• mammatillalfred

Föräldrarpenning vid flytt utomlands?

Hej!

Någon som vet hur det är med föräldrarpenningen om man flyttar inom EU? Jobbar nu i Sverige och kommer att flytta under mammaledigheten. Om vi inte vet hur länge vi sa vara borta, säger till FK att vi är borta ett år- men sen stannar längre - blir jag då återbetalningsskyldig? Har jag överhuvudtaget rätt till pengar från det nya landet när jag inte arbetat där innan? Och om det är så att man bara får vara borta ett år för att få behålla svensk penning, vet någon då hur länge jag måste stanna hemma innan jag kan åka bort igen?

tacksam för tips!

• Svar på tråden Föräldrarpenning vid flytt utomlands?
  • claudia77

Är du tjäntledig ifrån ditt arbetet i sverige så ska du kunna ha kvar din fp från sverige då du fortfarande anses vara arbetande i sverige. Är du inte det så är det ett års regeln som gäller och då gäller det från då du får vetskap om att vistelsen överstiger ett år. Du kan bli återbetalningsskyldig om FK anser att du haft information om hur länge din vistelse skulle vara hela tiden. Då det anses att man med vilje har uteblivit viktig information. FK har bra info om detta på sin hemsida.

• Sofias bebbe

Jag är föräldraledig från min tjänst i Sverige och flyttade utomlands när min son var tre månader - på obestämd tid vilket jag upplyste fk om. Vi var redan då säkra på att vi skulle vara borta minst ett år. Kvinnan på försäkringskassans EU-kontor sa att så länge jag har min anställning i Sverige kvar så har jag rätt till föräldrapenning. Man kan inte bli återbetalningsskyldig bara för att man väljer att tex sen säga upp sig från jobbet och bo kvar utomlands. Har jag dagar kvar förlorar jag dem dock. Nu ska vi ha vårt andra barn i samma veva som jag egentligen skulle ha börjat jobba igen och jag har fått besked att föräldrapenningen fortsätter att gälla på samma sätt som om vi bott kvar i Sverige. Enda skillnaden är att eftersom min man arbetar utomlands så går hans föräldradagar över på mig. Jag får alltså alla 480 dagar.

• Sofias bebbe

En grej till. Man kan trots allt ha rätt till föräldrapeng från det nya landet. Hade jag inte fått föräldrapenning från Sverige så hade jag fått det från Luxemburg där vi nu bor. Man får dock titta över de olika systemen och se vilket som ger mest pengar. Sveriges föräldrapeng är ju väldigt generös så jag tror att det i de flesta fall lönar sig att behålla pengarna från Sverige.

• Kinne79

Men om man inte har en anställning i Sverige så får man inte ta med föräldrapenningen eller? Tex om man var arbetslös innan.

• Koffie

Du måste ta och kolla upp det aktuella landets föräldrapenningregler!
    Och nej, inte allt har att göra med var du är anställd. Det har också att göra med var du kan räknas bo. I de flesta länder finns två nivåer av socialförsäkring - en miniminivå för boendebaserade försäkringar (t ex 180kr/dag-dagarna i svensk föräldraförsäkring) och en annan och ofta högre nivå för de med lön och anställning (t ex den sgi-baserade högre nivån på de första 390 dagarna i svensk föräldraförsäkring).

Du kan komma att bli återbetalningsskyldig om du trixar för mycket med försäkringskassan, men det där lär väl bedömas från fall till fall.
    Antagligen har du rätt till föräldraförsäkring i det land du kommer att bo (om man tänker bo i mer än 6 månader i ett land ska man ha boenderätt...) - men kolla det där ordentligt. I de flesta länder handlar mammaledigheten om veckor - inte månader/år som i Sverige.
    När du kommer tillbaka till Sverige blir du inte av med några dagar. Då räknas dina dagar (de 480) av med de dagar du haft svensk föräldrapenning och de dagar du haft en ev utländsk föräldrapenning.

Sedan har man i princip rätt att föra över rättigheter baserade på anställning/inkomst mellan eu-länder. Själv har jag fått en sgi-baserad föräldrapenning för mina barn som föddes i Holland och då jag hade en anställning i Holland.

• Labonina

Jag har en krånglig situation och hoppas kunna få fråga en fråga här. Jag varit i Schweiz två år och jobbat, fast betald med svenskt stipendium (som inte räknas som grund för sgi och inte heller gör att man kommer in i Schweiziska systemet eftersom jag inte har lön här). Mina två år kan eventuellt räknas som överhoppningsbar tid, så jag kan ha rätt till föräldrapenning ändå. Ska nu ha barn i samma veva som jag flyttar till Frankrike. Efter föräldraledigheten kommer vi antingen bo i Sverige eller Frankrike, det vet vi inte än.
    Jag tror att detta kan ge mig rätt till svensk föräldrapenning, i alla fall har jag tänkt söka. Jag har registrerat hos FK att jag ska ha barn, men kan man ansöka om föräldrapenning innan barnet är fött och har fått ett personnummer?
    Andra tips?

Svar på tråden Föräldrarpenning vid flytt utomlands?