Hej! Jag har bott i Grekland, Athen rattare sagt, i ca 10 ar nu. Som HippieJo skriver sa ar det verkligen beroende pa personen hur man trivs har. Men trots ett mindre stod fran staten, lagre loner, lite gammeldags syn pa barnuppfostran, mm, sa trivs jag valdigt bra. Det finns manga internationella mammor i Grekland som gar igenom samma saker och stottar varandra vilket ar mycket skont som nybliven mamma da det inte finns oppnaforskolor och liknande. Min son foddes har och aven min forlossning slutade med snitt (vilket ar mycket vanligt i Grekland). Jag tycker att varden va mycket bra och jag var trygg med att ha samma doktor genom hela graviditeten och det var aven hon som gjorde snittet. Nar det galler dagis sa finns det statliga dagis och privata (iallafall i Athen) som tar emot barn fran ca 6 manader. Min son borjade deltid pa dagis vid 16 manader. Det finns aven manga internationella dagis har i Athen dar de pratar antingen engelska, tyska, franska eller italienska. De flesta kninnorna har jobbar innan barnet ar 1 ar sa oftast ar det far/morforaldrar eller nannies i parkerna.
Det jag gillar bast med att bo har ar en kansla av frihet och lugn (aven om det ar kaos typ overallt sa ar det ingen social press att man maste vara perfekt), narheten till alla fina oar, manniskorna (aven om man blir galen pa trngsyndhet och skrock), solen och maten!
Sjalvklar ar det mycket mer att beratta men det star still i hjarnan nu
. Men har du fragor sa svarar jag garna! Kram