• Jaccan

Sluta blinka vänster i rondeller!!!!!!!!

Är så förbannat trött på allt folk som ska blinka VÄNSTER i rondeller! Dom blinkar vänster och stänger av blinkersen när dom kör ut, om dom ska ta andra eller tredje utfarten.

En rondell är en rak väg tills man kör ut ur den, och då ska HÖGER blinkers användas. Man behöver inte ge tecken när man kör in, bara ut.

Bra, då vet alla det. För i helvete inget mer vänsterblink i rondeller!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-22 16:54
    publikationswebbutik.vv.se/upload/1602/88515_att_kora_i_cirkulationsplats_utgava_7_okt.pdf

Nu får ni alla svart på vitt Vad_Som_Gäller. (Tack Planeraren)

• Svar på tråden Sluta blinka vänster i rondeller!!!!!!!!
  • Tom Araya
    Hen skrev 2016-07-09 01:10:55 följande:
    Alltså, du kan kalla det alla fina ord du känner till. Men fortfarande, du kan bara köra åt ett håll i en rondell. Så länge du inte ska höger. Och blinkar höger. 
    Jag är med dig.
    Hen skrev 2016-07-09 01:15:25 följande:
    Tvåfilig, enfilig. Är man väl i rondellen finns bara ett håll ( vänster ) att köra. Eller håller du inte med? 
    Nu var det sportpappans svar jag eftersökte och jag uppfattar inte honom som konsekvent.
    Hen skrev 2016-07-09 01:16:20 följande:
    Dåså, du såg vem jag citerade. Fullkomligt klart vem "hon" är alltså. 
    Du citerade mig. Jag har ingen aning om vilka som är hon, han, hen                      på FL, kön anges inte längre och namn kan man inte lita på som påvisande av ett visst kön.
    Jag önskar en aning mer tydlighet om du har något att invända mot det jag skriver.

• Hen
    Tom Araya skrev 2016-07-09 01:27:27 följande:
    Jag är med dig.
    Hen skrev 2016-07-09 01:15:25 följande:
    Tvåfilig, enfilig. Är man väl i rondellen finns bara ett håll ( vänster ) att köra. Eller håller du inte med? 
    Nu var det sportpappans svar jag eftersökte och jag uppfattar inte honom som konsekvent.Du citerade mig. Jag har ingen aning om vilka som är hon, han, hen                      på FL, kön anges inte längre och namn kan man inte lita på som påvisande av ett visst kön.
    Jag önskar en aning mer tydlighet om du har något att invända mot det jag skriver.

Ah, några cm scroll uppåt bara.  
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2016-07-09 00:48:06 följande:
    Det jag ifrågasätter är när man hävdar det korrekta i vänsterblinkandet på ett inkonsekvent sätt, som "nej, inte om man ska rakt fram" eller "ja, om man ska till vänster".
    Så länge man är konsekvent ser jag inget problem med att man blinkar vänster som tecken på att man tänker fortsätta i rondellen.
    Att vara inkonsekvent skapar förvirring och då riskerar ju dina goda avsikter med att använda körriktningsvisare att bli kontraproduktiva.
    Folk är inte konsekventa för fem öre när det gäller cirkulationsplatser. Det är problemet.

.

Hur svårt kan det vara?

Man SKA blinka höger ut.

Man FÅR blinka vänster för att visa att man inte ska ut ur den än.

Fascinerade omöjligt att få alla att enas om detta.
    .

Så, med den där inkonsekvensen i bakhuvudet så är det ytterligera en bit information till de andra om folk blinkar vänster. Fastän de i teorin bara åker runt, runt på en "rak väg" med evig vänsterkurva. Jag kan inte se att vänsterblink skadar någon. Om jag själv utgår från att vara försiktig. Kommer bilen i CP och blinkar vänster så låter jag bli att köra in. För säkerhets skull.

Framföralt har jag nytta av vänsterblink om jag ligger i innerfil och bilen till höger om mig, i ytterfil, blinkar vänster. Då vet jag att här kan det bli galet om vi båda skall ut i nästa höger.
  • sportpappa
    Tom Araya skrev 2016-07-09 01:12:25 följande:
    Det vore intressant att få ditt svar på Hen's fråga utifrån fler fall, tvåfilig rondell - du är i rondellen, enfilig rondell - du ska in i rondellen, tvåfilig rondell - du ska in i rondellen...
    Tvåfiliga rondeller är svåra oavsett hur man blinkar. Problemet ligger i att du får köra ut ur rondellen utan att först byta till högerfil, dvs. man får direkt korsa högerfil och sen ut. Om man ligger innanför en annan bil så har man absolut ingen aning om den tänker köra ut eller inte eftersom det är omöjligt att se den bilens eventuella högerblink. Antingen chansar man med risk att krocka eller så får man fortsätta runt ett varv till.
    Det finns just sån jobbig rondell på E20:an i Alingsås mot Göteborg. Det blir ofta att man ligger i vänsterfil och ska rakt fram även om jag försöker undvika att köra så just på grund av riskerna med innerfilen.

I ytterfilen är det också problem. Man får köra hur många varv som helst där. Risken med det är att de i innerfilen kan få för sig att köra ut. De kanske blinkar men det gör inte så stor nytta om du fortsätter runt. Det är ju få som bromsar och stannar mitt inne i rondellen. Fordonet i innerfilen gör så klart fel, men att krocka vill man inte göra hur rätt man än har.

Om någon inte blinkar så indikerar det troligtvis att de tänker fortsätta runt, men eftersom det är så väldigt många trafikanter som inte blinkar så kan icke-blink faktiskt betyda precis vad som helst.

Om man ska in i rondellen så beror det på var den andra bilen är som inte blinkar. Om man är helt säker på att bilen inte blinkar så betyder det att den ska fortsätta runt eller så har den inte börjat blinka höger och ska ut. Ju mindre rondell desto större risk att det är det senare. Så en bil som inte blinkar ska antingen fortsätta runt eller köra ut.
  • Tom Araya
    Mooomin skrev 2016-07-08 12:25:34 följande:

Men lägg ner nu, alla andra fattar utom du.

Genom att man motiverar sitt svar/ställningstagande kan man bekräfta vad man förstått och inte förstått. Jag har motiverat mina svar...
  • Mooomin

Mmmhm. Vi säger så.

Tom Araya skrev 2016-07-09 11:44:15 följande:

Genom att man motiverar sitt svar/ställningstagande kan man bekräfta vad man förstått och inte förstått. Jag har motiverat mina svar...

• Anton Chigurh
    Flash Gordon skrev 2016-07-09 07:50:29 följande:
    Folk är inte konsekventa för fem öre när det gäller cirkulationsplatser. Det är problemet.

.

Hur svårt kan det vara?

Man SKA blinka höger ut.

Man FÅR blinka vänster för att visa att man inte ska ut ur den än.

Fascinerade omöjligt att få alla att enas om detta.
    .

Så, med den där inkonsekvensen i bakhuvudet så är det ytterligera en bit information till de andra om folk blinkar vänster. Fastän de i teorin bara åker runt, runt på en "rak väg" med evig vänsterkurva. Jag kan inte se att vänsterblink skadar någon. Om jag själv utgår från att vara försiktig. Kommer bilen i CP och blinkar vänster så låter jag bli att köra in. För säkerhets skull.

Framföralt har jag nytta av vänsterblink om jag ligger i innerfil och bilen till höger om mig, i ytterfil, blinkar vänster. Då vet jag att här kan det bli galet om vi båda skall ut i nästa höger.
    Lite så, Flash, och det är högerregeln som gäller i det fallet, alltså den innersta bilen skall lämna företräde åt bilen i ytterfilen. Gäller faktiskt även när bilen i ytterfilen fortsätter förbi avfarten som "du" har visat att du avser svänga ut från CP:n. Även om du har höger blinker på för fulla muggar...

(Jag menar inte dig personligen, Flash, när jag skriver "du", men jag tror du hänger medGlad)
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Tom Araya
    Anton Chigurh skrev 2016-07-11 22:08:08 följande:
    Lite så, Flash, och det är högerregeln som gäller i det fallet, alltså den innersta bilen skall lämna företräde åt bilen i ytterfilen. Gäller faktiskt även när bilen i ytterfilen fortsätter förbi avfarten som "du" har visat att du avser svänga ut från CP:n. Även om du har höger blinker på för fulla muggar...

(Jag menar inte dig personligen, Flash, när jag skriver "du", men jag tror du hänger medGlad)
    Är det verkligen högerregeln som gäller där? Är det inte samma förhållningssätt som du alltid måste ha till annan trafik vid filbyte?
  • Flash Gordon
    Anton Chigurh skrev 2016-07-11 22:08:08 följande:

Ja, precis det scenariot.

Därför uppskatar jag om folk blinkar vänster - även om de inte behöver.

Så länge han blinkar vänster måste jag förhålla mig till det faktum att han kan komma att "blockera" min utfart ur CP.
  • Anton Chigurh
    Tom Araya skrev 2016-07-12 03:42:42 följande:
    Är det verkligen högerregeln som gäller där? Är det inte samma förhållningssätt som du alltid måste ha till annan trafik vid filbyte?
    När jag gick på körskolan fick jag lära mig att det var högerregeln som gäller, att fordonet i innerfilen skall anpassa sig (lämna företräde då) efter fordonet i ytterfilen... 
  • Anton Chigurh
    Flash Gordon skrev 2016-07-12 08:58:15 följande:
    Ja, precis det scenariot.

Därför uppskattar jag om folk blinkar vänster - även om de inte behöver.

Så länge han blinkar vänster måste jag förhålla mig till det faktum att han kan komma att "blockera" min utfart ur CP.
    Exakt, och då minskar risken betydligt för missförstånd. Och irriterande småkrockar......

Skall jag rakt fram, eller höger, så blinkar jag förstås inte vänster, men annars...gör jag alltid det. Och uppskattar när andra gör det vid liknande scenarion....Glad
  • Tom Araya
    Anton Chigurh skrev 2016-07-12 09:33:16 följande:
    När jag gick på körskolan fick jag lära mig att det var högerregeln som gäller, att fordonet i innerfilen skall anpassa sig (lämna företräde då) efter fordonet i ytterfilen... 
    Har aldrig någonsin hört talats om (tog körkort 1992) och skulle dessutom vara ett undantag från den gängse principen om filer, filkörning och filbyte.
  • Anton Chigurh
    Tom Araya skrev 2016-07-12 03:42:42 följande:
    Verkar som jag har fel här, DOCK.....så gäller tydligen följande:

"Ska du åka rakt fram eller svänga höger i rondellen BÖR du ligga i höger körfält (längst ut). Ska du svänga vänster i rondellen BÖR du ligga i vänster körfält (längst in). När du ska ut ur rondellen SKALL du blinka oavsett fil du ligger i. ALLA körfältsbyten får endast göras om de kan ske utan fara för övriga medtrafikanter. Det är med andra ord DITT ansvar om ditt körfältsbyte inte kan ske utan fara."

Och ovanstående blir ju som om det var högerregeln som gällde. Oavsett beter jag mig alltid som mitt svar till Flash i inlägg 1161
  • Tom Araya
    Anton Chigurh skrev 2016-07-12 09:49:53 följande:
    Verkar som jag har fel här, DOCK.....så gäller tydligen följande:

"Ska du åka rakt fram eller svänga höger i rondellen BÖR du ligga i höger körfält (längst ut). Ska du svänga vänster i rondellen BÖR du ligga i vänster körfält (längst in). När du ska ut ur rondellen SKALL du blinka oavsett fil du ligger i. ALLA körfältsbyten får endast göras om de kan ske utan fara för övriga medtrafikanter. Det är med andra ord DITT ansvar om ditt körfältsbyte inte kan ske utan fara."

Och ovanstående blir ju som om det var högerregeln som gällde. Oavsett beter jag mig alltid som mitt svar till Flash i inlägg 1161
    Nja....eftersom det du citerar gäller ALLA körfältsbyten, alltså även de som sker från höger till vänster så är det inte ens likt högerregeln.
  • Anton Chigurh
    Tom Araya skrev 2016-07-21 20:00:11 följande:

Nja....eftersom det du citerar gäller ALLA körfältsbyten, alltså även de som sker från höger till vänster så är det inte ens likt högerregeln.

Det ÄR litta luddigt, jag vet, och när jag nämnde likheten med högerregeln så var det i avseende på "kan ske utan fara för övriga trafikanter"

Luddigt.... Typ.

Ha det gott, Tom
  • Tom Araya
    Anton Chigurh skrev 2016-07-23 05:32:43 följande:
    Det ÄR litta luddigt, jag vet, och när jag nämnde likheten med högerregeln så var det i avseende på "kan ske utan fara för övriga trafikanter"

Luddigt.... Typ.

Ha det gott, Tom
    Mer likt 'lämna företräde' då.
  • Anton Chigurh
    Tom Araya skrev 2016-07-23 11:07:02 följande:
    Mer likt 'lämna företräde' då.
    Jo, det är lite så.

Reglerna i CP är inte så tydliga som jag skulle vilja att dom vore...Glad
Svar på tråden Sluta blinka vänster i rondeller!!!!!!!!