu är det rätt stabilt. Skönt!

Tack för att du frågade!

• Anonym (inlagd?)

Jag har läst denna tråd från början och plötsligt gäller det mig själv Jag ska läggas in i morgon, känner mig livrädd   Men ts tråd har ändå hjälpt mig att inse att det kanske inte är så fruktansvärt att vara på psyk.... Ville bara berätta.

Ts, så skönt för dig att din svacka har vänt Lycka till!

• Anonym (bon)

Låg inne för ett par år sen nästan ett år i streck på LPT. Nu här iokt så fick jag ett återfall och gjorde ett allvarligt självmordsförsök. Låg i koma på intensiven och sen kom jag tillslut till psyk ( samma sjukhus som innan ). nu även på LPT och med 24 h vak.
    Det är inte roligt att acceptera denna tvångsvård när jag inte ville själv ligga inne. Men det positiva med nu än förr är att man inte blandar olika diagnoser, inte här i sthlm iaf. det är skönt.
    Man får ha med sig sin bärbara dator om du har någon. men sladden låser dom in å så får du ladda vid behov. Jag kunde ju inte ta med mig något så jag hade ju inget mer än olika personaler som var vid mig hela tiden. :(
    Ta med mp3 eller liknande. Tror du får en helt annan känsla än vad jag av sjukhusvistelsen då du kommer in frivilligt. Skönt var det dock när det som sagt inte blandades diagnoser längre utan den slutna avd jag var på kallas allmäna psykiatri. Ibland har man ju tur och hittar andra att samtala med, spela kort osv då fördriver man tiden.

• Anonym (?)

Fanns det kameror i rummen? 

Svar på tråden Inlagd på psyk? Hur är det där?