• Kakgumman

Gravid i Australien

Har just upptäckt att jag är gravid. Vi bor nu i Australien. Vad gör jag? Kontaktar man bara familjeläkaren på vårdcentralen?

• Svar på tråden Gravid i Australien
  • Nillax

Grattis

Du gar till din GP och han/hon bekraftar din graviditet, skickar dig att ta prover hos pathology centre och ger dig sen refferal till ditt narmsta antenatal clinic.
    Har du privat sjukforsakring kan du valja obstetrician men om du ar public sa ser du en midwife till du ar kring 30 veckor.
    Jag hade public care och var jattenojd!
    Fraga om du vill veta mer.

• Kakgumman

Tack för svaret!

Jag tror vi har privat... Vi betalar då allt själva och sen skickar vi räkningarna till försäkringsbolaget och så får vi tillbaka pengar...'

Var föder man? Hur är det?

• guztav06

Jag födde på én vanlig förlossningsavdelning och fick med mig underbara minnen därifrån! Har inte fött barn i sverige så har inget att jämföra med. Men på sjukhuset jag födde var dom underbara. Vart bor ni?

• Kakgumman

Tack!
    Jag är så nervös och spänd.
    Har bokat tid hos "familjeläkaren" i mellandagarna.

Bor i QLD.

Mer info mottages tacksamt!

• Nillax

Ja du har nog privat da...man far anda betala rattsa mycket ur egen ficka sa att saga...men i vissa delar av landet ar privata sjukvarden battre.

Man kan foda pa vanlig maternity ward eller pa birthing centre. Jag fodde liksom Gustav06 pa vanligt sjukhuset och har ocksa jattebra erfarenhet darifran.
    Hur det ar, det skiljer nog massor, jag hade inga komplikationer sa for mig var det ganska snabbt och forhalladevis smartfritt

• Mosie

Jag gick public (i WA) for bada barnen, aven fast jag hade privat forsakrning for andra barnet. Jag var pa ett Birth Centre och dem jag kanner som har fott pa privat har inte fatt nagon battre vard an vad jag fatt sa tyckte inte det var vart det dirket.

Svar på tråden Gravid i Australien