vad gör era 13åringar
Hej!
Ja undrar bara hur ni har det med era tonåringar..vad hittar de på på dagarna?
Är de på sina rum lr ute eller vill de vara med er vuxna....
Skulle vara kul o höra hur olika det kan vara..
Hej!
Ja undrar bara hur ni har det med era tonåringar..vad hittar de på på dagarna?
Är de på sina rum lr ute eller vill de vara med er vuxna....
Skulle vara kul o höra hur olika det kan vara..
Är det inga här som har tonåringar i den åldern?
jag har en 14-åring, som sitter vid datorn och chattar med sina kompisar, går på stan och kollar kläder och smink, står framför spegeln och sminkar sig. Ser på TV, lyssnar på musik från datorn. Håret färgas orange , ömsom svart. Intresst för relationer är stort, många konflikter med kompisar men mycket prat. Har jag som mamma tur får jag mig en pratstund då och då, och förvånas då över hur klok min dotter är.
Känner ofta vända över hur rå jargong det är i skolan och hur tufft det är att leva som 13-14åring idag...Och anser att alltför många timmar tillbringas vid datorn. Hon har tidigare sportat i olika grenar men har slutat med allt sånt.
Tänker du på din brors tonåring eller?
Julehälsning fr en mamma i en svensk stad.
Nej det gör jag ej....
vem e du då?
men är det ovanligt att man vill ara med vuxna istället för på sitt rum.. läsa lyssna på musik osv....
Min 14-åring (kille) sitter mest framför datorn hemma när han inte tränar (hockey eller innebandy)
Ja det verkar vara jag som fått om bakfoten at de vill vara för sej själva eller med kompisar...vår sitter alltid med oss så gott som...
Min 13-åring har idag tex varit hemma hos en kompis,spelat gitar hero med oss,nu sitter han med sin pappa syrra & syrrans kompis & kollar film. Annars tränar han mycket & är med kompisar när han hinner & då sitter dom ofta där vi är & spelar & snackar osv. Inte så mycket vid datorn,skönt
Min tonåring (fyller 14 om en vecka) sitter gärna vid datorn och chattar med kompisar och spelar CS. Just nu spelar han Gutiar Hero med sin lillasyster, han fick ett Nintendo Wii i julklapp så kanske han kommer igång och rör lite mer på sig när han ändå är inomhus. Annars tränar han Shintai Kempo en dag i veckan, umgås med klasskompisar eller ser film med oss i familjen.
Min 14-åring är och handlar tillsammans med min sambo, hans mamma och hans lillebror. Annars sitter han mest vid datorn men umgås gärna med vuxna också, sitter och pratar.
Min 13 åring (tjej) sitter vid datorn, sminkar sig, plattar håret, leker med sin lillebror på 7 mån. åker o handlar med mig, åker med till badhuset. nä hon är hos mig varannan vecka.
När min dotter var 13 var hon rätt "svår" dvs
känslig, stor men endå liten. Satt mycket vid datorn,
var med kompisar, rätt tyst och sluten. Hade inte börjat springa ute på kvällarna, inget festande eller nått sånt förekom. Hon tränade basket och var rätt sund.
Min 13 åriga dotter,sitter gärna på sitt rum o håller på med mobilen o lyssnar på musik.
Och gärna vid datorn.
Tycker även om o va med kompisar.
faster skrev 2008-12-22 17:30:51 följande:
Mina tjejer tävlingsdansar så de tillbringar stor del av sin fritid på dansskolan. Den fungerar lite som ungdomsgård och det är jättebra.
Annars har de ofta kompisar hemma. De gör läxorna och spelar Wii.
Ibland lagar de mat ihop eller så tar de med vår hund ut på träning och rastning.
De är 12 och 14 år i sommar
Har inga egna barn i den åldern men en lillasyster och det hon verkar spendera dagarna på är att läsa, plugga, vara ute och fota, sitta vid datorn, spela Guitar Hero, ligga i soffan och kolla på tv. Ibland försvinner hon iväg till pojkvännen eller vännerna, ibland kommer de dit. Hon är på tok för stressad över skolan och hennes rum är alldeles för städat. Det händer att hon sitter i ishallen och fryser häcken av sig precis som jag gjorde när jag var 14 Hon spenderar också mycket tid på göra ett eget hål i ozonlagret
Hon plattar, parfymerar, pudrar, fönar osv. Hon stänger nog aldrig in sig på rummet tror jag, bara om hon har kompisar hemma. Hon är en duktig tjej och jag är mycket stolt över henne.
Äldsta sonen fyller 14 i februari och hans största intresse är datorn så mycket tid spenderas vid den. Men han delar intresset med sin far och även sin moster, som är inneboende hos oss för tillfället, så det blir en del springande mellan rummen här.
Upplever inte att sonen har några problem med att umgås med oss "utanför" datorn. Här ränner det kompisar i tid och otid och de har heller inga problem med att "umgås" med oss. Visserligen har jag varit deras fotbollstränare när de var 8-11 år så de känner ju mig ganska bra...
Min 13-åring sitter/ligger inne på sitt rum och kollar på tv samt sitter vid datorn. (han har ingen egen dator på rummet dock).
Vår 13 åring är ganska mycket med oss. Hon har inte så många vänner så på helgerna är det mkt oss, chatta,lyssna på musik, leka med lillasyster (9mån) lite tv, ibland slalom å kompisar, shopping har ökat markant sista månaderna men inte vara ute på kvällarna.
Hon är fantastisk på att hjälpa till, duktig å intresserad av matlagning å ljuvlig med syster. Vill gärna följa med å handla Men ibland kommer den "tuffa" tjejen fram dom ska kaxa å vara otrevlig men det är ofta korta stunder, än så länge iaf.. ;)
Vår dotter (snart 13 år) tränar mycket men annars är hon med kompisar, spelar guitar hero, singstar, datorn, ser på tv, lyssnar på musik, läser böcker men är även med oss. Mer och mer är hon med kompisar ute i byn, vintertid är dom vid rinken och skrinnar, sommartid vid simstranden.
Min första impuls, som farsa till tre grabbar, var att svara:
"Runka och spela dator."
Men så insåg jag att mina grabbar har gjort så mycket mer som trettonåringar, som att spela gitarr dygnet runt, träna tennis, sitta i soffan och titta på fotbollsmatcher på alldeles för hög volym, hänga ihop med kompisar som jag helst skulle vilja omprogrammera, diskutera politik, sex och känslor, hänga efter mig en hel jävla eftermiddag och prata, prata, prata om den där tjejen som sa det där som jag inte ens fattar att de minns, ägna mer energi åt att gnälla om att de måste diska än det skulle ta att bygga ett nytt kök med bara händerna, hoppa omkring i hallen och vara helt extatiska över att den där tjejen igen hade sms:at dem, storögt genomgå farsans utbildning i hur man rakar sig, gömma sig bakom något i precis det där läget där jag behöver hjälp att bära saker, tjata om att den där tjejen visade sig ju vara helt jävla bäng och att vara hålögda och trötta.
Men mest har det faktiskt handlat om runka och datorn. Framåt femton har det börjat att gå över.