• Aiwendil

Graviditetstest som visar om det är en tjej eller kille

Har sett för ett tag sen att det finns tester man kan köpa som visar
    om det är en pojke eller flicka i magen...
    Vet att dom var svindyra men vill bara läsa lite om dom men nu hittar jag inte alls och undrar om det är någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Graviditetstest som visar om det är en tjej eller kille
  • sugaboo

hanbee80: hur kan du veta det här`? angående mängden blod? och dna rester från tidigare graviditet? någoot du kan länka?

• sanna 73

Har själv gjort DNA-testet med blod. Gjorde det i vecka 10 och det tog ca. 1 vecka att få svaret. Detta visade pojke, så döm om vår förvåning när de på ultraljudet sade att det var en flicka! Skrev till detta företag som menar att testet bara är 95% säkert. Varför det visar fel i mitt fall kunde det vara för att jag fick blod (från en man då)efter en förlossning för tre år sedan. Man får inte ha fått blod "nyligen". Jag tolkade inte över 3 år sedan som nyligen. Kanske kan det även bero på att jag fått tre pojkar på rad också?!!
    Vi skall i alla fall på 3D/4D-ultraljud snart och hoppas då få bekräftat att det är en flicka.
    Med detta vill jag inte säga att testet inte fungerar, men tänk efter noga innan om det kan finnas något som kan påverka testet. Ultraljud är ju inte heller 100%...

• Whilda

Vi beställde test från www.intelligender.com
    (kostar ca 300 )

Det är ett test som ska se om det är pojke eller flicka, (ett kiss-test )
    Vi testade i vecka 28-30, tror jag. Eftersom BM på UL inte kunde veta till 100% vad som gömmde sig i magen.
    Men Bm gissade tös - och testet visade tös.

Så nu får vi se om det stämmer , BF den 28 Jan.

• sugaboo

sanna73:oj då vilken berättelse ..var det längesen du fick ditt yngsta barn?

undrar om det påverkar vad man har fått för kön tidigare? Man tycker ju att ett blodprov borde vara pålitligt.

whilda: den ska jag beställa ,det är lite roligt

• sanna 73

Min minsta son är 16 månader, nästa är 3 1/2 år och sedan är den stora 14 år. Men jag är inte helt ensam tjej, då vår första (16 år) är en flicka. Men kanske gör alla pojkar att jag har manliga gener i blodet... Vi hoppas iallafall på det och att barnmorskan som sade att det var en flicka har rätt:)

• kanskesnart

sugaboo: Jag har familjemedlemmar som är biomedicinska analytiker och en av dem arbetar ibland med just sådana analyser. Var tvungen och fråga henne eftersom jag själv var nyfiken på just de där internet testerna.. Så det var så jag fick informationen.

I sanna 73:s fall kan det säkert bero på de föregående graviditeterna. Det ska ju finnas kvar i kroppen för resten av livet om jag förstått rätt.

• pumpkinhead

visst jag kan tro på de där att man kan se vilket kön det är genom ett test. men att testa vad man får när man väl blir gravid?!?! allvarligt?? de fick mig att tvivla på hela pinkorblue grejen. kisstestet däremot låter ju lite säkrare... om man nu vågar riskera att få ett felaktigt test

• Läntandelavendel

pumpkinhead skrev 2009-01-05 20:07:20 följande:

visst jag kan tro på de där att man kan se vilket kön det är genom ett test. men att testa vad man får när man väl blir gravid?!?! allvarligt?? de fick mig att tvivla på hela pinkorblue grejen. kisstestet däremot låter ju lite säkrare... om man nu vågar riskera att få ett felaktigt test
    Ja det där fattar jag inte heller vad de menar med!!? Att testa INNAN man blivit gravid? Kanske vi har missupfattat ngt?
  • Svensson Svensson

Rätta mig om jag har fel, men att få veta könet väldigt tidigt i en graviditet KAN ju innnebära att vissa personer skulle frestas till att göra abort om det visar sig vara fel kön. Vissa folkslag och kanske även en och annan som har en stark längtan efter det ena könet (oftast tjej) tror jag.
    Nu säger jag inte att ALLA tänker så här långt ifrån tack o
    lov. Att vänta på vanliga UL.et i v 17-20, innebär ju att tiden för att "ångra" graviditeten" löpt ut. Får man veta runt v. 10 så har man ju en teoretisk (kanske inte etisk...) möjlighet att "ångra" sig.
    Så här drastiskt behöver det alls inte vara och att vara extremt nyfiken på könet är väl alla mer eller mindre ? Och finns tekniken att ta reda på det så tidigt så är det väl inget fel med det..även om jag personligen också kan tycka att de mest kritiska veckorna i graviditeten kan få hinna passera innan man får veta embryots framtida kön. Men alla har rätt till sin egen åsikt.

• tosalisa

"Whilda", jag har en fråga. När ni beställde det där könstestet, hur mkt kom där till i frakt, tull osv? Är sugen på o beställa ett sånt, men man vill ju få en räkning på hur mkt som helst... Tack på förhand, och lycka till!!!!

• Minatre3

sugaboo skrev 2009-01-05 11:30:28 följande:

whilda: den ska jag beställa ,det är lite roligt
    Åhh, vad såännande nu blev jag också sugen. Vad är leveranstiden? Du får berätta vad resultatet blev!
  • Whilda

tosalisa skrev 2009-01-23 22:09:30 följande:

"Whilda", jag har en fråga. När ni beställde det där könstestet, hur mkt kom där till i frakt, tull osv? Är sugen på o beställa ett sånt, men man vill ju få en räkning på hur mkt som helst... Tack på förhand, och lycka till!!!!
    Oj, nu minns jag inte exakt allt som allt, med test och frakten - 450 - 500 kr har jag för mig.
    Men det ser du när du går in på sidan och beställer.
    Lycka till
  • mamma 05 07 09
    Whilda skrev 2009-02-15 16:30:02 följande:
    tosalisa skrev 2009-01-23 22:09:30 följande: Oj, nu minns jag inte exakt allt som allt, med test och frakten - 450 - 500 kr har jag för mig.Men det ser du när du går in på sidan och beställer. Lycka till
    att du inte beställde fler o sålde ;)
    ღ ღ ღ
  • tre guldklimpar

Hej TS!

I juni 2007 blev jag gravid med mitt tredje barn och köpte ett "PINK OR BLUE - GENDER TEST" på nätet. Det är ett blodprov som den blivande mamman tar från och med tionde graviditetsveckan och skickar sedan in det till ett lab i England. Om laboratoriet hittar Y-kromosomer i mammans blod så betyder det att det väntade barnet är en pojke. Så blev svaret i mitt fall. Eftersom detta test skulle vara 95% säkert så tog vi för givet att vi väntade vår tredje son. Men på UL i v 18 så sade barnmorskan att detta är med 80% säkerhet en tjej och mycket riktigt 20 veckor senare såg våran dotter världens ljus och vi var överlyckliga att testet hade visat fel. Detta test verkar med andra ord vara en BLUFF.

• kanskesnart

tre guldklimpar: Det var precis det jag försökte förklara i inlägg 30. Om man fått pojke innan ligger y kromosomerna kvar i blodet (för alltid) och det gör att testet kan reagera på dessa gamla y kromosomer. Det blir alltså omöjligt att tolka säkert om det skulle visa på ännu en pojke eftersom det lika gärna kan vara den gamla graviditeten. Köp inte dom där jäkla testen!

• appenzeller

Frågade ang. detta när jag gjorde nipt och könsbestämning men dom hävdade att testet var mer än 99% säkert samt inte påverkades av tidigare missfall etc.

• 3hjärtan
    appenzeller skrev 2018-06-11 14:43:38 följande:

Frågade ang. detta när jag gjorde nipt och könsbestämning men dom hävdade att testet var mer än 99% säkert samt inte påverkades av tidigare missfall etc.

Nipt är ju nåt helt annurlunda antar jag
Svar på tråden Graviditetstest som visar om det är en tjej eller kille