• Little Ms Chatterbox

Inredning i eget rum till bokstavsbarn?

Vi ska renovera sonens rum, behöver tips på saker som barn med speciella behov kan tänkas gilla. Han provsatt en hängmatta på elevhälsan när han var där och träna och blev eld och lågor så en sån får det nog bli och sen ska vi bygga en högsäng, ca 130 cm hög. Det blir koja under. Vi kommer göra sängen av en "halvBilly" (IKEA) och en byrå han redan har som är ug. lika hög.
    Finns det vissa saker som man rekomenderar mer än andra när det gäller bokstavsbarn? Färger/kontraster? Symetri, inredning för övrigt? Skiljer det mellan diagnoserna?
    Vår son har inte någon diagnos än, har fått kallelse och ska till bup snart, blir nog utredning. Han är inte våldsam och har rivit rummet eller så utan det är mer så att en bård med Björne inte riktigt passar en kille på 6 år och han har aldrig riktigt trivs på sitt rum, sällan han är där och leker så det behövs förändring, till det bättre.

Tacksam för tankar, tips, idéer och länkar

Du har väl läst den nya tråden..? www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
  • Svar på tråden Inredning i eget rum till bokstavsbarn?
  • Little Ms Chatterbox
    Kattflickan skrev 2008-12-18 07:20:54 följande:
    TS: Testa att googla på "Snoezelen".
    WOW! Tack för tipset! Vilka härliga rum det fanns. Har sett det bla på komikapp.se men inte tänkt på att det skulle kunna vara en vetenskap.

Sonen har en lavalampa men vi har inte vågat haft den på, bara några dagar efter han fått den var det en villabrand med tragisk utgång, orsakad av en lampa i ett barnrum så jag blev jättenojjig. Sonens lampa låg mot rullgardinen när den var nerrullad och han ville ha den tänd på natten. Men om vi gör om rummet så kanske vi kan ha den på en säker hylla på väggen.

Någon som vet hur det är med rummet utformning? Sonens rum har fullt av vinklar, och är "rörigt". Kan det påverka? Pga. en murstock och ett utbyggt fönster har golvet inte mindre än 10 st vinklar.
    Nu är det en ny Omega-3 tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
  • Teskedsmamman

Vinklar rör upp om man utgår från feng shui och bonusen reagerar positivt på feng shui... häng en klängväxt i plast på hörn som sticker ut så att hörnet "försvinner" t ex... inåtgående hörn kan man hänga en "förvaringstunnel" i så att man jämnar ut hörnet lite t ex...

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • pcalma

Vi har möblerat vår lilla dotter rum med en bokhylla från Ikea med åtta "fack" i. Den är vit o jag har köpt åtta vita korgar att ha i facken, till leksaker mm,
    Hon har en vit byrå, en vit säng. Inga tavlor som hon kan riva ner utan jag har målat dit en stor blomma på ena väggen.
    Leksaker är inte synliga i rummet, utan det är ett sovrum!
    I ena hörnan har hon en vit liten fåtölj med en "närhimmel" runt. Myshörnan!

Mamma till Orkidé-barn
  • ludenben

ja det gör det verkligen!!

JA77 skrev 2008-12-17 23:32:35 följande:
    Spelar inredningen/möbler någon roll bara för att han har en bokstavsdiagnos?
  • ludenben

Vår son har ett väldigt litet rum. Inga leksaker förutom mjukdjur. Han har nästan tomt på väggarna. Så lite intryck som möjligt annars kan han inte sova. Det går heller inte att tända lampan på lampknappen för det distraherar så han bara är och tänder/släcker hela tiden. Han har ADHD...

• Little Ms Chatterbox
    Svar på #13
    Men det här är nästan skrämmande! Trodde vi hade massor framför oss men vi är nog redan på rätt väg med hans inredning. Han har redan en förvaringstunnel, den hänger i ett inåtgående hörn. Nästan alla leksaker är i plastbackar och under sängen. Men det verkar som om han inte leker med de saker som han inte ser. Jag tycket det är lite av ett problem, vill ju att han ska leka med sina saker men om vi förvarar de i transperanta backar ser han dom och blir störd av det men om vi skulle stänga för leksakerna skulle han kanske aldrig leka med dom för att han inte ser dom. Sen har han alldeles för många saker men han har verkligen ont av att slänga/lägga undan så blir svårt att bli göra sig av med det också. Alla dessa plastleksaker som välmenade släktingar kommer med.

Hur är det med bokryggar? Stör det intrycken? Om man sätter glasdörrar på en bokhylla påverkar det så det blir mindre rörigt?
  • pcalma

Vi har en bokhylla med böcker i lillebrors rum, så hon får välja godnattbok där!

Mamma till Orkidé-barn
  • MammaHela

jag har jobbat med barn med okika diagnoser. På en skola jag jobbade hade de "vita rummet".

Det var ett rum med en ljus ljus färg på väggarna (inte kritvit, men mjuk) och en stor säng med mycket kuddar i. De hade även en sänghimmel över sängen och självlysande stjärnor i taket.

Dämpad och mild belysning och så hade de nån sorts ljudmaskin med lungnade ljud.

Detta rummet var väldigt populärt bland barnen.. Så vi fick göra upp en tidschema när de fick vara där...

Lite tips kasnke..

• två lingon och ett blåbär

Vi gjorde om på dotterns rum för ett par veckor sedan (hon har ADHD).
    Då tömde vi i stort sett hela hennes rum på leksaker och flyttade in dessa i klädkammaren, dit hon får gå och hämta det hon ska leka med. Detta gjorde vi dels för att hon skulle kunna koncentrera sig på en lek i taget och dels för att det skulle vara lättare för henne att städa.
    På rummet har hon nu sin säng, 3 låga BILLY (40+80+40cm, 80 hyllan har dörrar) I 40 hyllorna står det böcker och hon verkar inte ha problem med bokryggarna.
    Hon har också en byrå och en skolbänk med stol i rummet.
    Hon har själv satt upp hästplancher på väggen och samlat alla
    7 på samma ställe. Förvrigt är rummet ganska avskalat på väggarna.
    Hon säger själv att hon tycker att det är fint på hennes rum och att hon trivs där. Vi märker att hon har blivit mycket lugnare och kommer fortare till ro på kvällen.

Tror personligen att du bör undvika glasdörrar på bokhyllan och satsa på dörrar i trä, eftersom ljus ev kan reflekteras i glasdörrarna på kvällen och skapa oro. (Vi har vita Billy-hyllor med dörrar i ljust trä, vilket blev riktigt bra)

• Little Ms Chatterbox
    två lingon och ett blåbär skrev 2008-12-18 22:05:54 följande:
    Vi gjorde om på dotterns rum för ett par veckor sedan (hon har ADHD).Då tömde vi i stort sett hela hennes rum på leksaker och flyttade in dessa i klädkammaren, dit hon får gå och hämta det hon ska leka med. Detta gjorde vi dels för att hon skulle kunna koncentrera sig på en lek i taget och dels för att det skulle vara lättare för henne att städa.På rummet har hon nu sin säng, 3 låga BILLY (40+80+40cm, 80 hyllan har dörrar) I 40 hyllorna står det böcker och hon verkar inte ha problem med bokryggarna.Hon har också en byrå och en skolbänk med stol i rummet.Hon har själv satt upp hästplancher på väggen och samlat alla 7 på samma ställe. Förvrigt är rummet ganska avskalat på väggarna.Hon säger själv att hon tycker att det är fint på hennes rum och att hon trivs där. Vi märker att hon har blivit mycket lugnare och kommer fortare till ro på kvällen.Tror personligen att du bör undvika glasdörrar på bokhyllan och satsa på dörrar i trä, eftersom ljus ev kan reflekteras i glasdörrarna på kvällen och skapa oro. (Vi har vita Billy-hyllor med dörrar i ljust trä, vilket blev riktigt bra)
    Bra du nämde det med glaset, ska tänka på det om vi väljer att ha dörrar. Sambon jobbar med planglas, vi kan få tag på reflexfritt, mönstrat, frostat, härdat, målat eller vad vi vill ganska billigt om vi väljer att ha glas ändå.
  • Little Ms Chatterbox
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-01-05 20:05:11 följande:
    Hoppas att familjen snart är på benen och igång som vanligt snart
    Ja, nu är de friska igen men hela planeringen förjulledigheten sprack ju. 2 åringen insjuknade i magsjuka torsdagen innan julafton och var inte frisk för att äta förr än på julafton. Då hade jag burit på henne nästan hela tiden, julstädningen blev ju inget alls och maten... Sambon var inne med henne på barnakuten i 2 omgångar. På juldagen insuknade tvillingarna, de var inte så klängiga men var ju 2 så ändå mycket. Tjejen var sjuk i 8 dagar och killen i iaf 10.
    Jag hade tänkt att vi skulle flytta över stora tjejen från spjälsäng till växasäng och ena tvillingen till hennes spjälsäng (de delar ff säng). Och då även bygga om på sonens rum. Men nu... Pannkaka! Ingenting alls har blivit gjort och sambon har redan börjat jobba igen.
    Men vi klarade oss, spritade händerna så de blev fnasiga och rynkiga.
  • gohappy

Skakar liv lite i tråden, för jag är nyfiken hur ni fått till det!

Dom 4 finaste underverken har jag äran att vara mamma till.
  • Little Ms Chatterbox
    gohappy skrev 2009-02-27 17:04:22 följande:
    Skakar liv lite i tråden, för jag är nyfiken hur ni fått till det!
    Sen mitt förra inlägg har en enveten seg förkylning intagit vårt hem och det verkar som kroppen inte klarar av att besegra den för vi blir sjuka igen och igen. Som om kroppen inte klarar av att utveckla antikroppar. Så jag vet inte hur många gånger vi har varit sjuka, och idag när jag vaknade hade akjg ont i halsen, igen. Suck.
    Så, summa sumarum allt står stilla. Men sonen fyller snart år och tror han ska få önska sig en hängmatta som är som en stol av morfar. Har sett en på komikapp.se som han gillar.
  • Flisan75

Hej!

Min son har haft en Björne bård (blå) som han nu saknar något fruktansvärt. Vi har inte kvar den - har du möjligtvis något foto från din sons rum med bården på. Skulle hjälpa oss oerhört!

Hoppas!!!

• alima

Oj, en gammal tråd, men intressant! Ska möblera om här hemma snart så barnen får varsitt rum och då är det bra med tips!

• Little Ms Chatterbox
    Flisan75 skrev 2012-08-14 23:24:14 följande:
    Hej!

Min son har haft en Björne bård (blå) som han nu saknar något fruktansvärt. Vi har inte kvar den - har du möjligtvis något foto från din sons rum med bården på. Skulle hjälpa oss oerhört!

Hoppas!!!
    Jag ska fixa det!  
    Inboxa mig din mailadress så mailar jag dig fotot.  
Svar på tråden Inredning i eget rum till bokstavsbarn?