• Julie83

Efterlyser föräldrar i GREKLAND!

Behöver veta hur det är att flytta till ett land som Grekland, barnomsorg o.s.v.
    Vad som krävs och det viktigaste, hur det är att föda där..
    Håller barnmorskorna hög standard?

Det är första barnet och en flytt är på gång, är beräknad i juni så man är lite orolig.

Nån som kan dela med sig av sin erfarenhet som förälder i Grekland?!

• Svar på tråden Efterlyser föräldrar i GREKLAND!
  • Granada

Finns en tjej under namnet Sofiko här pâ FL som bor i Athen. Känner henne vi Alla utlandföräldrars snacktrâd.

• KretaJo

Jag bor i Grekland och det finns mycket man kan berätta. Barnmorskorna är underbara även om systemet kring hur man föder barn och så är gammeldags i jämförelse med Sverige. T ex fick man på min klinik bara föda i ryggliggande ställning (nu slutade det iofs med kejsarsnitt för min del, men ändå). Det sociala skyddsnätet är också mil ifrån Sverige så det är bra om man kan veta att man kan klara sig även om något oväntat dyker upp. Dagis får barnen börja på när de är blöjfria och minst 2,5 år, innan dess gäller privata dagmammor om man måste jobba. Skolan ska vara sämre än i Sverige, men min dotter är bara 1,5 år så det vet jag inte av egen erfarenhet om det är sant.

Fördelarna med livet i Grekland överväer ändå nackdelarna för min del. Familjesammanhållningen är i mitt fall fantastisk, min svärmor passar Elli 3 timmar om dagen och hade gärna tagit henne mer om jag hade tillåtit det. Det finns ALLTID nån som ställer upp. Klimatet är underbart och möjliggör utomhuslek året om. Såklart är det mycket individuellt huruvida man passar för ett liv här eller där, men för mig är Kreta hemma nu. Även om jag såklart kan sakna Sverige med sin moderna mentalitet ganska ofta ;).

Lycka till!

• Sofiko

Hej! Jag har bott i Grekland, Athen rattare sagt, i ca 10 ar nu. Som HippieJo skriver sa ar det verkligen beroende pa personen hur man trivs har. Men trots ett mindre stod fran staten, lagre loner, lite gammeldags syn pa barnuppfostran, mm, sa trivs jag valdigt bra. Det finns manga internationella mammor i Grekland som gar igenom samma saker och stottar varandra vilket ar mycket skont som nybliven mamma da det inte finns oppnaforskolor och liknande. Min son foddes har och aven min forlossning slutade med snitt (vilket ar mycket vanligt i Grekland). Jag tycker att varden va mycket bra och jag var trygg med att ha samma doktor genom hela graviditeten och det var aven hon som gjorde snittet. Nar det galler dagis sa finns det statliga dagis och privata (iallafall i Athen) som tar emot barn fran ca 6 manader. Min son borjade deltid pa dagis vid 16 manader. Det finns aven manga internationella dagis har i Athen dar de pratar antingen engelska, tyska, franska eller italienska. De flesta kninnorna har jobbar innan barnet ar 1 ar sa oftast ar det far/morforaldrar eller nannies i parkerna.

Det jag gillar bast med att bo har ar en kansla av frihet och lugn (aven om det ar kaos typ overallt sa ar det ingen social press att man maste vara perfekt), narheten till alla fina oar, manniskorna (aven om man blir galen pa trngsyndhet och skrock), solen och maten!

Sjalvklar ar det mycket mer att beratta men det star still i hjarnan nu . Men har du fragor sa svarar jag garna! Kram

Svar på tråden Efterlyser föräldrar i GREKLAND!