Jag har legat inlagd vid flertalet tillfällen och det är sällan som den ena upplevelsen är den andra lik.
Det hänger helt på vilken avdelning du hamnar på och även om du själv valt att bli inlagd betyder inte det att du "får göra som du vill". De första 72h brukar man inte få gå ut ens med personal, sen sänker de ev övervakningsgraden om man "skött" sig och de anser att det inte är någon fara. Men självklart är även detta olika.
Jag har alltid fått dela rum med andra, vilket inte är något problem i mina ögon. Toalettbesök och dusch har jag fått göra själv (vi hade dusch i taket, EJ slang) men om jag stannat för länge på toa så har de kommit för att kolla.
Mat serveras på bestämda tider och är ju såklart sjukhusmat (alltså inte den mest näringsrika eller smakrika mat du kan tänka dig).
Sysselsättning är pussel, tv, tidningar el dyl. Jag kan rekommendera att du tar med dig yatzy faktiskt :P
Visst kan du få vakt som kollar till dig 24h per dygn men då ska du vara extremt suicidal eller med väldigt stor risk för självskador. Det finns tillfällen då de binder fast en, men som sagt, det ska MYCKET till för det.
Det är inte alltid man blir inlagd bara för att man vill, snarare är det så att min erfarenhet är den att när jag själv känt att jag behövt bli inlagd har jag inte blivit det och vice versa. Jag har aldrig legat inne några superlånga perioder, men har därimot några väldigt nära vänner som legat inne uppemot 1½år.
Besök får man oftast ta emot, och så även telefonsamtal. Vissa avdelningar tillåter mobil, andra inte. Är det kamera på mobilen är oddsen ännu mindre att du får ha med den in.
Vissa avdelningar söker noga igenom dina saker och din kropp, andra litar helt enkelt på dig när du svarar om du har med dig någon medicin, alkohol, farliga objekt el dylikt. Vissa tillåter hörlurar (sladdar återigen), andra inte.
Medicin utdelas av personalen till de som ska ha dem, och de brukar även stå med och kolla att man svalt den.
Läkare brukar man träffa första eller andra dagen man är där och det diskuteras då ihop med personal från avdelningen vad som gäller för dig (säkerhetsgrad osv). Sen träffar man läkaren varannan dag drygt. Iaf har det varit så för mig. Och det är då inte DIN läkare du träffar utan avdelningsläkaren/ansvarige för avdelningen el dyl.
Hmm, tror inte jag kan komma på så mycket mer. Hoppas allt löser sig.