• goldensea

Bor i Sverige & jobbar i Danmark

Är det någon annan gravid här på familjeliv som bor i Sverige men jobbar i Danmark? Eller är det kanske någon här som varit i den situationen?

Jag har nyligen fått ett graviditetsintyg från min barnmorska som jag ska skicka in till försäkringskassan här i Sverige. Jag undrar om jag måste skicka in något sådant till någon instans i Danmark.

Ni som varit i den här sitsen, hur länge har ni varit på mammaledighet och gick ni på dagpeng?

Hoppas på tips och erfarenheter.

• Svar på tråden Bor i Sverige & jobbar i Danmark
  • Evispevis

Nej, inte ännu, har bf 1 Maj men jag har jobbat i Danmark i 5 år så den erfarenhet jag har är från förra barnet.

• liebespuppe

Men Evispevis, jobbar endast du eller din sambo/make/pojkvän i DK också? Det här med barnbidraget..

• 08 i Skåne

Jag jobbar i DK och min man i Sverige, vi bor i Sverige.

Det där med barnbidraget är ett riktigt gissel och FK påstår gärna en massa saker som sedan inte stämmer. När vår son föddes för 2 år sedan så tog det 3 månader innan vi fick ut barnbidraget från FK och sen skulle en massa dokumentation skrivas för att få från DK (man blir ju kompenserad för att barnbidraget i DK är högre än i Sverige).

Barnbidraget från DK betalas ut 1-2 gånger om året (för oss som bor i Sverige) och det betalas alltid ut i DKK till ett konto i Danmark.

Vad det gäller föräldrarpenning så kan FK vara lite väl kreativa med sina påståenden. När man arbetar i DK (och bor i Sverige) så får man ingenting från FK (tror att de som jobbar inom flyg och sjöfart har andra regler).

Moderskapsintyget ska absolut inte skickas till FK, de ska lämnas till arbetsgivaren eller kommunen som man jobbar i (beroende på vem man ska ha pengar ifrån under föräldrarledigheten).

• goldensea

Vad kul att jag inte är ensam om att bo i Sverige och jobba i Danmark. Var på vår första föräldragrupp idag och där var också några fler som bor här o jobbar i Danmark.

Jag har pratat med min arbetsgivare och det verkar som att de sköter allt som har med utbetalningarna att göra. Skönt.

Ang försäkringskassan så tänkte jag ringa dem någon dag nu när jag får lite tid över.

08 i Skåne, fick du utbetalt barnbidrag från Sverige eller fick du hela i från Danmark?

• liebespuppe

08 i Skåne: Vem var du i kontakt med ang. barnbidraget?

Så DK ska betala ut HELA vårt barnbidrag om jag nu arbetar i DK men min sambo gör det inte, men vi bor i Sverige..
    FK sa nämligen att Sverige betalar 1000kr och DK resten..

• goldensea

Liebespuppe, jag har förstått det på samma sätt som du, trots att vi båda jobbar i Danmark. Det var så de sa till min man när han ringde till fk, men man blir ju ändå lite osäker.

• liebespuppe

goldensea skrev 2009-02-04 20:52:17 följande:

Liebespuppe, jag har förstått det på samma sätt som du, trots att vi båda jobbar i Danmark. Det var så de sa till min man när han ringde till fk, men man blir ju ändå lite osäker.
    Jag mailade denna Birthe nyss.
    Se om man får något svar till morgondagen. Så man blir lite klokare. Det är trots allt bara 9 v. kvar för mig. Vill att allt ska fixa sig.
    Jag skickade in papperna att jag arbetar i DK till FK idag.
  • 08 i Skåne

Jag ringde FK eftersom vi inte fick något automatiskt och sen pratade jag med Köbenhavns kommune och fick alla blanketter skickade som FK skulle ha. Vi får 1050 SEK från FK och resten 1 gång om året från Danmark, funkar jättebra när alla papper väl är utfyllda.

Enligt både FK och Köbenhavns kommune fick man själv välja hur man ville ha det när en jobbar i DK och en i Sverige.

• liebespuppe

08 i Skåne skrev 2009-02-05 10:33:27 följande:

Jag ringde FK eftersom vi inte fick något automatiskt och sen pratade jag med Köbenhavns kommune och fick alla blanketter skickade som FK skulle ha. Vi får 1050 SEK från FK och resten 1 gång om året från Danmark, funkar jättebra när alla papper väl är utfyllda. Enligt både FK och Köbenhavns kommune fick man själv välja hur man ville ha det när en jobbar i DK och en i Sverige.
    Åh, supertack för ditt svar! :)
  • liebespuppe

Evispevis skrev 2009-01-30 10:08:22 följande:

Jag har varit i kontakt med en kvinna i Danmark som heter birthe aust email: fc92@sof.kk.dk som har hjälpt mig med alla blanketter som ska fyllas i angående barnbidraget från Danmark. De skickar två blanketter E401 och E411 som man ska fylla i och som ska attesteras av försäkringskassan. När man har gjort det så får man fullt barnbidrag från Danmark (ändrat sedan dec 2007). det är högre än i Sverige 1700 kr men betalas endast ut 4 ggr om året. Angående föräldrarpenningen så var det superenkelt. Mitt företag fixade allting. Jag var ledig exakt ett år. Hälften var lön från företaget och hälften var från danska staten. Tänk på att de man pratar med hos försäkringskassan oftast är väldigt okunniga i vad som verkligen gäller. Jag har alltid använt mig av personalen hos Öresund direkt då de verkar vara lite mer kunniga i området. Lycka till!
    Birthe svarade nu och meddelade att jag ska kontakt med henne när jag fött :) Känns skönt att man har lite kontroll över situationen. Tack!!
  • Evispevis

Superskönt för er! Det är ganska klyddigt men man får vara glad att slippa ha så lite som möjligt med den svenska försäkringskassan att göra som läget är nu.
    Har en kollega som fortfarande väntar få sin föräldrarpenning och hon födde i oktober :o(

• goldensea

Jag tror också att jag får se till att maila den där Birthe. Efter att ha läst era inlägg så känns det säkrast.

Får ta tag i det nu när jag snart går på ledighet. Går in i sista jobbveckan på måndag och kan ju bara konstatera att det inte direkt är mindre jobb för att man inte har så lång tid kvar.

• Brummiie

Har du adressen till informationssajten?? :)

• smyg

Om bägge föräldrar jobbar i Danmark och bor i Sverige och barnen gå på dagis i Sverige får man barnbidrag från fk i Sverige och resterande belopp från Danmark.

Sedan undrar jag om F-penning i Danmark- är det 80% av lönen som det är här i Sverige? Eller är det 100% av lönen?

Och bara 38 veckor???

Svar på tråden Bor i Sverige & jobbar i Danmark