• Sess82

Olika ändelser i efternamnet??

Ska förklara kort.
    Min sambo är grek. I hans familj slutar alla männens efternamn med "ou" och alla kvinnors med "is". Det är så man gör med mångas efternamn i grekland. Kan väl jämföras med som man i Sverige slutar med "dotter" eller "son".
    Vi har en son som fick pappans efternamn nu och slutar ju med "ou". Nu väntar vi en dotter. Kommer hon att få heta med ändlesen "is" eller måste man ansöka speciellt om det?
    Likaså, hur blir det när vi gifter oss? Måste jag skriva efternamnet med "ou" eller får jag skilja på det med "is" i slutet? Någon som vet?

Ilias 080413
  • Svar på tråden Olika ändelser i efternamnet??
  • emma enhörning

Ganska gammal tråd och jag har inget svar, bara en fråga... Jag har en kompis som är sambo med en grek, de har två söner tillsammans och deras efternamn slutar med -is. Vi har pratat om detta och de säger att hennes ändelse blir annorlunda när de gifter sig. Hur kan det vara så annorlunda?

• polizoni

Hej jag är halv grek.. familjenamnet PolizoniS alla männen slutar sina efter namn med S...och kvinnorna har i på slutet,,,
    Ex... Papadopoulos för männen och Papadopoulou för kvinnorna... Och så är det även när man gifter sig. Sedan VARFÖR det är så har jag faktiskt inte en aning om....
    Islänningar har ju dottir o son och skiljer väl än idag på det...

• polizoni

Tyckte det var konstigt att det var tvärtom hos er med OU o S...för det varianten har jag faktiskt aldrig hört..

• emma enhörning

polizoni skrev 2009-02-11 16:21:17 följande:

Tyckte det var konstigt att det var tvärtom hos er med OU o S...för det varianten har jag faktiskt aldrig hört..
    Precis vad jag också menade!!! Tack!
  • Melina03

Nej det är oftast såhär att Killarna slutar på "is" och tjejerna på "ou"

Svar på tråden Olika ändelser i efternamnet??