• Anonym (Förtvivlad)

Jag funderar på att lämna mina barns pappa! *olycklig*

Vi har varit tillsammans i snart sex år och har två barn, knappt 1 och 4 år gamla.

I början var vi otroligt lyckliga, men ju längre tiden har gått, har vi hamnat i en ond spiral. Vi grälar hela, hela tiden och jag bara gråter och gråter. Det är absolut inte bara hans fel, jag kan också provocera fram saker, det är jag medveten om. Vi har fastnat i detta, båda två. Små saker blir löjligt stora och så kan vi vara osams i flera dagar! Det har t o m hänt att vi grälat så mycket att han åkt till en kompis och sovit över där.

Jag är så olycklig! Jag älskar honom och jag vill inget hellre än att leva hela mitt liv med honom och vår lilla familj. Men jag orkar inte med detta och jag vill inte att våra barn ska behöva se allt detta och växa upp i ett sådant här hem.

Vi har gått till en familjerådgivare för att försöka lösa våra problem, men det känns som om vi fastnat så enormt, så även om vi en gång lyckas ta oss framåt tre steg, halkar vi tillbaka två nästan direkt. Eller i värsta fall fyra. Vi har inte varit där på flera månader nu.

Jag är nu så utmattad i själen och lider av att barnen ibland fått höra dessa gräl, att jag funderar på att lämna honom. Jag vill egentligen inte, men jag förstår inte hur det här ska bli bra. Jag är så trött!

Vi, eller jag, har tagit upp det här med separation en gång, men han blev jättearg och sa att det inte kom på frågan. Jag frågade då om han tyckte det var rätt att låta barnen växa upp så här, men han gav mig inte något konkret svar, han vara bara arg över att jag ens tog upp det. Till slut sa han i ilskan att ja, men gör det då, jag bryr mig inte!

Och efter det sa han att men då ska jag veta att han kommer slåss för sina barn och att jag inte kommer få ett öre mer i underhåll än vad han tvingas ge, det ska jag ha klart för mig!

Jag pluggade när jag blev gravid med andra barnet och ska fortsätta med detta efter föräldraledigheten, och är därför av förklarliga skäl inte jätterik. Han har en väldigt bra lön. Det gör mig också förtvivlad och ledsen, jag vet inte hur jag ska få det att gå ihop om han vägrar detta, och jag orkar inte dra det inför domstol... Jag vill inte låta våra barn leva så. Absolut, vara det inte för evigt, en dag har ju jag pluggat klart och kommer förhoppningsvis också ha en bra lön, men det är ändå ganska långt dit...

Jag älskar honom. Jag vill leva med honom. Men jag orkar inte med detta mer. Jag vill inte att våra barn ska få behöva leva så här. Jag vill vara lycklig, ska det vara så svårt?!

Men jag är så rädd, att lämnar jag honom så kommer han dra mig inför rätta och ev försöka få ensam vårdnad, bara för att hämnas. Jag vet att han älskar sina barn, men jag skulle inte känna mig trygg med att lämna dem vecka vecka till honom. Det kanske är jag som är överbeskyddande, men han tar inte särskilt stor del i deras liv i övrigt. Hur ska han då klara av att ta hand om dem själv?

Åh det är så många frågor som snurrar i skallen. Det är så svårt! Hur gör man! Varför hamnade vi här, vi var ju så lyckliga!

• Svar på tråden Jag funderar på att lämna mina barns pappa! *olycklig*
  • Anonym (83a)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2009-01-02 16:22:33 följande:
    Åh, gräl kan nog likställas med psykisk misshandel vill jag påstå. Inget är roligt. Och vad säger att otrohet är så mycket jobbigare än att gräla hela tiden? Man sviker någon vid otrohet, men genom att gräla sårar och sviker man varandra gång på gång också. Och att säga att man ger upp "för lite bråk", det var det dummaste jag har hört på länge, ärligt talat. Det är inte direkt så att det har pågått i en månad och jag ger upp redan. Och faktum är, att jag har två barn, som jag älskar av hela mitt hjärta, att tänka på. De har inte förtjänat detta. Jag är själv uppvuxen i ett hem med två grälande föräldrar, och det är FRUKTANSVÄRT för barnen. Inget förhållande är en dans på rosor, men bättre än så här kan jag ju garantera att det ska vara! Och jag kallar inte gräl i princip 24 timmar i dygnet som eskalerat under flera år som ett litet temoprärt stadie i relationen som man kan vifta bort bara så där...Jag är inte den som plågar mig själv till döds och som sagt, allra minst mina barn. Anonym (83a) skrev 2009-01-02 16:15:26 följande:
    men om du e så rädd om barnen så är det väl bara o knipa igen munnen. kan ni inte det så måste ni ju gå isär...förstår inte problemet.
  • Anonym (Förtvivlad)

Anonym (83a) skrev 2009-01-02 17:12:52 följande:

men om du e så rädd om barnen så är det väl bara o knipa igen munnen. kan ni inte det så måste ni ju gå isär...förstår inte problemet.
    Har du barn?
  • Anonym (83a)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2009-01-02 17:24:55 följande:
    Anonym (83a) skrev 2009-01-02 17:12:52 följande: Har du barn?
    ja det har jag. men asså funkar det inte mellan er så gör det ju inte. klart man kämpar till det längsta att allt ska vara bra, men jag hade då låtit mina barn kommit före min sambo o efter hur jag känner för han. bråkar ni konstant o inte kan lära er att hålla tyst och bete er som folk så måste ni ju göra slut...tycker du inte det?  tänk efter vem som kommer först, barnen eller dina kännslor för din sambo
  • Anonym (Jag.)

TS

Nej, allt är inte åt skogen hos oss. Min man tycker att vi har det bra bara det att vi, dvs jag menar han, grälar så mycket. Att jag inte borde hetsa upp mig som jag gör, men han bidrar till grälen han med. Vissa dagar har vi det faktiskt mysigt och bra och det känns som att vi kommer att ta oss igenom det här.

MEN - jag tvivlar allt mer. Vill bara fly ibland.

• Anonym (förstår)

Är du barnledig?
    Kan inte du åka hem till hans föräldrar med den lilla då?

Han får vara kvar med den stora, går den på dagis?

• Anonym (förstår)

Åk hem till din mamma och ta barnen med dig och bo där över helgen?
    Hon var väl hemma? Kanske hon skulle må bra av att få lite liv i stugan?

• Anonym (Arla)

Det bästa rådet jag kan ge dig är, låt bli!

Ni två har ett mönster ihop. Och ni båda följer detta mönster till punkt och pricka. Du säger något på ett visst sätt, och du VET att han kommer att svara på ett visst sätt. Du vet att om du gör si, då kommer han att göra så. Ni dansar. Men låt bli!

Ta och börja uppföra dig som folk mot honom. Behandla honom som din man, vän och kompis. Bli den vuxna i relationen.

Det kommer nog att dröja ett tag innan han blir uppmärksam på ditt nya förhållningssätt. Han lär troligen fortsätta ett tag i dom gamla innötta spåren. Fortsätta att bjuda upp till dans, men han lär snart bli varse att hans gamla "danspartner" inte dyker upp som förväntat. Att han blir ensam om att dra upp gammalt groll och surdegar. Och är han inte dum i huvudet så lär det få honom att tänka till.

Jag menar INTE att du istället ska ta på dig offer och martyrrollen. Inga tunga, menande suckar. Inga ledsna hundögon eller andra försök till att värna till hans dåliga samvete. Det enda du kan göra är att ta ansvar för dig själv och ditt eget uppförande. Se till att ha ryggen fri och uppför dig som folk och sluta upp med att dansa med honom. Låt bli!

• Anonym (Jag.)

Anonym (Arla)

Det var mycket kloka ord! Jag tar till mig av dina ord fastän de var riktade till TS.

• Anonym (Förtvivlad)

Jag är så fruktansvärt arg just nu så jag kan inte ta åt mig av ditt råd. Det finns här och jag ska läsa det, många gånger, men jag är fortfarande speglad av grälet vi hade igår och det var många personangrepp och riktigt låga saker där. Vi har nog sårat varandra så mycket det går tror jag.

Jag börjar nästan gråta bara jag tänker på det. Det känns, i alla fall nästan, omöjligt att reparera.

• Anonym (förstår)
    Svar på #40
    Som sagt ÅK DÄR IFRÅN ett tag så ni kan vila på vart sitt ställe!
  • Anonym (Förtvivlad)

Men vart ska jag åka? Jag har extremt dåligt med pengar iom att jag pluggade när jag blev föräldraledig. Min mamma orkar inte med besök just nu. Jag vet liksom inte vart jag ska ta vägen! Jag vill bara gömma mig, jag är så otroligt trött på detta! Det MÅSTE var bättre att vara ensam. Det kan i alla fall inte bli värre än detta...

• Anonym (förstår)
    Svar på #42
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2009-01-02 22:34:47 följande:
    Men vart ska jag åka? Jag har extremt dåligt med pengar iom att jag pluggade när jag blev föräldraledig. Min mamma orkar inte med besök just nu. Jag vet liksom inte vart jag ska ta vägen! Jag vill bara gömma mig, jag är så otroligt trött på detta! Det MÅSTE var bättre att vara ensam. Det kan i alla fall inte bli värre än detta...
    Nu vet jag inte vad din mamma har för sjukdom, MEN även hon måste ju ställ upp nu när det faktiskt är KRIS!
    Hon kan ju ut och gå om hon tycker det blir stojit där hemma.
    Vet hon hur ni har det?
    Tror inte det finns många mammor som skulle sätta sig själva före barnen, skulle du det?
    Du är ju din mammas barn!
  • Anonym (förstår)

Annars får du be din man åka hem till sina föräldrar tills han börjar jobba igen (och ta med sig 4-åringen till farmor.

• Anonym (trött)

Förstår dig... känns som om jag har snarlika problem. Har gjort en egen tråd "ibland önskar jag att sambon ska dö" uttrycker mig lite hemskt, men det är så jag känner just nu!

Har samma ekonomiska bekymmer som du skriver om.. vet ej vad jag ska ta vägen och är rädd att han och hans mamma ska ta hand om sonen var annan veckan om vi separerar!!
    jag älskar honom också.. men är för trött för att orka med detta liv. Mår precis som du så dåligt av att min son ska se och uppleva detta kaos!!
    Han är väldigt bra på slag under bältet gräl. Standard är att jag ser ut som en gris dagarna långa, när jag är sur (för att jag är trött på att vara hans mamma) Sen kommer jag heller aldrig att få det så bra som med honom, och han behandlar mig bäst i världen... aaahhhhh jag vill bara skrika när han tror så bra om sig själv. Han var pappa ledig i fyra mån... efter det vart han i hans ögon väldens bästa pappa (men att han satt vid tvn och datan dagarna långa med sonen hör inte till saken)

jag vill leva ett värdigt liv, inte detta liv!!

• Anonym (Förtvivlad)

Ja, det är ju därför jag funderar på att, vill, lämna honom... För att jag älskar och bryr mig om mina barn.

• Anonym (Förtvivlad)

Jag lider och gråter med dig. Jag förstår inte varför man utsätter sig själv för detta. Alla förtjänar bättre än så här. Barnen, barnens far, jag. Alla.

Anonym (trött) skrev 2009-01-02 22:40:55 följande:

Förstår dig... känns som om jag har snarlika problem. Har gjort en egen tråd "ibland önskar jag att sambon ska dö" uttrycker mig lite hemskt, men det är så jag känner just nu! Har samma ekonomiska bekymmer som du skriver om.. vet ej vad jag ska ta vägen och är rädd att han och hans mamma ska ta hand om sonen var annan veckan om vi separerar!! jag älskar honom också.. men är för trött för att orka med detta liv. Mår precis som du så dåligt av att min son ska se och uppleva detta kaos!! Han är väldigt bra på slag under bältet gräl. Standard är att jag ser ut som en gris dagarna långa, när jag är sur (för att jag är trött på att vara hans mamma) Sen kommer jag heller aldrig att få det så bra som med honom, och han behandlar mig bäst i världen... aaahhhhh jag vill bara skrika när han tror så bra om sig själv. Han var pappa ledig i fyra mån... efter det vart han i hans ögon väldens bästa pappa (men att han satt vid tvn och datan dagarna långa med sonen hör inte till saken) jag vill leva ett värdigt liv, inte detta liv!!
  • Ajo

Hej TS!

Hur går det för dig/er?
    Känner du att du kommit fram till nåt beslut än?
    Jag önskar er lycka till!

• Anonym (Jam)

Hur har allt gått, var står ni idag? Hade verkligen kunnat varit jag som skrivit twxten

• Anonym (Jam)

Hur har allt gått, var står ni idag? Hade verkligen kunnat varit jag som skrivit twxten

Svar på tråden Jag funderar på att lämna mina barns pappa! *olycklig*