• Vårflickan

Jag vet inte om jag vågar! (framstupa vidöppet läge)

Jag akut snittades med min dotter efter en lång och hemsk förlossning. Vet inte riktigt hur det kallas men hon låg i framstupa vidöppet läge, hur som helst så roterade hon inte hela vägen men jag var öppen och låg i krystvärkar i 2 timmar. Efter 34 timmar så sövdes jag ner och vaknade upp som mamma. Jag var då världens lyckligaste och skulle lätt ha gjort om det och nu 3 år senare är jag räddare än någonsin. Det är nu 60 dagar kvar till bf och jag trodde att jag hade bestämt mig för att föda normalt men nu är jag livrädd för att det ska gå åt helv**e igen. Det känns just nu som att jag låter tiden gå och se vad som händer men tänk om jag får panik när förlossningen sätter i gång.

• Svar på tråden Jag vet inte om jag vågar! (framstupa vidöppet läge)
  • Lilla Mimsan

Har du gått på aurorasamtal? Om inte, boka det.
    Sen kan du då tillsammans med personalen göra en plan hur du vill att förlossningen ska förlöpa. Då menar jag tex att du är beredd på snitt om det drar ut på tiden. Eller något liknande!

• Vårflickan

Nej jag har inte gått på aurorasamtal för jag har hört att det inte ger så mycket, men det kanske skulle vara bra ändå?

• Lilla Mimsan
    Vårflickan skrev 2008-12-28 22:26:45 följande:
    Nej jag har inte gått på aurorasamtal för jag har hört att det inte ger så mycket, men det kanske skulle vara bra ändå?
    Har en kompis som fick akutsnittas förra gången. Hon har gått plus en annan väninna. De säger att det har gett massor. Kompisen med akutsnitt ville prova föda vanligt denna gång men gjorde en grundlig plan om saker och ting skulle dra ut på tiden. Ville då hellre vara med om ett planerat "akutsnitt" så hon kunde vara vaken och att barnet fortfarande var piggt!
  • Skogsbloss

Hej!
    Jag förstår verkligen att du är orolig. Jag vill verkligen uppmuntra dig att prata med din MVC-BM och eventuellt Aurora. Jag har själv fått jättemycket hjälp där men det finns ju förstås inga garantier.

Jag födde också mitt första barn i vidöppet läge. Det höll på att bli snitt men i sista stund sjönk han ner så att det precis gick att ta ut honom med sugklocka. Själva sugklockan var ingen fara men innnan var det superjobbigt på alla sätt.

Jag hittade en amerikansk studie om vidöppet läge och bara hälften av alla förstföderskor vars barn låg vidöppet födde vaginalt, resten blev det snitt för. Men som omföderska har man mycket större chans att föda ut barnet vaginalt även om det ligger vidöppet. De flesta som födde första vidöppet föder dessutom barn nummer två i normalt läge (dvs framstupa kronbjudning). Mitt andra barn kom som vanligt och även fast jag var jättenervös för förlossningen så gick det bra, jag hade det riktigt jobbigt bara i två timmar.

Om du vill minimera risken för att föda vidöppet nästa gång, undvik tillbakalutade ställningar (t.ex. framför TVn i en bakåtlutande fåtölj) den sista tiden, försök vara mer upprätt/framåtlutad. Då ökar du chansen att bebisen lägger sig med ryggen utåt och minskar risken för vidöppet.

Stort lycka till!!

• Vårflickan
    Svar på #4
    Tack för dina uppmuntrande ord och goda råd. Jag ska på aurorasamtal nästa vecka och hoppas då få hjälp på vägen. Tråkigt att man innan aldrig får höra vad som kan hända, för mig var det som en chock att förlossningen slutade som den gjorde.
  • Skogsbloss

Ja, vidöppet är ju rätt ovanligt (bara några få procent av alla barn föds så) så det är ju inget man hör så mycket om innan. Jag förstår verkligen att snittet blev en chock för dig, och jag hoppas att du får bra hjälp på Aurora!

• LyckaJones

Mitt första barn föddes i vidöppet läge och det var jättejobbigt!
    Jag trodde att jag hade bearbetat det inför när jag skulle föda mitt andra barn tills förlossningen närmade sig, precis som du beskriver.
    Min räddning var att vi gick en profylaxkurs! Den fick mig tillbaks på rätt spår och jag fick tips om hur jag skulle hantera mina orosmoln!
    Sonen föddes inte i den bjudningen utan kom helt normalt!

• märtapärta

Jag var med om exakt samma som dig, allt slutade med sövning och akutsnitt. Inför denna graviditet var jag livrädd, satt och grät inför bm på inskrivningen. Hon beställde direkt tid hos aurora, vilket i sig inte gav så mycket, men hon i sin tur bokade tid hos läkare, som jag ska träffa om två veckor. Med honom ska vi göra en förlossningsplan där våra villkor för förlossningen bestäms. Tex det som är viktigast för mig, att jag själv får bestämma om/när det är dax för snitt. Det gjorde direkt att rädslan försvann tyckte jag.

~ Henny, 27 augusti -06~ ~ liten kille i magen, bf 17 mars-09~
  • KaramEllen

Båda mina tjejer är födda vidöppet (pga av min bäckenform)

Första förlossningen var långdragen och väldigt seg. Hade värkar i 2 dygn. Fick värkstimulerande dropp och öppnade mig väldigt långsamt. Krystade 75 minuter. Det höll på att sluta med sugklocka. Sprack rätt mycket och fick sys en hel del. Var jättetrött och sliten efteråt.

Andra förlossningen var helt annorlunda. Jag var bara inne på förlossningen ca 1,5 timme sedan sa det i stort sett plopp efter ca 3 krystvärkar, trots att lillasyster också föddes vidöppet. Jag sprack ingenting och mådde toppen efteråt.
    Efteråt sa jag till barnmorskan att det var skönt att inte lillasyster också föddes vidöppet, eftersom allt gick så fort och lätt!
    Jag blev jätteförvånad när barnmorskan sa att hon faktiskt också kom vidöppet!

Till mig sa de dock att det är väldigt, väldigt ovanligt att barnen föds vidöppet två gånger i rad. I mitt fall beror det på min bäckenform annars är det slumpen som avgör...

Lycka till!

• AnnaLüceraMehr

Födde barn nr två i vidöppet läge, hon roterade inte som hon skulle men kom ut ändå på ett par krystvärkar. Gjorde förbaskat ont i ryggen men det gick bra...kanske tack vare att det var andra barnet. Var lite orolig med trean att hon skulle ligga likadant men det gjorde hon inte och jag slapp en förlossning med ryggont!

• Vårflickan

Tusen tack för att ni orkar dela med er. Det känns genast bättre när jag läser att det faktiskt kan gå ganska bra med nummer två. Ska som sagt på aurorasamtal nästa vecka så då hoppas jag kunna göra upp en förlossningsplan och känna mig trygg med den.

Svar på tråden Jag vet inte om jag vågar! (framstupa vidöppet läge)