• ebbebulan

    Alvedon supp, hur snabbt "löser" dom upp sig? HJÄLP

    Min lille kille på snart 8 månader har feber för första gången o vi har gett honom en supp nu ikväll. Han fick den runt 22, ca 25 minuter senare bajsade han. Nu har vi kollat tempen gen på honom o den verkar inte ha gått ner. Kan han ha bajsat ut suppen eller inte?

    Orolig förstagångs mamma


    ♥ min älskade bula, ebbe 080424 ♥ www.fruganjansson.blogspot.com/
  • Svar på tråden Alvedon supp, hur snabbt "löser" dom upp sig? HJÄLP
  • xenaa

    Nä den har nog hunnit smälta.

    det går rätt fort, så ni behöver inte vara oroliga


    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • FrkJenny

    Nä suppen har nog hunnit smälta, men jag läste nyligen att paracetamol (dvs alvedon, panodil, curadon etc) inte är särskilt effektiva som suppar utan helst ska intas oralt för att kunna upptas av kroppen. Det handlar visserligen om verkan vid smärta, så jag vet inte om samma sak gäller vid feber. Men det skulle ju kunna vara anledningen till att det inte hjälpt..?

    Är han väldigt dålig? Mycket hög temp? Om han är väldigt slö eller inte orkar äta/dricka eller ens amma så kan det vara befogat med medicinering, liksom om han har ont, men annars så verkar febern bättre om man inte medicinerar. Febern är ju till för att ta död på infektionen i kroppen så den ska man inte sänka i onödan.

  • Sarah84

    De går jätte fort.. Går på några min. Om ens de. Så den har han garanterat inte bajsat ut..

  • gaffsan

    Om suppen inte är upplöst, så ,kommer den ut i bajset,Suppar är det man ger, som tas upp snabbast av kroppen ,utan att ge det intravenöst

  • pajas01

    den är säkert upplöst.. ofta blir de så att man bajsar kort stund efter en supp.. kan ockås bli att man bajsar ut lite rester av det överflödig asom kroppen inte tar upp =)

  • ebbebulan

    Tack för era svar.

    FrkJenny: febern har legat mellan 38-39 grader så hiskeligt hög är den ju inte. Han har varit förkyld i snart en vecka, dreglar så fuktansvärt o biter på det mest så vi misstänker att det kan vara tänder som är på gång. Det är så svårt att veta när dom är i den här åldern.

     


    ♥ min älskade bula, ebbe 080424 ♥ www.fruganjansson.blogspot.com/
  • Flickan och kråkan

    Ingen fara. Min pojke bajsade inom 5 minuter. Den hade löst upp sig. Han bajsade nog ut en del, men han fick i sig en del också. Febern gick ner något. Här har vi HÖG feber

    Ett tips är ju att ta tempen precis innan. Då brukar ju bajs komma om de är väldigt bajsnödiga. Vi gav ipren så det var nog därför magen blev orolig.

  • Humlan75
    gaffsan skrev 2008-12-19 00:07:19 följande:

    Om suppen inte är upplöst, så ,kommer den ut i bajset,Suppar är det man ger, som tas upp snabbast av kroppen ,utan att ge det intravenöst


    Nej- fel!
    Det tar ca 2-3h för maximal biotillgänglighet i kroppen när suppar ges, till skillnad från 30min-1h när tabletter intas oralt.
    / Sjuksköterskan
  • Dettadis
    Humlan75 skrev 2023-01-29 17:39:21 följande:
    Nej- fel!
    Det tar ca 2-3h för maximal biotillgänglighet i kroppen när suppar ges, till skillnad från 30min-1h när tabletter intas oralt.
    / Sjuksköterskan
    Nej- fel!
    Biotillgänglighet är ungefär det samma per orale som supp. Det du menar är plasmakoncentration. 
Svar på tråden Alvedon supp, hur snabbt "löser" dom upp sig? HJÄLP