• Superizza

Första prematur, varför o hur gick de me andra??

Ja e så sugen på ett till barn men e lite rädd att få för tidigt igen..

I vilken vecka fick ni i och varför kom hon/han förtidigt??

Andra barnet kom den oxå förtidigt?
    Varför o i vilken vecka?

Ja vill se om det kan vara olika oraker lr om de e samma.
    lr om de har bara me oturen..

Jag fick i vecka 32+1 o min son hade B-streptokocker o dom tror att de va därför han kom ut.

Ja hoppas ni förstår va ja menar.

• Svar på tråden Första prematur, varför o hur gick de me andra??
  • tinaw

Jag har haft preeklampsi, därför har tre av fyra kommit för tidigt. Men om man inte vet varför tror jag att risken är ganska liten att det händer igen ändå, minns inte exakta siffran, tyvärr!

• Proletariatet

Första föddes i v.24+1, urinen eller moderkakan (kommer tyvärr inte ihåg vad) visade spår av GBS, de sa att den var anledningen till den tidiga födseln.

Andra gången satte det igång i v.22+2 (trots massa extra kontroller), förminskad tapp-men denna gång utan tecken på infektion. Blev liggande 13 veckor i en sjukhussäng innan sonen föddes i v.35+1.

• Dahlia

Första kom i vecka 34.. Men då hade jag legat inne på sjukhus för att fördröja förlossningen sen vecka 31-32.

Andra barnet var jag livrädd att det skulle hända igen. Fick värkar då i vecka 32 och tänkte att nu blir det tidigt igen. Blev inlagd och ordinerad vila.
    Men han höll sig kvar i magen till vecka 36 så det var ju inte så farligt

Med första barnet hade jag havandeskapsförgiftning men inte med andra.

Äntligen.. Efter flera års kämpande och ivf / icsi är vår lille Eddie här
  • Benjen

Är diabetiker, så de påpekade att barnen blir större och kommer i regel tidigare då. Märkte inte va det under första graviditeten. Min son var satt till den 5 januari men kom 23 december så jag va i v. 38+0. Precis i den veckan då de slutar räknas som förtidigt... Han vägde 3335g. Skulle ha blivit mamma den 22 december nu i år enligt alla uträkningar, men lill-tjejen kom den 29 november i stället, i min v. 36+4, så hon va alltså prematur... De flesta föräldrarna som låg samtidigt som oss på NEO trodde inte på oss när vi sa det... för hon vägde 4005g!! Där kom min diabetes in i bilden...

• Superizza

Vad mkt olika saker som gör att de går i gång förtidigt o de verkar ju ändå vanligt, men ändå ska e de ingen som berättar att de kan bli så här..

• tinaw

Ca 6 barn av hundra föds för tidigt i Sverige, och det finns väldigt många olika orsaker, ja.

• bea96

Jag fick min son i vecka 33+1 efter en helt normal graviditet. DE försökte stoppa förlossningen i två dygn men sedan ville han ut. Det fanns ingen förklaring till att han kom för tidigt, han var pigg och frisk och hade apgar 9-10-10. Vi fick dock sondmata i en månad eftersom han inte kunde äta själv. Jag hoppas självklart kunna gå full tid nästa gång men man vet ju aldrig...

• Grüth

har en son född i v 24+3 moderkakeavlossning men dom vet inte varför. vill jättegärna ha mer barn men är oerhört rädd att de ska bli samma sak igen...

• egg

Vår son föddes i v 35+0 med lunginflamaion startade med vattenavgång man vet ej varför och är nu rädd att det blir samma om vi skall ha ett barn till, det önskar jag ingen..

• Asala

Vår son kom i v 34+4, fick sondmatas och ligga på värmemadrass 10 dagar. Annars gick allt bra, förlossningen startade med vattenavgång, och gick väldigt snabbt. Då¨visste de inte varför han kom ut, men när jag var hos bm sist sa hon att det kunde bero på att jag haft bakteriell vaginos. Så jag vet inte riktigt, men jag är också lite orolig att det ska hända igen. Tänker ju packa bb-väskan i v 30 om jag blir gravid fler gånger =)

• egg

Asala skrev 2009-01-03 12:18:42 följande:

Vår son kom i v 34+4, fick sondmatas och ligga på värmemadrass 10 dagar. Annars gick allt bra, förlossningen startade med vattenavgång, och gick väldigt snabbt. Då¨visste de inte varför han kom ut, men när jag var hos bm sist sa hon att det kunde bero på att jag haft bakteriell vaginos. Så jag vet inte riktigt, men jag är också lite orolig att det ska hända igen. Tänker ju packa bb-väskan i v 30 om jag blir gravid fler gånger =)
    Håller fullständigt med dig! Hade iof packat redan men kommer definitivt göra det tidigare om det blir ngn nästa gång
  • Superizza

tinaw skrev 2008-12-31 10:40:38 följande:

Ca 6 barn av hundra föds för tidigt i Sverige, och det finns väldigt många olika orsaker, ja.
    Var 20:de barn e förtidigt födda.. så de e rätt vanligt..
Svar på tråden Första prematur, varför o hur gick de me andra??