• systersandra

Linda isacsson

Vet någon hur mycket tidigare Linda Isacsson fick sitt barn,alltså i vilken vecka?

Det var ju tillväxthämmat,1300 gr.

• Svar på tråden Linda isacsson
  • Full av förhoppning
    boktok skrev 2008-12-27 16:50:16 följande:
    Det håller jag absolut med dig om! Om man får ett barn som väger över 1 kilo ska man var väldigt tacksam! Hade jag kunnat vara på sjukhuset i bara 3 veckor hade jag varit överlycklig, vad fan är det jämfört med 4,5 månad. Jag vet att jag kommer att bli påhoppad nu, men hoppa ni. Jag har viktigare saker att bry mig om!
    Fast hur de mår ligger ju inte i vikten... min son låg utan fostervatten i två månader men vägde 1500g men lungorna var kaputt..... då spelar det ju inte så mycket roll att han vägde 1500g
    En älva och ett mirakel
  • tinaw

Alltså, jag har fått tre prematurer. 6,7 resp 10 veckor för tidigt, den yngsta var på väg redan i vecka 20 så det var en krisig graviditet. Men jag kan faktiskt inte påstå att det ena var värre än det andra. Det är alltid jobbigt att få barn för tidigt. Att få tidigt eller sent är bara jobbigt på olika sätt.

• lillabrun

läste lite av alla som skrivit här.. jag är fortf gravid i v 30 men har blivit sjukskriven pga förtidiga förvärkar/sammandragningar sen v 26.. kan inte röra mej mkt utan att jag får så ont.. undrar om de e nån som har fått barn för tidigt pga sånt här. är jätte orolig

• nilann27

lillabrun skrev 2008-12-28 01:31:03 följande:

läste lite av alla som skrivit här.. jag är fortf gravid i v 30 men har blivit sjukskriven pga förtidiga förvärkar/sammandragningar sen v 26.. kan inte röra mej mkt utan att jag får så ont.. undrar om de e nån som har fått barn för tidigt pga sånt här. är jätte orolig
    Hej!
    jag blev inlagd på sjukhus i v21 pga prematura SD och förvärkar för dom hade gjort att min livmodertapp blivit påverkad. På slutet var det endast 6 mm av den som var sluten. Har nu efter 13 veckor på sjukhus fått min lille prins. Han kom i v 34. Så lyssna på din kropp, att du har ont är ett tecken på att du behöver vila. Gör det så ska du se att allt kommer att gå jätte bra för dig! Det finns en jätte bra tråd under graviditets komplikationer där tjejer som har liknande problem kan svara på alla ens frågor. Men kom ihåg att alla är vi olika. Lycka till!!
  • englabella

Jag har ingen särskild åsikt om just Linda I som årets mamma, vet inte kriterierna eller vilka de övriga nominerade var men tycker det är jättebra att man uppmärksammar graviditeter som inte gått som de skulle, men ändå slutat bra!
    Känns för ofta som att man är ensam om att ha svårigheter och att det är lite skamligt när man inte följer normen (har själv en förtidigt född död son, sent mf och nu åter gravid och sängliggande sedan v 15 med risk för förtidsbörd) så historien om Linda och hennes Lykke var väldigt tröstande.
    Utmärkelsen handlar inte om vem det är mest synd om. Det finns alltid de som har det värre men varför göra det till en tävling? Var glada för att hon delade med sig av sin historia istället.
    Det är jag. Tack Linda!

lilla brun: Här finns flera med tidiga SD och sjukskrivningar www.familjeliv.se/Forum-2-143/m37905926.html lycka till!

• Alfy85

Borde skrivas mer om prematurfödslar i tex Vi Föräldrar och Vi med barn mm
    Vi fick i v 31 och han vägde 1100 och va 38lång, tycker inte mer synd om oss än nån annan. Jobbigt kan de va även om man går 40 veckor.

• Amc 71

Hej!
    Det är ju inte hur tidigt barnet är eller hur litet. Det är ju hur barnet mår. Finns ju tom fullgångna barn med problem.

Såg det de 5 månaderna vi låg på neo. 

Ni som har det värre tycker säkert att typ hon hade väll ingenting att klaga över.
    Minns att vi tänkte så med när vi låg på neo och de flesta andra barnen var i bättre skick än vår tjej. 
    Men man får inte glömma att när något oförutsett sker som tex prematurfödsel. Då är det ofta för föräldrarna en dramatisk upplevelse. En oro för barnet går inte mätas i en skala eller hur tidigt barnet är.
    Alla föräldrar står ju sitt eget barn närmast. Det är deras allt. inte konstigt om man då kan känna oro om något undviker det normala.

MVH AMC med dotter v 26+0 660 gram 2004 och tvillingsyster i himlen.

• S vali s

Jag har ingensom helst åsikt om huruvida Linda är en "supermamma" eller ej men jag tycker att det är vansinnigt att man ska hålla på att jämföra vem som haft det jobbigast o vem som har mest rätt till titeln "supermamma"
    Att få ett för tidigt fött barn är en resa som kan se ut på många olika sätt och att ens komma på tanken att "mäta" upplevelsen och tycka att man kan sätta sig över andras känslor/upplevelser är befängd.

Själv låg jag inlagd i 8v. innan dotter föddes, läkarna valde att "bortse" från barnet och göra allt de kunde för att se till att jag överlevde. Läkarna gav oss inga större förhoppningar om att vi skulle få ett barn som skulle överleva men vår dotter föddes i v.31+0 och slog alla med häpnad, jämfört med våra rumskompisar kan det tyckas att vi gled på en "räkmacka" genom tiden på neo men lyckligtvis var det ingen av oss som jämförde och spelade martyr - vi valde att stötta varandra istället och på så sätt fann vi vänner för livet.

Den late får brått när det blir kväll
  • Jessica1

Men det är ju jättebra att de har utsett en prematurmamma till årets mamma, dessutom en känd. Då kanske prematurmammor i allmänhet får extra uppmärksamhet!

Sedan ska man inte jämföra sig vem det är syndigast om. De som har spenderat veckor eller månader i sjukhussängar eller de som är mycket svårt sjuka pga havandeskapsförgiftning både före och efter förlossningen samt blivit förlösta för tidigt pga av att de skulle ha dött i annat fall.

Det är självklart att alla som har varit med om detta med att få en prematur tycker att det är det jobbigaste man har varit med om. Att få ett barn är ju ett av livets största händelse, självklart är det traumatiskt för de som är med om detta. Skillnaden är bara hur man försöker att gå vidare i livet. Gräver man ner sig i det som har varit eller försöker man se framåt och ge den bästa möjliga barndomen och framtiden åt sitt lilla mirakel… Det finns ingen väg tillbaka för att få saker ogjorda, däremot kan vi se framåt i livet och få det så bra som möjligt.

Det jag egentligen vill ha sagt är att alla vi prematur mammor ska ta Lindas utnämning som om vi också vore ”årets mammor”!

Fick min lilla Gustav 27+5, vikt 1070g (”lätt för tiden” 12% för liten) pga havandeskapsförgiftning

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • sofiiin

Jag tycker att allas berättelser är lika viktiga. Det spelar ju ingen roll hur jobbig Lindas situation har varit i era ögon, för just henne så har det ju varit riktigt jobbigt att gå igenom allt. Man kan inte mäta svårighetsgraden i att bli premturförälder, "olika situationer för olika människor".

"Bara för att du tycker att mitt problem är en skit sak, så behöver det inte vara så för mig. Min sak är min sak, mitt problem är mitt problem."

Jag själv fick eklampsi utvecklad av havandeskapsförgiftning. Jag fick ett krampanfall som gjorde att jag va tvungen att katastrofsnittas, men jag tycker inte att jag är mer speciell än någon annan Mamma, vi alla är ju Mammor :) Min son kom i vecka 34 och va tillväxthämmad, han vägde 1835g.

Jag tycker att vi alla är "supermammor" :)

• Tildas mor

Är inte alla mammor "årets mamma"? För sitt/ sina barn.

• Amc 71

Hej!
    Alla ni som skrev efter jag skrivit här AMC 71 jag håller med er.
    MVH AMC

Svar på tråden Linda isacsson