Tom Araya skrev 2016-07-09 01:12:25 följande:
Det vore intressant att få ditt svar på Hen's fråga utifrån fler fall, tvåfilig rondell - du är i rondellen, enfilig rondell - du ska in i rondellen, tvåfilig rondell - du ska in i rondellen...
Tvåfiliga rondeller är svåra oavsett hur man blinkar. Problemet ligger i att du får köra ut ur rondellen utan att först byta till högerfil, dvs. man får direkt korsa högerfil och sen ut. Om man ligger innanför en annan bil så har man absolut ingen aning om den tänker köra ut eller inte eftersom det är omöjligt att se den bilens eventuella högerblink. Antingen chansar man med risk att krocka eller så får man fortsätta runt ett varv till.
Det finns just sån jobbig rondell på E20:an i Alingsås mot Göteborg. Det blir ofta att man ligger i vänsterfil och ska rakt fram även om jag försöker undvika att köra så just på grund av riskerna med innerfilen.
I ytterfilen är det också problem. Man får köra hur många varv som helst där. Risken med det är att de i innerfilen kan få för sig att köra ut. De kanske blinkar men det gör inte så stor nytta om du fortsätter runt. Det är ju få som bromsar och stannar mitt inne i rondellen. Fordonet i innerfilen gör så klart fel, men att krocka vill man inte göra hur rätt man än har.
Om någon inte blinkar så indikerar det troligtvis att de tänker fortsätta runt, men eftersom det är så väldigt många trafikanter som inte blinkar så kan icke-blink faktiskt betyda precis vad som helst.
Om man ska in i rondellen så beror det på var den andra bilen är som inte blinkar. Om man är helt säker på att bilen inte blinkar så betyder det att den ska fortsätta runt eller så har den inte börjat blinka höger och ska ut. Ju mindre rondell desto större risk att det är det senare. Så en bil som inte blinkar ska antingen fortsätta runt eller köra ut.