Barnens språk kapacitet...
När jag flyttade till Sverige, fick jag en dotter. Jag pratade på engelska medan pappan på svenska. Men problemet är att när vi gick till kontroll sade barnmorskan att hon inte förstår vad mitt barn säger att kanske hon behöver gå till en talpedagog. Fast jag insisterar att det var engelska och att hennes uttal var förtfarande ung. Dvs. kan inte uttala korrekt eftersom hon är ju bara barn som börjar lära sig prata. Men men... Barnmorskan blängde istället på mig och sade" Visst det är normallt att du och din dotter förstår varandra men du måste lära dig svenska och öva svenska och att din dotter kan lära sig engelska i skolan när hon börjar...
Som ungmamma vågade jag inte säga nånting emot tanten och fick bita mig... Pratade på svenska och lade engelskan på hyllan.Så även om min dotter sade nåt på engelska svarade jag på svenska tills hon slutade använda engelska... Men när hon började skolan, en bekant tycket att det var synd att min dotter fick inte behålla eller vara två språkig eftersoom barn har ju stor kapacitet till att lära sig... Som tur sade hon det framför barnmorskan (Min bekant visste inte att hennes vänninna uppmanat mig sluta prata på engelska med min dotter) Och barnmorskan rödnade till... När jag svarade med att någon sade till mig att jag måste sluta eftersom jag måste ju lära mig svenska. Min bekant sade att den person som uppmanade mig sluta prata på engelska förstår inte barnens kapacitet eftersom svenskan kan hon lära sig av sin pappa och engelska från mig mm... (Lång historia- ursäkta mig).
Att göra historia kort, började jag engelskan igen och flyttade utomlands... Nu är mitt barn fyrspråkig.
Barnmorskan... Fick jag veta sedan att hon har svårt med utlänningar (som jag)... Synd, men jag har ingenting emot henne... Alla har väl sina egna tankar om andra...
Kanske jag kan inte hantera den svenska språket korrekt som min dotter men jag är glad att hon kan behärska olika språk och är så tacksam att hon fick chansen att lära sig... Barnen är otroliga och duktiga...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-01 13:43
Igentligen glömde jag skriva vad jag vill diskutera i den här trådet, det är nog därför att det blivit för långt... Mitt problem med nog att när jag pratar på svenska eller engelska med mitt barn, då svarar hon mig på franska och när jag klagar att jag inte förstår vad hon menar säger hon... Nämen, mamma... Det är därför du måste lära dig franska... Lycka till alla utlandssvenskar eller flerspråkiga familjer...