• CVA81

Min 6åring klagar på ont i underlivet....???

Jaa...min 6 åriga dotter klagar över att hon har ont i sin kisselisa. Men vet du, har varit till läkaren...hon hittade inget fel..tog urinvägsinfektionsprov...NEGATIV!!...springmask är det inte heller.
    Hon är inte svullen eller röd som irriterad.

Men det konstiga är att det kommer som med jämna mellanrum...kan gå några månader och så en kväll så kommer det...Mamma jag har ont i kisselisan...???
    Hmmm...vad skall man börja tro. Hon blir inte utnyttjad...eller något jätte hemskt men som sagt hon kommer med jämna mellanrum och klagar.
    Samtidigt som hon klagar kan hon ibland säga att det känns som att hon måste kissa hela tiden...
    Hmmm...någon som blir klokare på detta än jag??? hon har ju inga åkommor enligt läkaren och jag börjar snart tro att det är någon sorts inbillning från hennes sida...=/

• Svar på tråden Min 6åring klagar på ont i underlivet....???
  • Hundtok

Det första som slog mig var springmask. Hur kan ni vara säkra på att det inte är det?

• CVA81

Vi andra har inte haft nån sådan åkomma alls...tyvärr har vi ju inte gjort provet ännu hann inte innan julen. Men vi använder alla samma toalett och hennes lillebror har inte heller fått något?? Tog mig friheten att titta i rumpan på henne...inget där heller.
    Det e precis som att det bara är på henne...tycker att det skulle vara lite konstigt!
    Tycker inte att det verkar som springmask...det e för långa intervallen mellan hennes "klagande".

• miss bee

Nej det är inget hon hittar på eftersom hon inte sagt det bara en gång! Hon har inte pillat på sig själv eller så då? Vid vilket tillfälle klagar hon?

• Hundtok

Oki, min väninnas dotter hade exakt likadant... gick oxå lång tid emellan "attackerna"... ingen annan märkte nåt...

De avmaskade hela familjen och har inte haft några problem sen dess. Är inte säkert att man blir smittad och inte alla märker när dom har dessa små "husdjur".

CVA81 skrev 2008-12-31 22:16:15 följande:
    Vi andra har inte haft nån sådan åkomma alls...tyvärr har vi ju inte gjort provet ännu hann inte innan julen. Men vi använder alla samma toalett och hennes lillebror har inte heller fått något?? Tog mig friheten att titta i rumpan på henne...inget där heller.Det e precis som att det bara är på henne...tycker att det skulle vara lite konstigt!Tycker inte att det verkar som springmask...det e för långa intervallen mellan hennes "klagande".
  • CVA81

Har också tänkt att hon kanske pillar...menar barn gör ju det och tyvärr så är de inte så rena alltid om fingarna.
    Men jaa...jag hoppas att vi skall råda bot på det för det blir ju bara jobbigt. Kanske en avmaskningskur för oss alla inte skulle vara så dåligt iallafall...menar det kunde knappast skada heller.
    Hon har somnat nu...efter en bråkig och rätt så stökig kväll som avslutades med att hon klagade över kisselisan...hmm...jaa...hittar på gör hon nog inte!
    Kan nog kanske vara någon bakterie för innan allt detta så var torkandet inte det bästa heller. Tycker det låter så hemskt...springmask...uhhh...en mask som springer i rumpan på en...USCH!!! (äckel känsla kryper över en =)
    Jaa...ska göra ett sånt där speciellt bajsprov och se...

• Hundtok

Kan man testa om man har springmask?

CVA81 skrev 2008-12-31 22:23:34 följande:
    Har också tänkt att hon kanske pillar...menar barn gör ju det och tyvärr så är de inte så rena alltid om fingarna.Men jaa...jag hoppas att vi skall råda bot på det för det blir ju bara jobbigt. Kanske en avmaskningskur för oss alla inte skulle vara så dåligt iallafall...menar det kunde knappast skada heller.Hon har somnat nu...efter en bråkig och rätt så stökig kväll som avslutades med att hon klagade över kisselisan...hmm...jaa...hittar på gör hon nog inte!Kan nog kanske vara någon bakterie för innan allt detta så var torkandet inte det bästa heller. Tycker det låter så hemskt...springmask...uhhh...en mask som springer i rumpan på en...USCH!!! (äckel känsla kryper över en =)Jaa...ska göra ett sånt där speciellt bajsprov och se...
  • Lolilla

Får man uvi-symptom av springmask?

• Hundtok

Barnen kliar sig därbak och sprider då bakterierna.

Lolilla skrev 2008-12-31 22:38:16 följande:
    Får man uvi-symptom av springmask?
  • Lolilla

Hundtok skrev 2008-12-31 22:47:17 följande:

Ok, men vill man "kissa hela tiden"?
  • a mor

Det är ju bara att medicinera mot springmask. Är det det, så försvinner symtomen, är det inte det så är det testat.

• Hundtok

Njae, det vet jag inte... Men om det kliar så kanske det hjälper när man kissar.

Lolilla skrev 2008-12-31 22:49:28 följande:
    Ok, men vill man "kissa hela tiden"?
  • jonnysbrud

Det kan vara bakterier som kommer från ändtarmen till urinröret och gör att det gör ont. Så hur torkar hon sig efter toalett besök?

• jessicolors

Det låter inte troligt att det är springmask faktiskt. Då kan man bli röd och irriterad i underlivet och det kliar mycket vid ändtarmsöppningen, symptom på trängningar visar mer på uvi. Tror ju mycket mer på urinvägsinfektion måste jag säga, även om provet inte visade på det. Tycker nog du ska envisas hos er distriktsköterska/läkare/dyl., prover visar trots allt fel ibland.

• Lolilla

Är springmask en bakterie?
  • Hundtok

Ne inte direkt... Men man har bakterier i stjärten som fastnar på fingrarna om man kliar sig. O kliar man sig sedan någon annanstans så sprids bakterierna.

Lolilla skrev 2008-12-31 23:36:33 följande:
    Är springmask en bakterie?
  • nimali75

Hej Min dotter på 10 år klagar åxå på det å har gjort av å till i många år.
    Hon blir iof röd på snippan. Jag torkar henne ff i rumpan när hon bajsat då hon har problem m förstoppning ( haft sen bäbistiden)
    Nu i natt va hon riktigt ledsen å grät så ont det gjode
    Jag vet hon inte är utnyttjad el ngt hemskt Men jag tror att små flickor pillar å så på snippan å därför blr det typ skitigt
    Hon har inte AB heller å inte haft sen hon va bäbis Annars e ju antibiotika mkt varnligt man får kli därnere.

men prova med ljummet vatten å inte tvätta snippan m tvål. eftersom våra flickor inte har sin mens ännu så räcker det m vatten.

annars e idomin salva bäst.

lycka till men det e så synd om dom när dom har ont

• Joo3221414
    nimali75 skrev 2016-12-12 01:22:19 följande:

Hej Min dotter på 10 år klagar åxå på det å har gjort av å till i många år.

Hon blir iof röd på snippan. Jag torkar henne ff i rumpan när hon bajsat då hon har problem m förstoppning ( haft sen bäbistiden)

Nu i natt va hon riktigt ledsen å grät så ont det gjode

Jag vet hon inte är utnyttjad el ngt hemskt Men jag tror att små flickor pillar å så på snippan å därför blr det typ skitigt

Hon har inte AB heller å inte haft sen hon va bäbis Annars e ju antibiotika mkt varnligt man får kli därnere.

men prova med ljummet vatten å inte tvätta snippan m tvål. eftersom våra flickor inte har sin mens ännu så räcker det m vatten.

annars e idomin salva bäst.

lycka till men det e så synd om dom när dom har ont

inlägget är 8 år gammalt :)
Svar på tråden Min 6åring klagar på ont i underlivet....???