• Anine

Hur stor är en bebis som väger 1800-2000g??

Hejsan, jag ligger inne på Sös special BB sedan fredagen 26/12 pga av att vattnet gick. Jag har än så länge inga värkar och de avvaktar med igångsättning tills jag är minst i v.34+0 (på söndag). Vi fick göra ett tillväxtultraljud som visade att bebisen vägde ca 1800g, men jag tycker det är så svårt att föreställa mig hur stort det är. Ni som fått barn som väger  runt 2 kilo, vilken klädstorlek behövde ni osv?

• Svar på tråden Hur stor är en bebis som väger 1800-2000g??
  • ulrikahö

Förstår din tristess och längtan nu. Så nära! Håll ut, det är ju som du skriver för en god sak skull! :c)

Jag fick mina tjejer i v.32+1 och de vägde 1808g resp 1985g och var 42 resp 43 cm långa. Första fyra veckorna på neo låg de ju i kuvös och värmebädd och då har de endast blöja på sig. Kan va nåt att tänka på, att man ej kommer behöva kläder på "direkten" förmodligen. Det var först sista dagarna innan vi skulle åka hem som vi fick ta på dem kläder. Då hade de storlek 40 från PoP, 44 och 46/48 från Lindex och H&M, tror jag. PoP-kläderna räckte länge, då speciellt deras byxor är bra med långa muddar som går att vika upp och ner så de räcker länge!

Lycka till och berätta gärna hur det går oxå sen då bebben kommit! :c)

• sofieh1

jag fick mina killar i vecka 28+0 så dom var ej stora 1115 och 1280 och första tiden låg dom i kuvös så det var ej förrens dom var ca en månad som dom fick sätta på sig kläder och då vägde dom ca 2000kg så dom har haft stl 40 och 45 och det kan dom fortfarande ha lite utav men idag började vi med stl 50 dom väger nu ca 3000gr...vi har köpt våra små kläder på hm men vet att det även finns några enstaka plagg på kappahl...hoppas det kommer gå bra för er!!kram

• sofiiin

Hej hej, jag fick en liten kille på 1800g i vecka 34. Hade storlek 40-44 på honom i början o dom kläderna kunde han ha i ca 2 månder. Jag köpte stl 44 omlott bodysar på H&M och byxor också i 2 pack..

Lycka till med allt!!

• HannahE

Min son vägde 2450 gram och honom hade jag 44kläder till. Dessa kläder hade han nästan 3 veckor!

• Felicia Adrian

Inte läst några svar utan bara ts.

Födde nu den 5:e januari min dotter i vecka 32+5 och hon var 48 cm lång och vägde 2285 gram. Hon har storlek 50 på kläder ungefär! Hon får inte börja ha kläder än men är iaf vad vi räknar med är lagom..

Min första dotter var 48 cm lång och vägde 3200 gram drygt... Hon hade storlek 50.

Storleken är mycket på längden och inte vikten. Sen kan ju om bebisen är grov behöva större storlek än längden säger, sonen var 54 cm lång och vägde nästan 4 kg och behövde 56 (eller är det 58 som är nästa storlek?) som minst i storlek när han föddes, 62 hade han på vissa kläder.

Hoppas allt går bra för dig!

• Mysgos

TS: hur går det för dig? Du får skriva härinne när bebis kommer och hur mycket den väger!
    kram

♥ (¯`°?.¸ ♥Mamma till Viktor - våran lilla segrare!!♥¸.?°´¯) ♥
  • Manchester

Anine skrev 2009-01-16 22:19:52 följande:

Namn: Ester Elvira Född: 6/1-2009 Vikt: 2159 gram Längd: 47 cm Sjukhus: Södersjukhuset, Stockholm www.familjeliv.se/hem/anine/gallery/phpitehfm Nu är vi äntligen hemma efter dryga veckan på Neo. Vi mår alla bra!
    Grattis! Skönt att ni fick komma hem så snart.

Min son föddes i v. 33+5, vägde 2210g och var 45 cm. Vi köpte rätt mycket kläder i stl 44 på Åhléns. I början hade vi mest omlottröja och blöja + en filt. Hans ben var så smala att byxorna inte satt bra, ens i stl 44. När han rörde sig drog han upp benen ur byxbenen och sedan fastnade han så och kunde inte röra sig alls.
  • ElinOlsson

Namn: Ester ElviraFödd: 6/1-2009Vikt: 2159 gramLängd: 47 cmSjukhus: Södersjukhuset, Stockholmwww.familjeliv.se/hem/anine/gallery/phpitehfmNu är vi äntligen hemma efter dryga veckan på Neo. Vi mår alla bra!
    Grattis!
    Vi har också en Ester Elvira, med Elvira som tilltalsnamn . Hon föddes i v 37+4, 2400g och 46 lång.
    Må gott!
  • Tvillingkaktus
    Namn: Ester ElviraFödd: 6/1-2009Vikt: 2159 gramLängd: 47 cmSjukhus: Södersjukhuset, Stockholmwww.familjeliv.se/hem/anine/gallery/phpitehfmNu är vi äntligen hemma efter dryga veckan på Neo. Vi mår alla bra!
    GRATTIS! Skönt att ni har fått komma hem från neo. Tiden där känns oändlig och man lever liksom i en lustig bubbla. Underbart att få komma hem och skapa sina egna rutiner med den/dom nya familjemedlemmen/familjemedlemmarna.
  • ulrikahö

Tusen grattis! Då höll hon sig inne ett par veckor till efter vattnet iallafall, skönt! Vilken vecka blev det då i hon kom?
    Å bara en vecka på neo! Måste vart skönt. Har ni hemsjukvård nu eller står ni helt på egna ben (och BVC)?
    Hoppas det går bra allt!
    Kramen

• Anine

Hon kom i vecka 34+2. Nu är vi hemma. Vi blev utskrivna från neo efter en vecka och nu är det bvc som gäller. Var där idag och Ester har gått upp över ett halvt kilo sedan utskrivningen och väger idag 2600g.
    Här är min förlossnings berättelse
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-52/b107756.html

ulrikahö skrev 2009-01-20 15:20:06 följande:
    Tusen grattis! Då höll hon sig inne ett par veckor till efter vattnet iallafall, skönt! Vilken vecka blev det då i hon kom? Å bara en vecka på neo! Måste vart skönt. Har ni hemsjukvård nu eller står ni helt på egna ben (och BVC)? Hoppas det går bra allt! Kramen
Svar på tråden Hur stor är en bebis som väger 1800-2000g??