• Eva S

Hur hög feber kan de få vid tandsprickning?

Ebba har just fått tand nummer 9 och 10 i dagarna. När hon fått tänder innan så har hon visst blivit grinig men någon feber har vi inte märkt av. Nu hade hon 39,2 grader en dag och förmodligen ännu högre dagen innan. Kan det verkligen bara vara tänderna som orsakar så pass hög temp? Vi har inte märkt av att det skulle vara någon sjukdom på gång.

• Svar på tråden Hur hög feber kan de få vid tandsprickning?
  • Mumin75

Min yngsta dotter har fått runt 40 graders feber (och diarre) varje gång en hörntand kommit upp. Hon har fått 3 st och har alltså en kvar... Hon har inte fått feber vid vid dom tidigare tänderna utan då bara varit allmänt gnällig... Att hon bara skulle råka få 40 graders feber samtidigt som dessa tänder kommer tror jag inte alls på... jag är övertygad om att febern berott på tandsprickningen. Detta är dessutom de enda gångerna i hennes liv som hon haft så hög feber...

• Eva S

kaffe skrev 2008-12-20 22:31:32 följande:

Tandsprickning ger inte feber. Däremot kan dom små bli gnälliga pga att det gör ont. Med tanke på att det är 20 tänder som ska komma upp, så är det kanske inte så konstigt om det någon av dessa 20 gånger sammanfaller med att barnet har feber. Men det beror inte på tänderna.
    Jo det där har jag med hört, och trott på länge. Det gör jag inte längre. Alldeles för många föräldrar har vittnat om motsatsen. Ebba har haft hög feber en gång tidigare i sitt liv, när hon hade vattkoppor för snart ett år sedan. Nu fick hon hög feber precis när tänderna bröt igenom. Inte dagarna kring utan precis. Inga andra symptom så jag är övertygad om att det är tänderna. Var bara förvånad över att det var så hög temp.
  • Fru 31maj

kaffe skrev 2008-12-21 01:22:36 följande:

Fru 31 maj... Jag försöker inte lura någon, endast påpeka fakta. Det finns inga som helt vetenskapliga belägg för att tandsprickning ger feber.
    Det är ju precis det jag menar. Läkare säger.... ja men i det här fallet ska man nog lyssna mer på de massor med föräldrar som hävdar motsatsen. Det är ju de som känner sina barn bäst och som sitter på faktat!!!
  • vidarsmamma

Det finns inga undersökningar som bevisar motsatsen heller

kaffe skrev 2008-12-21 01:22:36 följande:
    Fru 31 maj... Jag försöker inte lura någon, endast påpeka fakta. Det finns inga som helt vetenskapliga belägg för att tandsprickning ger feber.
  • kaffe

Vidarsmamma... Jo faktist finns det vetanskapliga studier om tandsprickning och feber. Skulle gissa att några av dom tom är tillgängliga att läsa på Medline.

• Fru 31maj

kaffe skrev 2009-01-16 23:44:36 följande:

Vidarsmamma... Jo faktist finns det vetanskapliga studier om tandsprickning och feber. Skulle gissa att några av dom tom är tillgängliga att läsa på Medline.
    Nej så är det säkert , men allt går inte att bygga på teorier och undersökningar.
    Väldigt många föräldrar har vittnat om motsatsen och det borde betyda nåt. Har jag tex inbillat mig att alla mina tre barn alltid fått feber när de fått tänder. De lär ju knappast lyckas bli förkylda alla tre varje gång de fått en tand
    Jag har väldigt många bekanta som kan vittna om samma sak.
    Har du nåt/några barn att jämföra med?
  • kaffe

Japp, jag har många barn att jämföra med båda egna och andras. Dessutom har jag en del erfarenhet genom mitt jobb.

• Mising

Min 1 åring fick 3 kindtänder på samma gång och hade 40.3 graders feber och diaree..

• vidarsmamma

Jag har också läst att det finns undersökningar på ämnet och att de har försökt bevisa att det finns ett samband mellan feber och tandsprickning men att de inte har kunnat få fram tillräckligt med bevis för att kunna säkerställa detta samband. Men att de inte har kunnat bevisa sambandet betyder inte heller att motsatsen är bevisad. Men det finns kanske undersökningar som bevisar att det inte finns något samband men jag har inte hittat någon.

Min son fick i alla fall 39 graders feber förra veckan i samband med att han fick sina hörntänder och han är inte sjuk för övrigt. Efter att jag har läst vad andra mammor skriver så tror jag att sambandet finns även om det inte har kunnat bevisas i de vetenskapliga studierna.

kaffe skrev 2009-01-16 23:44:36 följande:
  • flourtanten

Jag läste nån stans att när tänderna kommer, dreglar dom så mycket att salivproduktionen inte riktigt hönger med och därmed får dom lägre imunförsvar ,bara nått jag skumläste nånstans

• Majok

Min lille hade 40,2 i morse och vi har hälsat på farbror doktorn, inga andra symptom på något annat. Dock håller två tänder på att spricka igenom och en tredje har gjort det alldeles nyligen. Misstänker att man visst kan få hög feber då, minns jag rätt hade han feber när han fick de första övertänderna.

Svar på tråden Hur hög feber kan de få vid tandsprickning?