• Loovely

    Granne som tycker jag stampar i golvet.. vad ska jag göra?

    Hej!

    Jag skulle gärna vilja ha eran åsikt om den här lappen?.
    Idag när jag kom hem efter att jag hade varit ute, så satt det en lapp på min dörr,

    ?Måste ni stampa så hårt i golvet på nätterna?
    Ni har väkt mig ett antal gånger.
    Jag har inte lust att ligga och höra på ert väsen.

    Huset är tyvärr inte ljudisolerat

    Rudström

    Vill ni prata med mig finns jag under er.?

    Så stod det på lappen.. vad svarar man på det?...
    Verken jag eller min kille brukar stampa i golvet på nätterna,
    vi sitter mest och kollar på TV, eller vid datorn.
    Vad hade ni gjort ifall ni fått en sådan lapp, ingenting, eller
    skrivit nåt tillbaka, eller gått och ringt på hennes dörr?..
    Vad ska man säja.. lixom.. vi har ju inte samma åsikt om det här..
    Hon tycker att vi stampar, men vi tycker inte det..
    Vi bor i ett 3-våningshus, jag bor högst upp, och hon som bor under
    är en äldre dam. Så jag undrar.. vad hade ni gjort i mitt fall..?
    Vi har aldrig ens haft en fest här på kvällen, så jag förstår inte hur hon kan tycka att
    vi stampar..

  • Svar på tråden Granne som tycker jag stampar i golvet.. vad ska jag göra?
  • Pistou

    Man tycker ju att din granne kunde ha uttryckt sig lite mildare, så jag förstår att ni blev sura och förvånade. Det är lite dålig stil att skicka en sån sur lapp utan att först ha tagit upp ämnet muntligt (genom att knackat på t.ex.) och det skapar inte direkt någon trevlig grannsämja. Men det kan ligga något i det Giz säger. Vissa personer är inte medvetna om hur de går, och sätter man ner foten med hälen först kan det lätt dundra till hos grannen inunder om man bor i ett äldre hus. Ni kanske kunde investera i en stor mjuk matta (inte nödvändigtvid heltäckningsmatta) som dämpar ljudet lite.

    Både min mamma och min pojkväns föräldrar bor i sekelskifteshus och har erfarenhet av grannar som klampar i golvet och ingen av dem är särskilt överkänslig. Men det kan vara väldigt irriterande.

    Bast - jag har också bott i ett hus där jag hörde varje gång grannen kissade. Rena vattenfallet flera gånger om dagen... (Många killar älskar att pricka mitt i toaskålen... )Jag blev skogstokig, men tyckte inte heller att jag hade rätt att klaga på en sån sak.

    Just nu har jag grannar inunder där pappan och tonårssonen bråkar med varandra så att väggarna skakar. Hur gör man i en sån situation.

  • Mirris

    Haha.. Bast!
    Jag har bott i ett hus med såna där rör som du har.. och då var det en granne som bad en annan granne att han kanske kunde rikta strålen lite mer på kanten på toan.. för det skvalade så hemskt, och var så jobbigt när dom satt i köket och åt....

  • sebbeman

    Jag o min sambo hade också en rolig granne i våran förra lägenhet....han trakasserade oss verkligen...vi hade en kompis hemma o satt o spelade lite sällskapsspel o plötsligt så smäller det till i trappen så jag tror att det är någon som skjuter i trappen...min sambo kikar ut genom dörren för att se va det är men ser inget o går in igen.....sen dagen efter så skall vi till sambons föräldrar o käka middag o när vi går ut så rycker grannen upp dörren o börjar anklaga oss för att ha försökt att göra inbrott i hans lägenhet ( en list på hans dörr va dänryckt men vi tror att det va han själv som gjorde det) för han hade minsann sett min sambo genom nyckelhålet...vi sa till honom att ringa polisen o göra en anmälan då så skall vi se vem som får rätt...men vi hörde inget om någon anmälan.
    Sen efter det så trackasserade han oss hela tiden genom att borra i väggen hela nätterna o spela hög musik...hans vägg måste sett ut som en sweitserost så som han borrade...det slutade med att vi blev rädda för honom så vi vågade inte bo kvar. Nu i efterhand så ångrar man ju på att man inte polisanmälde honom istället.

  • Belsebub

    Loovley, jag har ett tips till dig.

    Baka lite bullar och bjud upp tanten så att hon får se vem du är. Prata med henne om hennes upplevda "Djungelpatrull" verksamhet ni har på nätterna och försök att få en ömsesidig förståelse. Man har mycket större överseende med någon man känner....

    Skulle det inte fungera, och tanten har helt och hållet bestämt sig för att du är Antikrist och att ni jobbar med att drilla marscherande soldater nattetid, så ska du höra av dig till värden och tala om att du fått ett klagomål som du bestrider. Skulle det bli ytterligare tjafs så har du i allafall inte försökt smyga undan så att säga och det kan vara bra i framtiden.

    Lycka till!

    Ps. vill du ha recept på bullar och kakor så har jag massor...det regnade ju hela semestern;)

  • zikoriat

    Uhhh... Förstår inte det där med att man ska skaffa heltäckningsmatta för grannens skull eller bjuda upp den på bullar !?
    Man har ju för fanken ett eget liv. Jag skulle aldrig lägga ut multum på en matta bara för att en granne är överkänslig. Och jag skulle garanterat aldrig få för mig att "bonda" med en granne och besvära mig med att baka bullar åt henne/honom - om man inte ärligt ville lära känna den personen.

    Det blir ju som att slicka röv de luxe. Finns ingen mening. Lev era liv och låt tanten leva sitt gnälliga liv.

    Men jag kanske är helt ondskefull som inte ser ngn anledning att bli polare med folk "bara för att".

    *vara bara tvungen att vara bitter*

  • Draktårar83

    Prata med människan som skrev lappen och förklara hur det ligger till.

  • Marlean

    Är väl ingen som stampar eller har skor på sig inomhus och går för att medvetet jävlas med sina grannar. Lite *och ibland rätt mycket* får man faktiskt tåla. Gå ner och prata med honom och säg att ni måste få vara vakna, själv jobbar jag kvällar och nätter och är tacksam över att ha rätt bra isolering för jag MÅSTE duscha innan jag lägger mig osv.

  • MissBeccis

    Om man inte kan stå ut med lite ljud från sina grannar i ett flervåningshus, då ska man flytta till en stuga på landet. Man kommer alltid höra sina grannar i sådana hus, och så länge det inte är extremt tycker i varje fall jag att man får stå ut med det, man måste ju kunna leva i sitt eget hem! Jag hade en granne förut som klagade på att jag duschade för hårt!!!

  • zikoriat

    Marlean

    Ja, det där är också en sådan sak... Har läst i ngn hyresgästtidning där folk får skriva in och fråga/klaga och där var det ngn som klagade på att grannen alltid duschade så sent/tidigt när grannen kom från jobbet.
    Och svaret blev att man "kunde ju kompromissa" och den som nu jobbade natt kunde ju lägga sig för att sedan gå upp och duscha på "laglig" (??) tid..
    Jomenvissttjena - kul om man exempelvis jobbar natt på äldreboende och har nedbajsad pensionär över halva sig själv (ursäkta om det låter nedlåtande, det är inte meningen och det är inget konstigt med att dementa gör ner sig - men inte så kul att sova i sedan...). Troligt att jag går och kryper ner i min säng då - nej!!

  • Marlean

    zikoriat I mitt fall luktar jag pommes frites, känner inte för att få flott på lakanen och känner för att duscha av ev. sopor ifrån händerna. Men oavsett vad: Här är det rätt bra isolerat tror jag, har inte fått några klagomål alls ännu. Pinsamt värre var det när jag och mitt ex var ihop, han var på jobbat och jag satte på lite Skunk Anasie på lite normal volym för mig *någorlunda högt för att få disken att gå lite lättare* och hans granne kom upp och klagade. Mitt ex var ju inte ens hemma då. Gissa vem som hade musik på viskningsnivå senare? Det som stör mig lite är dock att mitt ex var musiker och antagligen spelade på sina egna instrument mycket högre än så fast då på kvällarna men han verkar inte fått några klagomål på varken det eller fester... ?

  • Sternentier

    sebbeman,
    undrar om den grannen bor under mig nu?
    hur mycket kan man egentligen borra innan huset ramlar ihop? jag hoppas att det inte är bärande väggar han borrar i..
    och ljudvolymen.. jag behöver inte sätta på nyheterna hemma längre, jag hör så bra nerifrån honom. dessutom har han så grymt taskig musiksmak! (fast det är inte lika kul när jag kommer hem från nattskiftet och försöker sova i kakafonin..)
    förresten.. bör man inte motionera sina elefanter utomhus?

  • ärtprinsessan

    Jag skulle nog spana in vem personen är och se till att träffas på neutral mark, dvs på gården eller i trappan och hälsa. Då kan du säga att "Vi såg din lapp och det är ju tråkigt att ni störs, men vi gör inget ovanligt...kanske vi tillsammans kan pressa värden på att få mattor/ annan isolering...vet du om andra störs...bla bla bla".

    Så slipper ni "bonda på låtsas". En sådan kontakt i trappuppgången som alltid är hemma och har världens koll, är bra att ha när någon ska vattna blommor eller ta in posten när A L L A andra är på semester. Och om ni får inbrott lär de höra det och kanske larma polisen om ni har en schysst "relation".

    Lycka till och rasta elefanterna utomhus

  • Marlean

    Sternentier eller stjärndjuret: Mina gamla grannar hade jämt ekot på JÄTTEHÖGT varje morgon så man brukade vakna av "DING DING DONG" ljudet som signaturmelodin har. För mig som inte är en morgonperson var det rätt jobbigt, men eftersom de var gamla hade man förståelse.

  • LillaJan

    Shit var bara glada att ni inte har min dragspelande granne

    Nä men ärligt, det var ju ändå inte en allt för gnällig lapp ni fick.

    Och det kan ju vara lättare för en person att framföra sina åsikter genom en lapp, hon/han är kanske blyg.. eller så var du inte hemma ...

    För det var ju inte en otrevlig anonym lapp du fick.

    känner du för det, gå ner och förklara läget, utan att för den skull vara otrevlig eller hävda någon rätt eller fel...

    Går det inte att prata med personen, och komma fram till en bra lösning, så OK fine då har ni iaf försökt. Då kan det vara läge att prata med värden

  • Sternentier

    Marlean,
    hade det varit en pensionär så hade jag haft viss förståelse för volymen på radion. Den här killen kan inte vara en dag över 40.. okej, han kanske är hörselskadad, men då kan man väl använda hörlurar? Jag har full förståelse för att man vill spela musik högt och ofta (vem vill inte det? ), men det finns alldeles utmärkta trådlösa hörlurar som inte är alltför dyra.
    Och om det bara vore det oljudet... *suck*

  • Maneater

    det är helt sjukt vad lyhört det är från lägenheterna över. önskar jag bodde på översta våningen faktist ibland. störs väl visserligen inte lika mycket som tanten i ditt hus. larvigt att lämna en lapp dessutom. tycker man kan komma förbi istället om det är SÅ jobbigt.
    men dom över mig tycker jag ilar runt som galningar jämt då jag ska sova och man hör ju verkligen varenda steg. jag hör tom när de kissar på kvällarna :P fast det är ju inte deras fel. vill inte ens tänka vad de under mig tänker när min son bankar loss med sina leksaker i golvet ibland. *s*

  • buffelina

    Jag har bott i säkert över 20 lägenheter och flyttade precis innan jul och min granne ovanför stampar så dörrar, speglar och tavlor skakar.


    Jag ha aldrig stött på något liknande och kan inte vara normalt som det dönar och dunkar något fruktansvärt från morgon till mitt i nätterna.


    Även de som bor snett under honom bredvid min lägenhet i andra porten stör sig även på det och jag bor precis under. 


    Det är inte normalt att stampa så, att använda öronproppar hjälper inte det förstärker även dova ljupa toner som basen från musik så ligger i sängen med kronisk diskbråck med hörlurar mesta delen av hälften av mitt liv för hade det varit som andra föregående grannar som spelat så hög musik så man inte ens kunnat höra tv'n hade man kunnat klaga.


    Man ska inte störa sina grannar med oljud står det i hyreskontrakt så ni säger att man ska acceptera något enstaka ljud olika tillfällen när det är ren psykisk tortyr när vissa beter sig så?


    Det är rent fruktansvärt hur mycket vissa grannar håller på och idag har alla hemmabio och unga såväl som tonåringar/barn spelar musik på datorer och filmer och stampar och skriker när de förlorar i sina dator spel eller som oftast det låter som man bor i ett krigshärjat land.


    Man ska inte själv behöva ha både öronproppar med hörlurar bara för kunna se på tv eller kunna sova, det är snarare dem som ska ha på sig hörlurar för inte störa sin grannar.


    Snarare barnfamiljer som borde bo i hus för sådant oljud är inte normalt, lägenheterna byggdes oftast innan stora stereor uppfanns och barnen och människorna var mer hövliga mot varandra, idag är det ren tortyr.

Svar på tråden Granne som tycker jag stampar i golvet.. vad ska jag göra?