• gryning2

Vid vilken ålder ska barn få bestämma läggtiden själv?

Med inspiration av en annan tråd - vid vilken ålder är det rimligt att helt få bestämma över när man vill lägga sig på kvällen? Är det först vid 18 år anser ni, eller ska man få ta såna beslut själv tidigare och stå för konsekvenserna? Jag anser nog att man bör kunna reglera sånt själv i gymnasieåldern, alltså runt 16 år.

• Svar på tråden Vid vilken ålder ska barn få bestämma läggtiden själv?
  • lillronya

Min 14åring bestämmer själv när hon ska lägga sej.
    Jag tror det är bra att lära sej i tid att känna efter när man är trött.
    Som det är nu lägger hon sej oftast vid 21.30. Men ibland lägger hon sej 20.00 om hon är trött.
    Hade hon haft en fast läggtid hade hon nog aldrig lagt sej tidigare än den...

• Pasadena

Hur funkar det rätt praktiskt för er med 2-åringar som bestämmer läggtiderna själva? Är de inte trötta dagen efter när de ska till dagis och ni till jobbet om de sitter uppe till 23-tiden? Till exempel?

För oss är det en praktisk fråga, dvs dottern måste lägga sig vid 19-tiden eftersom vi går upp senast 7 på morgonen och går till dagis. Hon blir totalt omöjlig och jättegrinig om hon sover mindre, dvs väljer att vara uppe längre på kvällen.

Som svar till ts. Jag har ingen aning eftersom jag abra har en 1,-åring och henne bestämmer vi över när hon ska lägga sig.

• vampyria2
    Pasadena skrev 2009-01-01 14:09:12 följande:
    Hur funkar det rätt praktiskt för er med 2-åringar som bestämmer läggtiderna själva? Är de inte trötta dagen efter när de ska till dagis och ni till jobbet om de sitter uppe till 23-tiden? Till exempel? För oss är det en praktisk fråga, dvs dottern måste lägga sig vid 19-tiden eftersom vi går upp senast 7 på morgonen och går till dagis. Hon blir totalt omöjlig och jättegrinig om hon sover mindre, dvs väljer att vara uppe längre på kvällen. Som svar till ts. Jag har ingen aning eftersom jag abra har en 1,-åring och henne bestämmer vi över när hon ska lägga sig.
    Väldigt få 2 åringar som orkar vara vaken till 23 på kvällarna. Mina har aoutomatiskt hammnat i säng vid 19-20 tiden i den åldern pga att de är då tröttna. Vad jag menade med att de bestämmer läggtider är att jag stoppar dem i säng när de är trötta. Tex ett litet spädbarn kan ju ibland vara vaken till 23 och är det den tiden som gäller så skulle jag aldrig börja med tex 5mm bara för att få barnet att somna tidigare
  • lillronya
    vampyria2 skrev 2009-01-01 14:34:41 följande:
    Väldigt få 2 åringar som orkar vara vaken till 23 på kvällarna. Mina har aoutomatiskt hammnat i säng vid 19-20 tiden i den åldern pga att de är då tröttna. Vad jag menade med att de bestämmer läggtider är att jag stoppar dem i säng när de är trötta. Tex ett litet spädbarn kan ju ibland vara vaken till 23 och är det den tiden som gäller så skulle jag aldrig börja med tex 5mm bara för att få barnet att somna tidigare
    Men då bestämmer väl alla barn sina läggtider själv?
    För man baserar väl läggtiden på när barnet är trött?

Om man själv bestämmer sin läggtid går man väl själv och lägger sej när man känner för det. Oavsett hur gammal man är....
  • Pasadena

vampyria2 skrev 2009-01-01 14:34:41 följande:

Men OM de orkar då? Låter ni dem vara uppe då tills de slocknar?
  • vampyria2
    lillronya skrev 2009-01-01 14:37:14 följande:
    Men då bestämmer väl alla barn sina läggtider själv? För man baserar väl läggtiden på när barnet är trött? Om man själv bestämmer sin läggtid går man väl själv och lägger sej när man känner för det. Oavsett hur gammal man är....
    Känner väldigt många som bestämmer tider efter att tex de vill ha egen tid m.m inte efter vad som passar barnet.
    Pasadena skrev 2009-01-01 15:29:28 följande:
    vampyria2 skrev 2009-01-01 14:34:41 följande: Men OM de orkar då? Låter ni dem vara uppe då tills de slocknar?
    Har aldrig varit i den situationen men det tror jag inte, man väldigt sällan som barn under 2 år som måste gå upp tidigt orkar längre än till runt 20
  • lillronya

vampyria2: Okej, då hänger jag med. Så är det ju tyvärr vad det gäller det mesta ang barn och fostran. Många sätter sina egna behov före barnens. Men det är ju en annan historia....

• Bevabus

Men ni som svarar att era 2-åringar bestämmer läggtiderna själva, det hör inte hit för det här är forumet för tonåringar. Klart att ingen 2-åring orkar vara uppe till 23 men det hör inte till TS fråga...

• vätejon

Pasadena
    Det fungerar bra. Eftersom barnen går upp ungefär samma tid varje dag blir de trötta ungefär samma tid varje dag. Oftast vill tvååringen sova redan halv sju men enstaka gånger kan han vara vaken till nio. Fyraåringen kan vara vaken lite senare, kanske till tio om det är något speciellt men oftast vill han sova vid åtta.

Beverly
    Frågan lyder "vid vilken ålder ska barn få bestämma läggtiden själv?". Även om frågan är lagd under rubriken tonåring så frågar TS om BARN inte om tonåringar.

• AW76

Jag fick bestämma läggtiden i mellanstadiet, alltså runt 10 års ålder och det funkade bra. Jag gick och lade mig när jag var trött, och det var i rimlig tid. Mina föräldrar märkte väl att jag kunde ta ansvar för det trots relativt låg ålder.

Jag kommer ihåg att jag reagerade på hur hårda min ex-pojkvän var mot deras yngsta son, exets lillebror alltså. När han gick i 7:an skulle han vara i säng kl. 21, inte en minut senare. Och det var ett evigt tjat VARJE kväll. Om de bara hade släppt liite på tjatet så tror jag att det hade gett sig med tiden. Som det var nu blev det tjat och trist stämning varje kväll. Hade han fått ta ansvar hade han antagligen gått o lagt sig 21.30-22. Vi andra gick ofta o la oss kring 22 på en vardag och det är väl inte så fruktansvärt sent för en 13-åring?

• mirre2

På helgerna bestämmer mina pojkar själv när de ska lägga sig dom e 14år i april & 11år i februari.På vardagarna bestämmer dom inte men snart 11åriga sonen får vara uppe till 22 och snart 14åringen till 23 bäggde vaknar 7 på vardagarna och är utvilade aldrig gnäll.

• mirre2
    mirre2 skrev 2009-01-11 18:46:39 följande:
    På helgerna bestämmer mina pojkar själv när de ska lägga sig dom e 14år i april & 11år i februari.På vardagarna bestämmer dom inte men snart 11åriga sonen får vara uppe till 22 och snart 14åringen till 23 bäggde vaknar 7 på vardagarna och är utvilade aldrig gnäll.
    filip har sakt att hans kompisar måste gå lägga sig 21-22 även på helgerna (hur sant de e vet  jag inte),så jag måste vara hemsk i mångas ögon när min snart 11åring får vara uppe hur länge han vill på helger & lov ibland somnar han dock redan 21 ibland e han uppe halva natten me sin storebror..
  • Garageänkan

Vår 16åring får rätta sig efter halv ett på helger och elva på vardagar, då ska han vara hemma. Går han inte och lägger sig i direkt är inte hela världen så länge han respekterar alla andra i familjens sömnbehov. Vi har dock olika uppfattningar om vad som är tidigt att väcka. Allt innan 13 är TIDIGT för honom... Men innan 11 ska han vara uppe och påklädd.

• 3fraimsdotter

Jag och min 14-åring har en rutin som vi haft ett bra tag nu att man går och lägger sig 9 timmar innan man måste gå upp. Vi behöver mycket sömn båda två för att riktigt orka och det är inget knorrande över det. Hon är ju själv trött på kvällen så det är inga diskussioner om saken.

På helgerna har jag just nu en tid att hon ska vara hemma vid midnatt men jag har ingen läggtid men ännu har jag inte varit med om att hon varit vaken längre än till absolut senast 1. På nyårsafton (när hon hade undantag - det hade ju varit lite tjorvigt att kräva att hon skulle missa fyrverkerierna) kom hon hem och stupade i säng bums vid 1. Hur trött som helst! Jag har ingen väckning heller men hon brukar komma upp av sig själv utan större problem. Hon har så mycket hon vill göra på helgerna... Det är smått sensationellt om hon sover till 12. Under 2008 sov hon så 1 enda gång!

Jag har väl inte tydligt uttalat att jag kommer att hålla koll på henne på vardagar så länge hon är omyndig och bor hemma men det klart att jag gör. Det fungerar bra som det är nu av sig själv och jag tror nog att hon kommer att fortsätta att sköta sömnen men jag håller ett öga på allt lite stillsamt utan väsen mest för att jag vet att dåliga vanor kan dyka upp när som helst och då är det lika bra att stämma i bäcken.

Det finns en grej jag är fullständigt benhård på dock. Ingen dator på rummet. Vi har ett kontor där datorerna står. Att ha dator på rummet är som en inbjudan till sömnproblem och den regeln gäller så länge hon bor kvar hemma. Sovrummen är just det, SOVrum.

• Garageänkan
    Svar på #34
    Tack så hemsky mycket, vi skall tillämpa detta med 9 timmarsregeln på vår extrason! Han tycker att man kan sova i princip dygnet runt men helst på dagarna och ränna hela nätterna osv osv. Så detta var en så sjujäkla bra regel tack tack för tipset!
  • Mammut och Papput

När jag var ca 13 fick jag bestämma själv, men de ville att jag skulle vara hemma tio på vardagar. Det tycker jag verkar lagom.

• iser

13 åringen måste vara i säng vid kl 22 när det är skola dagen efter. Annars så blir hon jättetrött. Jag vet inte när det är dags att börja bestämma själv. När de förstår att man måste sova för att orka dagen efter?

Jag har erfarenheten av att jobba på högstadieskolor och har sett många tonåringar som är så trötta att de knappt fungerar, vilket jag tror beror på att många sitter framför sina datorer halva nätterna.

• stresss

Det beror väl på vad man har för barn...Jag har lovat min 9-åring som jag lägger ca 20:30 att när hon slutar gnälla och beklaga sig i ca en timme för att hon inte vill sova, då ska vi prova och se om hon klarar att bestämma själv.
    Dvs, se till att det inte blir allt för sent när det är skola nästa dag, och hitta på egna lugna aktiviteter utan att störa oss vuxna.

Svar på tråden Vid vilken ålder ska barn få bestämma läggtiden själv?