• emilie81

hur gör man bäst när man ska träffa bonusbarnet första gång?

gott nytt år allihopa!

jag och min pojkvän har nu börjat prata om att jag ska träffa hans 4 åriga dotter. vi har varit tillsammans ca 6 månader och vi har båda sagt att vi ska vänta med att introducera dottern tills hans skilsmässa är igenom och saker och ting har börjat falla på plats.

hur gör man bäst? och vad ska man ABSOLUT inte göra? vill ha så mycket tips som möjligt...

• Svar på tråden hur gör man bäst när man ska träffa bonusbarnet första gång?
  • Alfelina

Hej,
    se till att den föredetta vet att detta är på gång.
    Det kan bli så fel om hon berättar det för sin mamma och om hon skulle reagera på något sätt så att dottern uppfattar det som att det är fel att träffa dig.
    Kör med öppna kort helt enkelt och säg till föredettan att detta är något ni vill genomföra snart....så hon vet.

Dottern måste bestämma om det är så att hon vill träffa dig

• Myndighetschefen

Precis som Alfelina skriver så är det bra att mamman vet om det innan. Men det är din pojkvän som har det ansvaret att informera henne om att dottern ska få träffa dig, inte för att få mammans godkännande.

När jag träffade min pojkväns son på 3 år, gick det skitbra. Vi tog det väldigt lugnt och jag lät pojken komma till mig och inte bara sitta och fråga en massa saker.

Vi gjorde som så att pojken och jag tittade på film medan min kille lagade mat i köket, på det sättet fick pojken lite mer tid med mig och efter en stund började han prata lite.

Jag hade även köpt med en present som jag tog fram efter att vi började leka och kvällen flöt på jättebra.

Det bästa är att vara sig själv och låta barnet komma till dig när han/hon vill det. Det sämsta är väl att vara "för" snäll och vilja gosa och mysa på en gång.

Lycka till!

• Alfelina

Vad skönt att jag är lite klok i alla fall....jag har endast upplevt detta när mina vänner träffat nya. jag är i hop med mitt barns pappa.
    självklart menar jag oxå att det är pojkvännens ansvar att berätta för exet.
    Lycka till och återkom gärna och berätta hur det gick.

Svar på tråden hur gör man bäst när man ska träffa bonusbarnet första gång?