• TrollmorTillTre

Borra i lägenhet klockan 20 en söndagskväll, är det ok?

Hej

Har satt upp en hylla till min dotter i kväll.
    Klockan var strax innan åtta är vi började.
    Sammanlagt 10 hål till konsollerna.
    Väggarna är hårda och vi fick anvädna slagborr.
    Efter hål 7 ringer grannarna och klagar. De hade gäster och kunde inte prata med varandra.
    tyckte vi skulle fortsätta i morgon förmiddag i stället.
    Men min sambo jobbar natt så förmiddag passar oss inte alls.

Blir både ledsen och arg.
    Vill inte vara omöjlig eller vrång, vi bor ju trots allt i samma hus. Men jag anser att jag har rätt att borra upp en hylla en söndagkväll. Det var innan halv nio och det är nog där jag hade dragit min gräns.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-22 21:06

Ok, märker här har varit aktivitet i tråden under dagen. Intressant att det kan väcka så mycket debatt.

Lite uppdateringar för er som inte orkar läsa hela tråden:
    Jag lånade en borr av mina föräldrars grannar och skulle lämna tillbaka den dagen efter, på förmiddagen.
    Min sambo jobbar natt och därför sover han fm vilket gjorde att jag frågade brorsan om han kunde hjälpa mig på kvällen.

Och så en ny sak;
    Pratade med min bror. Det var inte innan åtta vi började, klockan var 18,50 - alltså innan sju.
    Grannarna ringde 19,20!

Dessutom bor inga barn i vårat hyreshus på tre trappuppgångar bort. Det bor skolbarn i fjärde uppgången och i femte, allra längst bort en liten kille på två år, vars pappa är arbetslös och hemma med sonen.

Hålen vi borrade var väl uppmätta och själva "borrandet" var kort. Tre hål första konsollen - kanske 45 sekunder.
    Två hål i de nästkommande konsollerna - ca 35-40 sek/konsoll. Det var där de ringde.

Sen ringer de klockan 22 igen (ganska sent att ringa nån om JAG får tycka).
    Frågar om jag tog illa upp, de hade trott det var grannen under oss, alltså längst ner och skulle fråga om jag blev störd (de under mig är nyinflyttade).
    Erbjöd sig att låna ut borr nästa gång jag behöver så jag slipper åka iväg för att låna... underförstått; så jag kan borra på fm nästa gång

• Svar på tråden Borra i lägenhet klockan 20 en söndagskväll, är det ok?
  • errkåce

Thaleia skrev 2008-12-23 14:30:28 följande:

Tja, och för andra är deras ungar viktigare än dina hyllor och därför klagar dom
    Visste de får klaga hur mycket de vill men de kan ju inte räkna med att jag ska bry mig. De måste ju fatta att jag fullkomligt struntar helt och hållet i deras barn och deras sömn. Eller tror de verkligen att jag tar det lika allvarligt som de? Ni med småbarn, svara gärna.
  • NenneN
    k girl skrev 2008-12-23 14:32:02 följande:
    NenneN: "Denna människa"? Har jag någonsin påstått att man inte får borra i sin lägenhet? Då läser du mina inlägg som fan läser bibeln.
    Mn ska jag borra med en slagborr kanske det stör min granne..Och, det får jag göra ändå.Du skrev tydligt att "får och får", man får inte störa grannar, sen citerade du enl hyrslagen för att styrka det.Så det är så!
  • k girl

NenneN skrev 2008-12-23 14:27:06 följande:

Hahahaha, jo...du verkar bli lätt uppeldad..Lite som mingranne som komemr upp och klagar för jag dammusger varje dag.Kanske är du? För han slutad såhär:Fick en varning för trakasserier. Man kan alltid tolka lagen, du kan säkert hyreslagen bästa av oss alla i hela världen=) Men man kan altid tolka lagar och jag toklar det som att jag har rätt att sätta upp gardeiner, så gör Malmlös storsta hyresbolag med...Så det håller jag mig till, bor ju där=)
    Men snälla människa. Självklart har du rätt att sätta upp gardiner. Självklart har du rätt att sätta upp hyllor och borra upp en klättervägg om du så vill. Jag har aldrig, aldrig påstått någonting annat. Däremot säger jag att man, när man använder sin lägenhet, måste ta hänsyn till sina grannar. I det innefattas ljudstörningar. Och din granne borde ha pratat med hyresvärden, eftersom det kan handla om att lägenheten är för oisolerad. (Nej, jag har aldrig klagat på att någon har dammsugit. Det där är bara ful retorik och ett dåligt sätt att diskutera).
  • k girl

Thaleia: Tack för den. Jag börjar fundera på om det jag skrivet är fullständigt oförståeligt.

NenneN: "Mn ska jag borra med en slagborr kanske det stör min granne..Och, det får jag göra ändå.Du skrev tydligt att "får och får", man får inte störa grannar, sen citerade du enl hyrslagen för att styrka det.Så det är så!"

Jag skrev "får och får, man har ingen självklar rättighet att borra eller renovera, man måste också ta hänsyn till lagen". Lagen är det att man inte får utsätta sina grannar för sådana störningar så att det försämrar deras boendemiljö. Punkt. Jag har ALDRIG skrivit att man inte får borra.

• Thaleia
    errkåce skrev 2008-12-23 14:33:28 följande:
    Thaleia skrev 2008-12-23 14:30:28 följande: Visste de får klaga hur mycket de vill men de kan ju inte räkna med att jag ska bry mig. De måste ju fatta att jag fullkomligt struntar helt och hållet i deras barn och deras sömn. Eller tror de verkligen att jag tar det lika allvarligt som de? Ni med småbarn, svara gärna.
    Tja, det beror ju säkert på vad man har för granne. Jag tillhör själv dom som klagat på våra grannar och hyresvärden gav dom en varning, efter det var det lungt hos dom.
  • NenneN
    k girl skrev 2008-12-23 14:34:17 följande:
    Men snälla människa. Självklart har du rätt att sätta upp gardiner. Självklart har du rätt att sätta upp hyllor och borra upp en klättervägg om du så vill. Jag har aldrig, aldrig påstått någonting annat. Däremot säger jag att man, när man använder sin lägenhet, måste ta hänsyn till sina grannar. I det innefattas ljudstörningar. Och din granne borde ha pratat med hyresvärden, eftersom det kan handla om att lägenheten är för oisolerad. (Nej, jag har aldrig klagat på att någon har dammsugit. Det där är bara ful retorik och ett dåligt sätt att diskutera).
    Hahahahaha!Du tar detta för allvarligt tycker jag.

Ja, klart jag får.

Hasn har tagit upp det med hyresvärden och haft miljöförvaltning med mera i lägenheterna.
    Det är inget fel. MKB har tom varit och smyglyssnat när vi dammsuger och det stod klart att det inte  lät alls mkt, visst...det är lyhört men inget störande.

Han har iaf fått varningar.

Läst dina inläg igen och uppfattar det som du har sagt emot att man får lov att borra...att borra inte ätr en självklarhet att man får.

Men låter det inte så nu, eller har jag missuppfattat dig ber jag om ursäkt!

God Jul!
  • errkåce

Thaleia skrev 2008-12-23 14:37:47 följande:

Tja, det beror ju säkert på vad man har för granne. Jag tillhör själv dom som klagat på våra grannar och hyresvärden gav dom en varning, efter det var det lungt hos dom.
    Varningar bryr jag mig inte om direkt, har många diskrimineringskort att spela ut så jag är inte direkt rädd för att förlora lägenheten.
    Men din poäng är alltså att du tror att grannarna skiter i dina ungar men lyder pga räddsla för varningar?
  • k girl

NenneN skrev 2008-12-23 14:37:59 följande:

Läst dina inläg igen och uppfattar det som du har sagt emot att man får lov att borra...att borra inte ätr en självklarhet att man får. Men låter det inte så nu, eller har jag missuppfattat dig ber jag om ursäkt! God Jul!
    Tja, jag blir irriterad när det jag skriver inte går fram. Du har rätt i att jag skrev att det inte är en självklar rättighet att man får borra (och med det menar jag att det inte är en självklar rättighet att man får borra närsomhelst och hursomhelst, utan att man måste ta hänsyn till sina grannar). Så för att sammanfatta: borra på, men utsätt inte grannarna för sådana störningar att det kan försämra deras boendemiljö.

Självklart finns det människor som är alltför känsliga, det säger jag inte. En granne till min fd svåger klagade i princip dagligen på att det lät för mycket när han gick. Men det går ju inte att jämföra med att borra med slagborr. Jag tycker generellt att det är helt ok att borra klockan 19, men jag tycker också att om grannarna ringer och säger att de i sin situation inte klarar av att höra en slagborr att man kan ta hänsyn till det.
  • Thaleia
    errkåce skrev 2008-12-23 14:41:08 följande:
    Thaleia skrev 2008-12-23 14:37:47 följande: Varningar bryr jag mig inte om direkt, har många diskrimineringskort att spela ut så jag är inte direkt rädd för att förlora lägenheten. Men din poäng är alltså att du tror att grannarna skiter i dina ungar men lyder pga räddsla för varningar?
    Hur mina grannar tänkte när dom såg varningen kan jag inte uttala mig. Och din poäng är att du drar till med diskriminering (påhittade eller ej) om du inte får göra som du vill? eller missförstod jag dig?
  • NenneN
    k girl skrev 2008-12-23 14:43:23 följande:
    Tja, jag blir irriterad när det jag skriver inte går fram. Du har rätt i att jag skrev att det inte är en självklar rättighet att man får borra (och med det menar jag att det inte är en självklar rättighet att man får borra närsomhelst och hursomhelst, utan att man måste ta hänsyn till sina grannar). Så för att sammanfatta: borra på, men utsätt inte grannarna för sådana störningar att det kan försämra deras boendemiljö.Självklart finns det människor som är alltför känsliga, det säger jag inte. En granne till min fd svåger klagade i princip dagligen på att det lät för mycket när han gick. Men det går ju inte att jämföra med att borra med slagborr. Jag tycker generellt att det är helt ok att borra klockan 19, men jag tycker också att om grannarna ringer och säger att de i sin situation inte klarar av att höra en slagborr att man kan ta hänsyn till det.
    Haha! Det var lite roligt för det gör vår granne (han med dammsugaren) med, klagar att vi går för tungt på golvet och missta inte.Miljöförvaltningen har varit där ang detta med.
    Han har även anklagat oss för att bedriva snickerifirma i ett rum i lägenheten, att han filmat oss...MKB har gett honom en rejäl varning.Han är inte frisk.Kanske samma granne som din svåger.
  • TrollmorTillTre
    Svar på #264
    Förklaring till tidsaspekten:
    Borrade upp en och en konsoll - fyra konsoller.
    SEN la vi brädan/hyllan uppepå, ritade och skruvade fast.
    Alltså; det tog lite tid mellan konsollerna!
    Soulie skrev 2008-12-23 14:13:10 följande:
    TS skriver:Pratade med min bror. Det var inte innan åtta vi började, klockan var 18,50 - alltså innan sju.Grannarna ringde 19,20!Hålen vi borrade var väl uppmätta och själva "borrandet" var kort. Tre hål första konsollen - kanske 45 sekunder.Två hål i de nästkommande konsollerna - ca 35-40 sek/konsoll. Det var där de ringde.jag får inte ihop tidsaspekten där, 3hål tar 45sekunder och efter 7 hål(borde vara typ 1.30min bort cirkus ringer dom men tiden dom ringde var 19:20 (: men tycker inte dom ska klaga.. inte så tidigt iaf (:
  • Soulie
    TrollmorTillTre skrev 2008-12-23 14:58:24 följande:
    Svar på #264Förklaring till tidsaspekten: Borrade upp en och en konsoll - fyra konsoller. SEN la vi brädan/hyllan uppepå, ritade och skruvade fast. Alltså; det tog lite tid mellan konsollerna!
    ja men dåså (: lät bara så skumt att det gick så snabbt att borra o fixa men att ni sedan höll på 30min senare. som sagt håller med att det var överdrivet att ringa så tidigt av dom.. även fast det kunde ha varit dom nyinflyttade
  • Helena77

Analoga:JA jag har många gånger hört grannar borra med slagborr.
    Och jag tycker fortfarande att det är ok kl.20 när det endast handlar om enstaka gång och dessutom handlade detta om så kort stund.

Detta handlar visst om vad vi tycker för det var det ts frågade om!
    Visa mig,Analoga,var det står att man INTE FÅR borra med slagborr kl.20 på kvällen.
    Det ska vara tyst efter 22 och givetvis innebär inte det att man får föra hur mycket liv man vill innan det men det är garanterat tillåtet att borra kl.20 någon enstaka gång.

• hejhejmonika

Helena77 skrev 2008-12-23 19:32:38 följande:

Analoga:JA jag har många gånger hört grannar borra med slagborr. Och jag tycker fortfarande att det är ok kl.20 när det endast handlar om enstaka gång och dessutom handlade detta om så kort stund. Detta handlar visst om vad vi tycker för det var det ts frågade om! Visa mig,Analoga,var det står att man INTE FÅR borra med slagborr kl.20 på kvällen. Det ska vara tyst efter 22 och givetvis innebär inte det att man får föra hur mycket liv man vill innan det men det är garanterat tillåtet att borra kl.20 någon enstaka gång.
    Jo, det är mkt som är "tillåtet" men det är inte samma sak som att man nyttjar detta. Jag skulle aldrig kunna med att ex spela hög musik fram till 22 eller ha "stor fest" 2 ggr/månaden trots att det stod i våra stadgar (då vi bodde i lgh) att det var "tillåtet".

Nu tycker jag iofs inte att det TS gjorde var så farligt, men jag kan förstå att grannen oroade sig för att borrande skulle pågå unfer längre tid. Bättre att säga till än att gå och störa ihjäl sig på det? Jag måste säga att jag hade verkligen inte sett det som ett problem om en granne ringde på och frågade om mitt borrande kudne fortsätta nästa dag pga av att de hade en tillställning med gäster. Så länge grannen frågar på ett sjysst sätt.

Och fortfarande så anser jag att söndagkvällar är "heliga". :). Vare sig det bor småbarn i huset eller ej. Men gissningsvis så är inte Ts med partner så "störiga" annars och jag tror inte att detta behöver urarta i npn grannfejd som Aschberg (stavn?) med fredsmäklare och co måste medla i.
  • Fru U

Det står inga tider angivna förutom att man inte ska störa grannarna. När man pratar tider så avses det som anses okej enligt den lokala seden

Det finns inga lagar som nämnar 20 resp 22

Hur svårt kan det vara att begripa detta (menar inte du, utan alla här)

Helena77 skrev 2008-12-23 19:32:38 följande:
    Analoga:JA jag har många gånger hört grannar borra med slagborr.Och jag tycker fortfarande att det är ok kl.20 när det endast handlar om enstaka gång och dessutom handlade detta om så kort stund.Detta handlar visst om vad vi tycker för det var det ts frågade om!Visa mig,Analoga,var det står att man INTE FÅR borra med slagborr kl.20 på kvällen.Det ska vara tyst efter 22 och givetvis innebär inte det att man får föra hur mycket liv man vill innan det men det är garanterat tillåtet att borra kl.20 någon enstaka gång.
    Svaren bor i hjärtat
  • mrsnobber

Alltid jävligt respektlöst att väsnas på söndager som är den heliga vilodagen! Ska bannimej vara tyst på söndagar!

• Galliformes

Gammal tråd men jag svarar ändå.
    Jag hade inte reagerat på att någon borrade en stund kl19-20 på kvällen.Inte om det är en enstaka gång.
    Jag hade en nyinflyttad granne en gång i tiden.Där borrades det varje dag, länge, i över en månads tid.Höll på att bli tokig !! Jag var väldigt nyfiken på varför han borrade så mycket.Det var knappast någon renovering han höll på med.
    Nu är det många år sedan jag bodde i lägenhet. Bor numera på landet och har flera hundra meter till närmaste granne. Så nu kan vi renovera och dammsuga hela nätterna om vi vill !!!

Svar på tråden Borra i lägenhet klockan 20 en söndagskväll, är det ok?